دکتر ناصح؛

آلودگی هوا و تأثیرات آن بر ریزش مو

تنها قلب، مغز و ریه نیستند که حیات آن‌ها با آلودگی هوا به خطر می افتد، بلکه پوست و مو نیز مانند سایر اجزای بدن انسان در معرض آسیب‌های ناشی از آلاینده‌ها بوده و یکی از عوامل ریزش مو و طاسی سر، آلودگی هوا در کلان شهرها می‌باشد.

راه شلمچه- محمدحسن ناصح؛ تركیبات آلوده كننده هوا به دو بخش گازها و ذرات جامد تقسیم می شوند:

1- گازهای آلاینده که شامل SO2 , NO2 , CO , O3  و .... 

2- آلاینده های ذرات جامد که براساس اندازه آن ها عبارت اند از :ذرات pm10 که دارای قطر كمتراز 10 میكرومتر و ذرات pm2/5که دارای قطر كمتر از 5/2 میكرومتر هستند که عمده ترین آنها عبارتند از هیدروکربن ها ، سرب ، آرسنیک و غیره.

باید توجه داشت تاثیر آلاینده های ذرات جامد برای سلامتی مو و پوست خطرناک تر و  مضرتر می­باشند، خصوصاً  برای افرادی که  شغلشان ایجاب می کند که در فضای آزاد فعالیت کنند، که در این افراد تاثیرات مضر آن چندین برابر خواهد بود .

تأثیرات آلودگی هوا  بر مو و ریزش مو

مهم­ترین تأثیرات آلودگی هوا بر روی مو ، پیری زودرس مو ، ضعیف شدن ساقه مو،  بد حالتی مو ، خشکی و شکنندگی ساقه مو و کدری و تغییر رنگ آن می باشد .

بر اساس تحقیقات به عمل آمده سرب در هوای کلان شهر ها باعث تغییرات واضح  و کاملا مشخصی در ضخامت مو ، خشکی و شکنندگی موهای آن ها  در مقایسه با افراد ساکن در روستاها که در آب و هوای سالم تری زندگی می کنند ، دیده شده است. 

این تأثیرات منفی زمانی شدیدتر می شود که در هوای آلوده موها با ماسک مو یا با ژل نیز آغشته شده باشند . زیرا این مواد باعث چسبندگی و جذب بیشتر آلاینده ها بر روی موی سر می­گردد .

 در صورتی که ذرات جامد آلاینده، به مدت طولانی بر روی کف سر بماند و به درستی شستشو داده نشود آسیب های عمیق تری علاوه بر ساقه مو بر روی ریشه مو وارد می کند و موجب ریزش مو می شود .

 زمانی که ریشه مو آسیب ببیند و پیگیری درمان اتفاق نیفتد منجر به طاسی دائمی در قسمت های جلوی سر شده که در این حالت تنها راه درمان کاشت مو می باشد . برای مشاوره رایگان با کلینیک بهرویان می توانید با شماره های 26653299 و 26653308 تماس حاصل فرمایید. 

توصیه های لازم برای کاهش تأثیرات آلودگی هوا بر روی مو

  1. پرهیز از مواجهه طولانی مدت با هوای آلوده 
  2. پوشاندن موها به وسیله کلاه یا شال
  3. شستشوی روزانه موها با شامپوهای ملایم
  4. عدم استفاده از ژل ، ماسک و سایر لوازم آرایشی در روز های آلوده 
  5. مصرف آب ، شیر ، میوه و سبزیجات تازه و تغذیه سالم

کاشت مو در زمان آلودگی هوا

سوالی که در این بحران آلودگی زیاد پرسیده می شود ، این است که آیا در این آلودگی هوا می توانیم کاشت مو یا کاشت ابرو انجام دهیم ؟ در جواب باید بگوییم که بله می توان کاشت انجام داد و منافاتی با آن ندارد اما، مراقبت های بعد از کاشت مو باید با دقت بیشتری انجام شود از جمله اینکه ، زمان بیشتری را برای استراحت در منزل سپری کنند تا کمتر در معرض آلودگی هوا قرار گیرند.

تگ ها :  کاشت مو – ریزش مو – آلودگی هوا

اگر خوشت اومد لایک کن
3
آخرین اخبار