آماده‌باش برای بارش‌های سیل‌‌آسا

به دنبال تداوم بارش‌های پاییزی در کشور سازمان هواشناسی هشدار داد از امروز سامانه بارشی از مناطق غربی وارد کشور می‌شود و اغلب استان‌های غربی، مرکز، شمال و شمال غربی کشور را در بر می‌گیرد. طبق پیش‌بینی‌‌های سازمان هواشناسی، بارش‌ها در این مناطق اغلب به صورت برف خواهد بود.

به گزارش راه شلمچه، به دنبال تداوم بارش‌های پاییزی در کشور سازمان هواشناسی هشدار داد از امروز سامانه بارشی از مناطق غربی وارد کشور می‌شود و اغلب استان‌های غربی، مرکز، شمال و شمال غربی کشور را در بر می‌گیرد. طبق پیش‌بینی‌‌های سازمان هواشناسی، بارش‌ها در این مناطق اغلب به صورت برف خواهد بود و از آنجا که دمای هوا نیز طی این روزها کاهشی می‌شود بنابراین دستگاه‌های اجرایی و نهادهای امدادی و کمک‌رسان، شهرداری‌ها و... باید با آمادگی کامل تدابیر لازم را برای بروز احتمالی حوادث غیرمترقبه‌ای چون جاری شدن سیل، طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، انسداد جاده‌ها و راه‌های روستایی و... بیندیشند. 

در این باره امین‌حسین نقشینه، کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» ضمن هشدار جدی به مردم، رانندگان، کشاورزان و صیادان، همچنین مسؤولان و نهادهای امدادی و خدمات‌رسان برای آمادگی کامل در مواجهه با بارندگی‌های پیش رو گفت: این سامانه دریای خزر را بشدت مواج می‌کند به طوری که ارتفاع موج در نزدیکی سواحل تا 3 متر و دور از ساحل تا 5/5 متر خواهد بود و در صورت بی‌توجهی و عدم آمادگی فعالان دریایی احتمال غرق شدن شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و پاره شدن تورهای صیادی دور از ذهن نیست، بنابراین توصیه می‌شود طی یکی، دو روز آینده از فعالیت‌های شیلاتی حذر کنند و تردد کشتی‌های تجاری با احتیاط انجام شود. 

وی در ادامه با بیان اینکه بارش‌ها در ۲ روز آینده در مناطق کوهستانی و سردسیر استان‌های غربی، شمال غرب و مرکز غالبا به صورت بارش برف پیش‌بینی می‌شود، گفت: علاوه بر بارش برف و باران از روز چهارشنبه نفوذ هوای سرد نیز به کشور پیش‌بینی می‌شود که کشاورزان و باغداران باید با هشیاری کامل اقدامات لازم را برای عبور از این موج بارشی داشته باشند، چرا که احتمال یخ‌زدگی مزارع و باغات و خسارت به کشاورزان وجود دارد. 

نقشینه خاطرنشان کرد: در استان‌های خراسان شمالی، قزوین، آذربایجان غربی، نیمه شمالی استان‌های تهران و البرز، سمنان، جنوب مازندران، استان‌های کرمانشاه، کردستان، لرستان، اصفهان و همدان احتمال یخ‌‌زدگی محصولات کشاورزی و باغی در پی ورود توده هوای سرد به کشور وجود دارد. علاوه بر این، توصیه می‌شود طی 2 روز آینده در صورت امکان از مسافرت‌ها و ترددهای غیرضرور اجتناب شود و رانندگانی که قصد عزیمت به مناطق کوهستانی سردسیر و گردنه‌ای را دارند مواردی همچون به همراه داشتن تجهیزات کامل زمستانی نظیر زنجیر چرخ، استفاده از ضدیخ در خودرو‌ها و تامین سوخت مورد نیاز و اطمینان از سالم بودن سیستم گرمایشی خودرو را مدنظر قرار دهند. ضمنا تاکید می‌شود، به علت کاهش دید و لغزندگی جاده‌ها در حین عبور از گذرگاه‌ها، احتمال تأخیر رانندگان باری و مسافری در رسیدن به مقصد وجود خواهد داشت، همچنین این احتمال وجود دارد که برخی پروازها لغو یا خیلی از جاده‌ها به دلیل بارش برف بسته شوند. کارشناس هواشناسی ضمن هشدار نارنجی بارش برف و مه‌آلودگی و کولاک در پی تشدید فعالیت سامانه نسبتا سرد در استان‌های خراسان شمالی، نیمه شرقی اردبیل، کرمانشاه، خراسان جنوبی، گیلان، مازندران، گلستان، شمال غربی قزوین، اصفهان، نیمه شرقی لرستان، خراسان رضوی، سمنان و گلستان گفت: بارندگی‌ها در این مناطق معمولا به صورت برف پیش‌بینی می‌شود. وی خاطرنشان کرد: به همه مردم توصیه می‌شود طی روزهای آینده از رفتن به سفرهای غیرضرور اجتناب کنند و در مسیر رودخانه‌ها اطراق نکنند، همچنین از رفتن به دامنه‌ها و کوهنوردی جدا بپرهیزند. در چنین شرایطی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، نیروهای امدادرسان، هلال‌احمر و پلیس باید آمادگی کامل داشته باشند تا مشکلی برای مردم بویژه مناطق روستایی سردسیر پیش نیاید. 

همچنین بیتا روحی، مدیر اداره مدیریت بحران شهرداری همدان نیز در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره آمادگی نیروهای امدادی و خدمات‌رسان در روزهای آینده گفت: طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی قرار است سامانه بارشی جدیدی از غرب وارد کشور شود که هشدارهای لازم را برای مقابله با وقوع حوادث غیرمترقبه چون جاری شدن سیلاب، آبگرفتگی معابر و... را داده‌ایم. 

وی با بیان اینکه استان همدان به دلیل موقعیت جغرافیایی در فصول سرد سال با ورود سامانه‌های بارشی باید آمادگی لازم را داشته باشد، گفت: اقدامات لازم برای لایه‌روبی رودخانه‌ها، کانال‌ها و مسیرهای آبرو انجام شده است، علاوه بر این 500 نیرو نیز برای خدمات‌رسانی در فصول سرد سال چون پاییز و زمستان به صورت آماده‌باش کامل درآمده‌اند و آموزش‌های لازم را در صورت بارش‌های سنگین و سیل‌آسا دیده‌اند. مدیر اداره مدیریت بحران شهرداری همدان خاطرنشان کرد: اخطارها و هشدارهای لازم را به ساکنان مجاور رودخانه‌ها داده‌ایم و از طرفی با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط اقدامات لازم برای عبور از بحران‌های احتمالی ناشی از بارش‌های سنگین و سیل‌آسا انجام شده است. 

***

 کاهش دمای هوا و احتمال بارش برف در پایتخت 

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، بارش باران در این استان از امروز 25 آبان‌ماه آغاز می‌شود و فردا چهارشنبه ۲۶ آبان احتمال بارش برف در پایتخت وجود دارد. بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، با نفوذ سامانه ناپایدار بارشی به استان تهران، از غروب امروز تا غروب فردا چهارشنبه ۲۶ آبان در بعضی ساعات وزش باد شدید بویژه در نیمه جنوبی و غربی استان، گاهی بارش باران و در دامنه‌ها و ارتفاعات بارش باران و برف، گاهی مه و کولاک برف مورد انتظار است. طی این مدت، در بخش‌های جنوبی استان رخداد گردوخاک موقت دور از انتظار نیست. از امشب تا صبح پنجشنبه 27 آبان دمای هوا به طور قابل ملاحظه کاهش یافته و در نیمه شمالی ۶ تا ۱۰ و در نیمه جنوبی ۴ تا ۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. از چهارشنبه‌شب با پایداری جو، روند تدریجی انباشت آلاینده‌ها و در روزهای پنجشنبه و جمعه در نواحی پرتردد شهری کاهش کیفیت هوا و غبار محلی مورد انتظار است. آسمان تهران امروز ابری، به‌تدریج وزش باد با احتمال وزش باد شدید و بارش پراکنده با حداقل دمای ۴ و حداکثر دمای ۱۴ درجه سانتیگراد و طی ‌چهارشنبه ابری و وزش باد با احتمال  رگبار برف و در اواخر وقت نیمه‌ابری با حداقل دمای ۲ و حداکثر دمای ۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار