«شاد» شبکه‌ای که به کار دانش‌موزان نیامد!

گلایه های متعددی نسبت به شبکه «شاد» وجود دارد که می‌توان به هزینه اینترنت، کندی اینترنت، کندی سامانه شاد و نداشتن تلفن همراه در برخی خانواده‌ها اشاره کرد.

به گزارش راه شلمچه، ماندن در خانه برای دانش‌آموزان اجباری شد و آموزش وپرورش به هر دری زد تا بتواند حداقل وظایف آموزشی خود را انجام دهد. در این بین احتمال می‌رفت که صرفا مباحث تربیتی این وزارت خانه برای دانش آموزان تعطیل شود اما گزارش ها نشان میدهد دانش‌آموزان مناطق محروم از ابتدایی‌ترین حقوق آموزشی برخوردار نیستند. حتی هزینه های اینترنت برای دریافت فیلم ها و فایل های کمک آموزشی و مشکلات برنامه «شاد» هم برای دارندگان گوشی های مناسب نیز وجود دارد.

  پس از چند روز که از تعطیلی مدارس در اسفند سال 98 گذشت موضوعات زیرساختی آموزش مجازی که دیگر به تنها روش در دسترس معلمان برای ارتباط و آموزش دانش آموزان تبدیل شده بود مطرح شد. گرانی اینترنت برای معلمان و دانش‌آموزان یکی از همین گلایه ها بود. چرا که برقراری ارتباط تصویری بین دانش آموز و معلم و همچنین دانلود فایل های آموزشی هزینه خانواده ها را تا حد زیادی افزایش داد. 

 

البته خیلی نگذشت که محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اختصاص ۱۰۰GB اینترنت رایگان خانگی تا آخر اسفند به خانواده‌ها خبر داد که گرچه محقق شد و شمولیت آن به تمامی اقشار جامعه اعم از معلم و دانش آموز رسید، اما گلایه مردم از اینکه سرعت اینترنت به شدت کاهش پیدا کرده بود سر جایش بود. جهرمی اعلام کرد به صورت مجزا معلم‌ها در فروردین یک هدیه ۲۰GB اینترنت رایگان را دریافت خواهند کرد و باید برای در

یافت آن از طریق یک سامانه ثبت نام کنند.

 

نکته قابل توجه اینکه وزیر آموزش و پروش اعلام کرد 870 هزار دانش آموز یعنی حدود 7درصد اصلا به اینترنت دسترسی ندارند که بتوانند از فرصت های آموزشی فضای مجازی استفاده کنند. 

 

 صداوسیما در خدمت آموزش

وزارت آموزش و پرورش در ابتدای شیوع کرونا در همکاری خوب با صداوسیما توانست به سرعت برنامه‌های درسی دانش‌آموزان را ساماندهی کند. هر چند نقدهای ریز و درشتی به نحوه اجرای این مدل آموزشی وجود دارد، اما باید گفت که این اقدام در قدم اول نمره مثبتی می‌گیرد. به موازات این اقدام، بسیاری از معلمان و مدارس به شکل خودجوش تلاش کردند تا با ایجاد گروه‌ها و کانال‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی، خلا تعطیلی مدارس را پر کرده و آموزش را به خانه‌ها ببرند. البته تعداد شبکه های تلویزیونی و حجم بالای دروس کار را با سختی رو به رو کرده بود.

 

 محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفـت: «اگر بخواهیم کل دروس را پوشش دهیم نیاز به 12 شبکه تلویزیونی داشتیم چون ۱۲ پایه و بیش از ۲۵۰ درس داریم و تنها با ظرفیت تلویزیون آموزش تمام محتوای آموزشی قابل تأمین نبود»

 

«شاد» با اما و اگرهایش آمد

در همین ایام بود که وزیر آموزش و پرورش خبر راه‌اندازی قریب الوقوع شبکه اجتماعی دانش‌آموزان موسوم به «شاد» را اعلام کرد و گفت که تمامی دروس در مقاطع مختلف تحصیلی پس از راه‌اندازی این پلتفرم، به مرور تدریس خواهد شد و هیچ محتوایی از دروس مدرسه حذف نخواهد شد. با اعلام شیوه‌نامه «شاد» مشخص شد که این پلتفرم، در واقع کانال‌هایی است که بر روی پنج پیام‌رسان داخلی ایجاد خواهد شد و دانش‌آموزان و دبیران با ورود به کلاس اختصاصی خود خواهند توانست ارتباط دوسویه تعاملی برای آموزش مجازی ایجاد کنند.

 

تعطیلات نوروزی به پایان رسید و در روزی که همه منتظر آغاز فعالیت «شاد» بودند، آموزش و پرورش اعلام کرد که راه‌اندازی سامانه شاد یک هفته به تاخیر افتاده و آموزش‌ها همگی در پیام‌رسان اختصاصی این وزارتخانه پیگیری خواهد شد.به این ترتیب فرصت شش هفته‌ای قرنطینه منجر به راه‌اندازی این شبکه نشد و باز هم به آینده موکول شد. از ابتدای هفته گذشته اما به مرور فعالیت این شبکه اجتماعی آغاز شده و هر چند مشکلات فنی زیادی از سوی کاربران این برنامه گزارش شده، اما امید می‌رود که با رفع نقایص بتوان به برقرای روند آموزش مجازی در سطح قابل قبول دست یافت.

 

اما از مشکلاتی که «شاد» ایجاد کرد غم و غصه برخی خانواده های ضعیف و کم درآمد برای تهیه تلفن همراه مناسب برای فرزندانشان و همچنین هزینه بالای آن بود. در برخی مناطق محروم کشور نیز مشکل نبود اینترنت را هم باید به آن اضافه کرد.

 

۲ اردیبهشت ۹۹ بود که وزیر وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد کرده بود: اجازه نمی‌دهم، دانش‌آموزی از آموزش جا بماند؛ برای دانش‌آموزانی یا دسترسی به اینترنت نداشته، یا ابزار ندارند برنامه ویژه‌ای داریم؛ مدیران و معلمان عزیز، به‌صورت حضوری، آموزش را پی می‌گیرند. 

مشخص نیست این اقدام مورد ادعای وزیر آن هم در شرایط تعطیلی مدارس برای همه مناطق محروم و همه افراد ناتوان در تهیه لوازم آموزشی چگونه امکان پذیر است.  

 

 تا سوم اردیبهشت 11 میلیون و 36 هزار و 587 بار شبکه آموزش دانش‌آموزی نصب‌ شده است که از این تعداد، اطلاعات بیش از 9 میلیون دانش‌آموز و 585 هزار معلم در شبکه شاد ثبت‌ شده است؛ این موضوع حاکی از آن است که از جمعیت 15 میلیون دانش‌آموز کشور، تعداد زیادی از دانش‌آموزان هنوز نتوانستند از سیستم استفاده کنند.

 

حاجی میرزایی ۳ اردیبهشت  ۹۹ مدیران مناطق محروم را موظف کرد تا شیوه هایی را برای تدریس طراحی کنند. وزیر آموزش پرورش گفت: مدیران مدارس مناطق محروم و مناطقی که دسترسی به سامانه شاد ندارند، موظفند شیوه‌هایی را برای تدریس به دانش آموزان طراحی کنند.

 

این صحبت‌ها بیشتر نشان می‌دهد که وزارت آموزش و پروش طرح خاصی برای این دانش آموزان ندارد. همچنین وزارت ارتباطات نیز آنگونه که باید نتوانسته باری از دوش خانواده‌ها بردارد. به نظر میرسد دولت باید به صورت همه جانبه در خصوص تحمیل هزینه به دانش آموزان برای فراهم کردن شرایط آموزشی برنامه ریزی داشته باشد. 

 

البته مشکلات شاد به مجلس هم کشیده شده است و نمایندگان مجلس هم در این خصوص گلایه کردند. محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص شبکه «شاد»، گفت: «چرا این وزارتخانه دانش‌آموزان را مجبور به استفاده از نرم‌افزار شاد می‌کند، مگر نمی‌دانید که مردم چقدر محروم هستند و همه مردم توان و امکان خرید تلفن همراه هوشمند ندارند. به فرض هم که داشته باشند، بهای اینترنت چه می‌شود؟ چه کسی اعلام کرده که باید دانش‌آموزان مجبور به استفاده از شبکه نرم‌افزار شاد باشند، در حالی که بسیاری از معلمان در حال آموزش به دانش‌آموزان هستند»

 

سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص شبکه آموزشی دانش‌‌آموز(شاد)، گفت: «برخی معلمان در تلفن همراه برای نصب این شبکه مشکل دارند؛ از سوی دیگر برخی دانش‌آموزان تلفن همراه ندارند و یا برخی دانش‌آموزان که تلفن همراه دارند، تلفن پیشرفته‌ای نیست که بتوانند برنامه «شاد» را نصب کرده و تحت آموزش قرار بگیرند»

 

میرزاده با بیان اینکه بعضی خانواده‌ها اعتقاد ندارند که تلفن همراه دست فرزندشان باشد، گفت: برخی دانش‌آموزان باید صبر کنند تا والدینشان از سر کار برگردند تا بتوانند از تلفن همراه آنها استفاده کنند؛ از سوی دیگر برخی معلمان، خودشان والدین هستند و باید تلفن همراه، همزمان هم دست آنها به عنوان معلم و هم دست فرزندان به عنوان دانش‌آموز باشد»

 

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه اگر آموزش و پرورش حالت اجبار به شبکه «شاد» بدهد، درست نیست، افزود: «به نظر می‌رسد حالا که زحمت کشیده شده است باید انعطاف باشد و اجبار و تهدید کردن و اینکه پرونده معلم را به دلیل عدم نصب «شاد» به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری می‌فرستند، نه در شأن آموزش و پرورش و نه در شأن فرهنگیان است و قطعا نتیجه عکس خواهد  داد»

باید دید دولت چه تصمیمی در خصوص این نابسامانی ها در حوزه آموزش خواهد گرفت.



منبع؛ رجانیوز

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار