انصاری؛

آیا ایران باید حمله روسیه به اوکراین را محکوم کند؟!

از روز گذشته که روسیه حمله خود به اوکراین را آغاز کرده، بیش از خود اوکراینی ها اصلاح طلبان ایرانی ناراحتند، و می‌گویند جمهوری اسلامی باید همنوا با آمریکا و اروپا اقدام روسیه را محکوم کند.


به گزارش راه شلمچه، عبدالرحیم انصاری تحلیگر سیاسی در یادداشتی نوشت: ‏ایران اما نه مانند چین از روسیه حمایت کرده و نه مثل آمریکا و اروپا از اوکراین. جمهوری اسلامی با هر دو کشور رابطه دارد و قطعا موضعی که اتخاذ خواهد کرد عاقلانه و منصفانه خواهد بود. رئیسی روز گذشته در گفتگو با پوتین ضمن انتقاد از تحرکات ناتو، طرفین را به خویشتنداری دعوت کرد.

‏درگیری بین روسیه و اوکراین حاصل یک اختلاف عمیق و پیچیده است؛ هیچکدام از این دو کشور نه حق مطلق اند و نه باطل مطلق! اینجا داستان فرق میکند با نزاع اسرائیل با مسلمانان، یا داعش با سوریه و عراق که ایران بیاید و صریحا از طرف مظلوم ماجرا حمایت کند.

‏اینجا یک سری مولفه های حساس امنیتی، با مناسبات قومی و نژادی گره خورده است که متاسفانه با حماقت طرف اوکراینی محل مداخله و تحریک غربی ها نیز شده است. روسیه گسترش ناتو به سوی مرزهای خود را توطئه و خطری بزرگ برای امنیتش میداند. و قبل از آنکه جنگی در بگیرد بارها هشدار داده بود.

‏دولت پوتین پیشنهادات امنیتی خود را در هفته های گذشته ارائه کرد که یکی از آنها عدم پیوستن اوکراین به ناتو بود. پیشنهادات روسیه را ناتو و آمریکا نپذیرفتند، و اوکراین نیز اعلام کرد نمیتواند از پیوستن به ناتو چشم پوشی کند! قطعا روسیه ای که یک بار از آمریکا و غرب زخم برداشته ‏و بخش های زیادی از سرزمین خود را با نفوذ آمریکا از دست داده، نمینشیند و نگاه کند تا یکبار دیگر امنیتش بازیچه تفکرات توسعه طلبانه آمریکا و ناتو شود.
از طرفی اوکراین هم که خود زمانی بخشی از روسیه بوده، امروز ادعای استقلال دارد، اما امنیتش را میخواهد در مسیر غرب جستجو کند و این خود محل اختلافات است.

در چنین شرایطی غربگرایان ایرانی از حاکمیت میخواهند در این منازعه در حمایت از یک طرف و علیه طرف دیگر اعلام موضع نماید!
ایران اکنون با هردو طرف ارتباط دارد و میتواند با آنها گفتگو کند؛ اما کمترین موضع گیری اش ممکن است له یا علیه یکی از طرفها تلقی شود.

‏بهترین رویکرد در این شرایط پیچیده، همین موضع عاقلانه جمهوری اسلامی است که دستش را نسبت به سایر کشورها برای مداخله موثر بازتر میگذارد و بجای اینکه در کنار یکی علیه دیگری موضع بگیرد، میتواند هر دو طرف را به آرامش دعوت کند.

‏تجربه حوادث اخیر در کشورهای همسایه و مواضع پخته جمهوری اسلامی اتفاقا به ما میگوید هر وقت اصلاح طلبان خواستار مداخله در موضوعی بودند و حاکمیت عکس آن عمل کرد، به نفع کشور تمام شد و ایران در نهایت از ماجرا سربلند بیرون آمد که نمونه بارز آن ماجرای افغانستان و احمد مسعود بود.

‏در درگیری های اخیر این غربی ها هستند که با فریب اوکراین مبنی بر تامین امنیت، ابتدا خلع سلاحش کردند، سپس با اعمال نفوذ آنها را به سوی یک جنگ خطرناک کشاندند و حالا نیز پشتش را خالی کرده و تنهایش گذاشته اند. اصلاح طلبان اگر دلسوز اوکراین هستند یقه آمریکا و ناتو را بگیرند!

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار