آیت الله خامنه‌ای ایران را قدرت برتر خاورمیانه خواهد کرد

نشریه جامع علمی امریکایی نوشت: روحیه جمهوری اسلامی در مقایسه با یک سال پیش پیروزمندانه است. جمهوری اسلامی از پس تحریم ها و اعتراض های داخلی برآمده و با کمک قدرتهای متحدش اقتصاد را به ثبات رسانده و شروع به تقویت نیروی نظامی خود کرده است.

به گزارش راه شلمچه، ری تکیه (RAY TAKEYH) پژوهشگر ارشد اندیشکده "شورای روابط خارجی" آمریکا و رئول مارک گرشت (REUEL MARC GERECHT) مامور پیشین سیا با انتشار مقاله ای مشترک در نشریه "فارن افرز" با اشاره به گرم شدن بیش از پیش روابط ایران با روسیه و چین نوشتند که همزمان با افول قدرت و نفوذ واشنگتن، مسکو و پکن تصمیم گرفته اند که نظم لیبرال بین المللی را به چالش کشیده و ضمن استقبال از مقام های ایرانی، کمک های وسیع نظامی و اقتصادی به تهران ارائه دهند.

در این نوشتار آمده است: چین تجارت مقاوم در برابر تحریم های آمریکا و فن آوری پیشرفته را در اختیار ایران قرار داده و روسیه نیز به نوسازی نیروهای نظامی ایران کمک کرده است. در نتیجه تهران دیگر از فروپاشی اقتصادی هراسی نداشته و از لحاظ دیپلماتیک نیز با پکن و مسکو مثلثی را تشکیل داده که به انزوای جمهوری اسلامی پایان داده است. 

در این مطلب اضافه شده است که در کنار حمایت های روسیه و چین، حکومت ایران بیش از پیش احساس قدرت و امنیت می کند.

در ادامه این مقاله با ادعای اینکه در خلال نخستین دهه قرن بیست و یکم، ایران کماکان در انزوا به سر می برد، آمده است: با آغاز دومین دهه این قرن، رخدادهای بین المللی به سود آن رقم خوردند. مقابله با اشغالگران آمریکایی در عراق به تحلیل نیروی این کشور در خاورمیانه منجر شد و رشد روحیه جنگ ستیزی در آمریکا به پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری ختم شد. وی برای آغاز دوران جدیدی از روابط واشنگتن و جهان اسلام، باور داشت که می تواند با مداخله شخصی به مشکلات دیرینه با ایران پایان دهد.

این مطلب می افزاید: برجام نه تنها چراغ سبز به غنی‌سازی بومی در ایران بود بلکه راه را بر غنی سازی صنعتی ایران پس از ۱۵ سال از اجرای این توافق گشود. در زمانی که اقتصاد ایران با مشکلات دست و پنجه نرم می کرد، توافق هسته ای از یک سو مرهمی بر این مشکلات بود و از سوی دیگر به آمال هسته ای حکومت مشروعیت بخشید.

در سالهای اخیر چین جای پای خود را در خاورمیانه محکم ساخته و تهران و پکن در سال ۲۰۲۱ توافق ۲۵ ساله ای را برای همکاری در تمامی حوزه های اقتصاد امضا کردند. در نتیجه چین در زیرساخت ها و ارتباطات ایران سرمایه گذاری خواهد کرد و وعده داده تا به توسعه بخش انرژی و صنایع هسته ای غیرنظامی نیز کمک کند.

اکنون تولید ناخالص داخلی ایران که بین سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ نصف شده بود، در حال رشد است و جمهوری اسلامی عضوی از سازمان همکاری شانگهای بوده و به بریکس نیز دعوت شده است. سران آمریکا یکی پس از دیگری امیدوار بودند که فشار مالی و دیپلماتیک بر ایران، حکومت آن را وادار به کنار گذاشتن داشته های هسته ای خود کند؛ اما اقدام های چین عملی شدن چنین سناریویی را غیرممکن ساخته و زهر تحریم های آمریکا را گرفته است.

این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه روسیه نیز سهم خود در کمک به ایران را ادا کرده است، می افزاید: در ده ماه نخست سال ۲۰۲۲، صادرات این کشور به ایران ۲۷ درصد افزایش یافت و دو کشور تفاهم نامه سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد دلاری روسیه در پروژه های گازی ایران را امضا کردند.

روحیه جمهوری اسلامی در مقایسه با یک سال پیش پیروزمندانه است. جمهوری اسلامی از پس تحریم ها و اعتراض های داخلی برآمده و با کمک قدرتهای متحدش اقتصاد را به ثبات رسانده و شروع به تقویت نیروی نظامی خود کرده است.

در بخش پایانی این مقاله نوشته شده است: بقای انقلاب اسلامی در برابر دشمن اصلی اش به دست رهبر ایران تضمین شده خواهد بود و وی خاورمیانه را به منطقه ای تبدیل خواهد کرد که ایران پس از ۴۴ سال تلاش قدرت برتر آن خواهد بود.

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار