آخرین نتایج بررسی روند صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم

سخنگوی شورای نگهبان آخرین روند نتایج بررسی‌های هیات‌های نظارت شورای نگهبان بر صلاحیت کاندیداهای مجلس دوازدهم را شرح داد.

به گزارش راه شلمچه، سخنگوی شورای نگهبان در باره بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای دوازدهمین دور مجلس شورای اسلامی گفت: در ماه گذشته هیات‌های اجرایی که ترکیب آن متشکل از شخصیت‌های حقوقی و معتمدین محلی است و شامل ۱۱ نفر می‌شود در فرمانداری‌ها و حوزه‌های انتخابیه به بررسی صلاحیت‌ها پرداختند. این هیات‌ها که ارتباطی به شورای نگهبان ندارند، طی ۱۵ روز صلاحیت‌ها را بررسی کردند.

وی اعلام کرد: مرحله دوم بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات‌های نظارت استانی انجام می‌گیرد که هم‌اکنون این هیات‌ها در تعامل با هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در حال بررسی صلاحیت‌ها هستند و به مدت ۵۰ روز یعنی تا روز ۱۴ دی فرصت دارند صلاحیت‌ها را بررسی و سپس به داوطبان اعلام کنند.

طحان‌نظیف مرحله سوم بررسی صلاحیت‌ها را شورای نگهبان اعلام کرد و گفت: این شورا یک ماه (۳۰ روز) مهلت دارد تا به بررسی صلاحیت‌ها بپردازد. کسانی که به نتایج بررسی‌های هیات‌های نظارت شکایت داشته باشند، می‌توانند به شورای نگهبان اعلام کنند.

وی تاکید کرد: طبق قانون در این سه مرحله از ۵ نهاد مرجع در مورد صلاحیت‌های افراد استعلام گرفته می‌شود که در صورت لزوم می‌توان از سایر نهادها و دستگاه‌ها نیز استعلام گرفت که اگر آن نهادها اطلاعاتی داشته باشند باید در اختیار هیات‌ها یا شورای نگهبان قرار بدهند.

سخنگوی شورای نگهبان دلیل طراحی ۳ مرحله برای بررسی صلاحیت‌ها توسط قانون‌گذار را حصول اتقان و اطمینان بیشتر عنوان و تاکید کرد: این سه مرحله پیش‌بینی شده تا حقوق مردم رعایت و فرآیندهای بررسی صلاحیت‌ها به خوبی طی شود تا حرفی نشنیده و نکته‌ای بدون توجه باقی نماند.

وی این روند را در باره سایر کشورها گفت: بررسی شرایط و صلاحیت‌ها در سایر کشورها انجام می‌گیرد، اما اینکه به این صورت و این فرایند و سازوکار مختص ایران است. البته نظام انتخاباتی برخی از کشورها حزبی است و برخی از این امور از سوی احزاب انجام می‌گیرد.

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار