«گلپا» خواننده پیشکسوت ایران درگذشت +زندگی‌نامه

اکبر گلپایگانی مشهور به اکبر گلپا خواننده پیشکسوت موسیقی سنتی ایران شنبه شب درگذشت.

به گزارش راه شلمچه، اکبر گلپا خواننده پیشکسوت سرشناس کشور و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت عصر امروز شنبه ۱۳ آبان‌ماه بر اثر بیماری از دنیا رفت. محمدعلی گلپایانی (گلریز)، برادر این‌ خواننده پیشکسوت این خبر را اعلام کرد. 

گلپایگانی ۱۰ بهمن ۱۳۱۲، در محله تکیه زرگرهای تهران به دنیا آمد. وی اولین اذان را برای سلامتی مادرش در سال ۱۳۱۷ خواند و مادرش در همان سال از دنیا رفت.

گلپا در سال ۱۳۱۸ وارد دبستان فرهنگ شد و به عنوان قاری قرآن در کلاسش برگزیده شد. پس از این فعالیتها، اکبر گلپایگانی با آشنایی با تعدادی قاری قرآن و تعزیه‌خوان و کار کردن زیر نظر آنها اصول اولیه آوازخوانی را آموخت. در سال ۱۳۲۰ وی به‌طور جدی و منظم تعلیم موسیقی و دستگاه‌ها را نزد پدرش آغاز کرد.


اکبر گلپایگانی در سال ۱۳۲۶ اولین تجربه شرکت در یک گروه ارکستر کر را به دست آورد و در سال ۱۳۲۷ در انجمن موسیقی مدرسه نظام عضو شد و از سال ۱۳۲۸ به بعد کم‌کم با اساتید طراز اول موسیقی آشنا شد و تعلیم را زیر نظر این اساتید آغاز کرد.

گلپا اجرای بیشترین آواز در برنامه گلها را دارد.

او در سال ۸۴، دکترای افتخاری از دانشگاه تهران دریافت کرد. همچنین آوای آواز او در یک فیلم جهانی به نام «مده آ» ساخته کارگردان ایتالیایی پازولینی گنجانده شد.



اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار