ادعا نمی‌کنم که در قوه قضائیه فساد نیست

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه امنیت سرمایه‌گذاری به حرف نیست بلکه اقدام و عمل ضروری است، افزود: اگر اقدامات هماهنگ سه قوه نبود، مطمئن باشید که رشد نقدینگی و تورم بیشتر و در این صورت مشکلات هم بیشتر می‌شد و ارزش پول ملی کاهش می‌یافت.            

به گزارش راه شلمچه، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای چهارشنبه شب به مناسبت هفته قوه قضائیه به‌ منظور زدودن امور تشریفاتی و پرهزینه، برخلاف رویه و پروتکل مرسوم، برای شرکت در گفت‌وگوی تلویزیونی به محل صداوسیما رفت و در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: اول تا هفتم تیر سالروز شهادت شهید بزرگوار دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران ایشان هفته قوه قضائیه نام گرفته است و به روح همه شهدای عدالتخواه درود می فرستم.

وی ادامه داد: هفته قوه قضائیه فرصتی است برای مرور و بررسی نقاط ضعف و قوت و عملکرد و پیش روی تا قدم های محکم تری برای خدمت به مردم برداشته شود.

محسنی اژه ای با اشاره به ضرورت دوری مسئولان از امور تشریفاتی و پرهزینه گفت: می‌توان کارهایی را با هزینه کمتری انجام داد و از زحمت‌ها کاست و از فرصت‌ها بهتر استفاده کرد و به گونه‌ای نباشد که خود باور کنیم باید تشریفات و پروتکل‌های خاص انجام شود.

وی ادامه داد: از سالیان دور در این فکر هستم که آیا همه آنچه با عنوان حفاظت انجام می‌شود، جنبه امنیتی دارد یا هاله هایی است که شاید بدون وجه هر مسئول در اطراف خود ایجاد کرده و شاید باعث زحمت دیگران هم می‌شود. باید از فرصت ها بهتر استفاده کنیم و به گونه ای نباشد که تشریفات و پروتکل های خاص رعایت شود.

محسنی اژه ای افزود: بنا داشتم جاهایی که ضرورت ندارد سنت شکنی کنیم و برخی تشریفات ضرورت ندارد و گاهی برای دیگران زحمت ایجاد می کند.

وی گفت: در یکی از سفرهای استانی به بنده گفتند در پیاده شدن از هواپیما تعلل کنم زیرا باید نماینده ولی فقیه بیایند داخل هواپیما که این تشریفات غیرضروری است. برخی نمایندگان ولی فقیه شاید از نظر سن از بنده بزرگ‌تر باشند و شأن و جایگاهی دارند و به دوستان گفتم این چه رسمی است که قرار باشد این عزیزان برای خوش‌آمدگویی به داخل هواپیما بیایند و معطل باشند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به سفرهای رسمی و غیررسمی افزود: در سفرهای غیررسمی از هواپیمای عمومی استفاده می‌کنم زیرا در سفر می‌توان با مردم صحبت کرد و حتی در رابطه با اتفاقاتی که هنگام تاخیرها رخ می‌دهد مطلع شد و با مردم بودن ضرورت دارد.

محسنی اژه ای در پاسخ به این سوال که اینگونه رفتارها شما را از کلان نگری دور نمی‌کند، گفت: انسان می‌تواند هم مدیریت کلان داشته باشد و هم از مسائل فرعی غافل نباشد و سنت‌شکنی در تشریفات با کلان نگری تعارضی ندارد.

وی با اشاره به «مسئله محوری» در قوه قضائیه تصریح کرد: هر دستگاهی دارای مسئولیت‌ها و مأموریت‌های متعدد است و ممکن است این مأموریت‌ها و مشکلات در یک سطح نباشند و بر همین اساس باید اولویت بندی کرد که کدام مسائل برای امروز کشور مفیدتر است و می‌تواند سایر مسائل را رفع کند.


اقتصاد مسئله اول کشور است

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر مقوله اقتصاد و وضعیت معیشتی مردم اظهار داشت: مسئله معیشت مردم اکنون اولویت دارد و با همکاری سایر قوا برنامه ریزی انجام می‌شود و بعد از مسئله شناسایی امکانات و راه حل‌ها دنبال می‌شوند.

محسنی ‌اژه ای تاکید کرد: اقتصاد مسئله اول کشور است و از جمله مسائل مهم که در این موضوع نقش دارد مهار تورم، جلوگیری از کاهش ارزش پول و رفع موانع تولید است که به این موارد توجه بسیاری شده است.

جلوگیری از تعطیلی ۳۴۰۰ کارخانه و واحد تولیدی

رئیس قوه قضائیه با اشاره به همکاری دولت و دستگاه قضائی در حمایت از تولید افزود: در حوزه تولید اگر قوه قضائیه و دولت توجه کافی را نداشتند با توجه به تحریم‌های ظالمانه ممکن بود کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بسیاری تعطیل شوند اما در بستر تعامل تلاش کردیم تا هیچ واحد تولیدی تعطیل نشود و این کار انجام شد و به نتیجه رسید و در نتیجه آن ۳۴۰۰ کارخانه و واحد تولیدی احیا شد.

وی با تاکید بر مقوله اقتصاد تصریح کرد: باید همه تلاش کنیم تا اجازه ندهیم که هیچ واحد تولیدی تعطیل شود.

محسنی اژه ای با تاکید بر اینکه امنیت سرمایه گذاری به حرف نیست بلکه اقدام و عمل ضروری است، افزود: اگر اقدامات هماهنگ سه قوه نبود، مطمئن باشید که رشد نقدینگی و تورم بیشتر و در این صورت مشکلات هم بیشتر می شد و ارزش پول ملی کاهش می‌یافت.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به همکاری و تعامل قوای سه‌گانه اظهارداشت: این مقدار رفت و آمد و نشست و برخاست رئیس یک قوه با نمایندگان مجلس را به یاد ندارم. با همه وزرا به غیر از سه وزیر اخیر حتی تا سه بار نشست خصوصی داشته‌ایم. نتیجه این دیدارها اشتراک نظر نسبت به موضوعات بوده است.

محسنی اژه ای افزود: تعامل باعث شده در دادگستری‌ها و زندان‌ها را به روی نماینده‌ها باز کنیم، حتی گفته‌ایم بیایید معاونت‌ های قوه قضائیه را ببینند. تفاهمنامه‌ای با مجلس شورای اسلامی داریم و بسیاری از مشکلات مردم به ما منتقل می‌شود. نشست‌ های مشترک فهم مشترک نسبت به موضوعات ایجاد می‌کند.

رئیس قوه قضائیه یادآور شد: در یک دوره‌ای رئیس جمهور می‌خواست از زندانی بازدید کند که مشکلاتی وجود داشت اما امروز به دنبال مسئولان می‌رویم و می‌گوییم بیایید و از سازمان و نهادهای قوه قضائیه بازدید کنید.

مصلحت کشور را به دلیل رفاقت‌ در خطر نمی‌اندازیم
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال چشم پوشی از تخلفات دولت به دلیل رفاقت دیرینه با رئیس جمهور گفت: میان کار و دوستی مرز قائل می‌شوم و گذشته بنده و آقای رئیسی ثابت کرده که دوستی میان ما نمی‌تواند منجر به این شود که اگر فسادی در دستگاه اجرایی کشور رخ داد از آن چشم پوشی کرد، البته در نقطه مقابل، دولت هم در مقابل خواسته‌های ما آنجا که نمی توانسته کاری انجام دهد یا احساس کرده خواسته ما به حق نیست کوتاه نیامده است.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: برخی اقداماتی که انجام می‌دهیم در تقابل با دولت است و گله‌هایی گاهی انجام می‌شود اما سازمان بازرسی کل کشور وظیفه قانونی برای رسیدگی به تخلفات و مشکلات دارد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه بازرسی‌ها باید اثرگذار باشد، تصریح کرد: گاهی یک بازرسی اثر بسیار زیادی داشته است که این نیز به دلیل همان تعامل است و مصلحت کشور را به دلیل رفاقت‌های خود در خطر نمی‌اندازیم.

لزوم شناسایی بسترهای فسادزا و رویکرد قوه قضائیه برای مبارزه با فساد

وی با تاکید بر لزوم شناسایی بسترهای فسادزا و رویکرد قوه قضائیه برای مبارزه با فساد گفت: این قضاوت برعهده رسانه‌ها است اما یک تغییر و تحول کامل در زمینه مبارزه با فساد ایجاد شده است، اینکه مرتب سرچشمه را رها و با شاخه‌های رها شده برخورد کنیم اشتباه است، بر همین اساس به سمت شناسایی علل فساد رفتیم.

محسنی اژه ای با بیان اینکه باید علل فساد را جستجو کرد، تصریح کرد: با بستن بعضی گلوگاه‌های فساد از به وجود آمدن پرونده‌های فساد بزرگ و پرتعداد جلوگیری کردیم.

وی ادامه داد: از همان روز اول اعلام کردیم که باید با همه فسادها از جمله فساد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برخورد کرد اما هرچند وقت یکبار گزارش فسادها و اختلاس‌ها مطرح می‌شود که برای حل آن تا حد ممکن علت‌ها و گلوگاه‌ها را شناسایی کردیم و این بسترها را در نشست‌های خود در میان گذاشتیم و چندین مرتبه با بانک‌ها جلساتی را برگزار کردیم.

رئیس قوه قضائیه گفت: در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی با یک اشکال ثبت سفارش داخلی مواجه شدیم که نتیجه یک عمل و دستورالعمل نامناسب منجر به این فساد گسترده شده بود.

محسنی اژه‌ای افزود: تجربه ۴۰ ساله ما می‌گوید باید روی بسترهای فساد سوار شد. به بازرسی گفتیم که روی منابع و مصارف متمرکز شود و در همین راستا۲۱۰ گلوگاه فساد را شناسایی کردیم و به دولت هم اعلام کردیم.

دولت به جد به دنبال اصلاح گلوگاه‌های فساد است

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: دولت به جد به دنبال اصلاح گلوگاه‌های فساد است؛ با وجود همه گرفتاری‌ها و مشکلات اقتصادی در حال حاضر وصول مالیات ما بهتر و بهتر شده است. گرفتن مالیات کار دولت است اما ما هم به دولت کمک کرده‌ایم.

محسنی ‌اژه‌ای با اشاره به تدوین برنامه هشداری در سال ۱۴۰۲ گفت: به بانک‌ها هشدار داده‌ایم که از سال بعد بیشتر به بانک‌ هایی می‌پردازیم که ابربدهکار به وجود آورده‌اند و فرد تسهیلات گرفته اما پول را برنگردانده است با ابربدهکار برخورد می‌کنیم اما برخورد ما با بانک متخلف شدیدتر خواهد بود.

رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: یکی از مسائل مهم دیروز، امروز و فردای کشور ارز است، زمانی رئیس وقت بانک مرکزی اعلام می‌کرد که ما ارز نداریم، ما می پرسیدیم چرا ندارید. زمانی یکی از مسئولان گفت مقدار زیادی ارز به کشور برنگشته است، مشکل اینجاست. پرسیدیم که نقش شما چیست؟ چرا پیگیری نکردید؟ همه این افراد که ارز برده اند تا بازگرداندن، به قوه قهریه معرفی کنید. به ما فهرستی دادند که برخی آنها مقدار کمی ارز دریافت کرده بودند و برخی هم مربوط به شرکت های وابسته به دولت بود و در این جریان محرز شد که برخی با کارت بازرگانی دیگران صادرات و واردات کردند. در این موضوع بخشی از ارز به کشور بازگشت.

محسنی‌اژه تاکید کرد: معتقدم اگر همه از جمله قوه قضائیه به دولت کمک کنیم و دولت هم به جد در میدان حاضر شود، می‌توانیم از بخشی از مشکلات ارزی را از آنچه اکنون گرفتار آن هستیم، بکاهیم؛ دشمن، مشکلات جهانی، گرفتاری‌های صادرات و واردات و نفتی و تحریم وجود دارد اما اعتقاد دارم با همین ظرفیت‌ها این امکان وجود دارد که بسیار بهتر ارز و ریال را اداره کنیم.

رئیس عدلیه گفت: در ماه های اخیر بانک مرکزی اقداماتی انجام داده است و قوه قضائیه تا جایی که قوانین و مقررات اجازه می‌دهد، همراهی است.

اقدام علمی در راه مبارزه با فساد

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اقدام علمی در راه مبارزه با فساد گفت: در این مسیر روش‌ها را تغییر دادیم و بسیاری از پرونده‌ها بر همین مبنا و بر پایه اخلال در نظام اقتصادی کشور ایجاد شدند که مجازات آن چنانچه در مقابله با نظام نباشد بین پنج تا ۲۰ سال حبس است و چنانچه فردی سه جرم مرتکب شده باشد الزاما قاضی باید حداکثر جرم حکم صادر کند؛ بسیاری از افراد در آن زمان بر همین اساس محاکمه شدند و برخی از پرونده‌ها در آن زمان از سوی خودم ارجاع داده شد و مسئولیت و نظارت بر این پرونده‌ها داشتم بعد از آن اما بانک مرکزی در مقابل آن نوشت که موارد اعلام شده توسط قوه قضائیه اخلال نیستند و همین موضوع منجر به تجدیدنظر در احکام صادره از دیوان عالی کشور شد.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: علاوه بر ریشه‌یابی و شناسایی بسترها در تعامل قوا، جامع نگری داشتیم و علاوه بر آن آسیب‌شناسی انجام شد و برای آنکه به امنیت سرمایه‌گذاری و افرادی که به صورت پاک در حال فعالیت هستند ضربه‌ای وارد نشود و به آن فردی که واقعا مفسد است و آگاهانه ضربه می زند بدون هیچ اغماض برخورد کنیم.

رئیس قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره برخورد با فساد درون دستگاه قضا و نحوه برخورد با آن در دستگاه قضایی تصریح کرد: معتقد هستم گاهی مردم فساد می‌کنند گاهی کارگزاران نظام فسادی را انجام می‌دهند و بر همین اساس باید به کارگزاران توجه ویژه داشت و به هیچ وجه با آنها اغماض نکرد و باید با دستگاه‌هایی که خود با فساد مبارزه می‌کنند بیشتر برخورد کرد و باید نسبت به قوه قضائیه حساسیت بیشتری داشت.

ادعا نمی‌کنم که در قوه قضائیه فساد نیست

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه ادعا نمی‌کنم که در قوه قضائیه فساد نیست، اظهار داشت: بر همین اساس در چندین مورد با افراد متخلف در مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه برخورد شد و نسبت به کوچک‌ترین خبر فساد واکنش نشان می‌دهیم و ممکن است در دستگاه قضائی اشکالاتی وجود داشته باشد اما مهم این است که از کنار آنها نمی‌گذریم و ملاحظه ای در برخورد با این موارد نداریم و اما به هر حال با وجود اقدامات خوب بههر حال اسنان است و شیطان است و شیطان صفت ها هم هستند و ممککن است در هر دستگاه از جمله قوه قضائیه اشکالاتی وجود داشته باشد اما با حساسیت برخورد می کنیم و اگر به من بگویند که در شهرداری فساد وجود دارد و در یک شعبه از دادگاه هم فساد رخ داده است با حساسیت بیشتر با فساد درون دستگاه قضا برخورد می‌کنم البته با افزایش فشار اقتصادی و معیشتی، لغزش‌ها هم ممکن است افزایش پیدا می‌کنند. امروز برای برخی جرایم پرونده های بیشتری تشکیل می شود که برخی از آنها به دلیل مشکلات اقتصادی است.

برنامه قوه قضائیه برای احیای کارخانه‌های تولیدی

رئیس قوه قضائیه با اشاره به برنامه قوه قضائیه برای احیای کارخانه‌های تولیدی گفت: در این زمینه، مسئله شناسی انجام شد و با همکاری دولت در این حوزه وارد شدیم و نظر قوه قضائیه این است که واحدهای تولیدی باید احیا شوند و یکی از مشکلات آنها نقدینگی است که در حوزه اختیارات دولت قرار دارد و یا یکی از مشکلات آنها در راستای صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های پیچیده برای دریافت مجوز است همچنین در برخی موارد به اصلاح قانون نیاز است؛ بنابراین مسائل واحدهای تولیدی را می‌شناسیم و می‌دانیم. 

محسنی اژه ای مشکلات تاخیر در صدور مجوزها، بانک‌ها، ارز، نحوه برخوردها و دستگیری‌ها، نحوه اسناد و مدارک، دیررسیدن به پرونده ها، اجازه ندادن به ایفای تعهد یا صدور قرارهای قضائی نامناسب مشکلات دیگر است و بر همین اساس برای یکایک این موارد و رفع این مشکلات برنامه‌هایی داریم.

بازدید از انبارهای اموال تملیکی و گمرکات

رئیس قوه قضائیه با اشاره به بازدید از انبارهای اموال تملیکی و گمرکات گفت: گاهی نقد می کنند که چرا به بندرعباس می رویم و از انبارها بازدید داریم یا مثلا با دو نفر از مسئولان صحبت می کنیم آیا نمی شود این قادام توسط دادستان انجام شود؛ می شود این اقدامات را انجام داد اما اگر بنده خود از این انبارها بازدید نداشته باشم، نمی‌توانم با متخلفان در این حوزه اتمام حجت کنم.

محسنی اژه‌ای یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ یک انبار در تهران را مشاهده کردم و اگر روز اول خود این انبار را نمی‌دیدم هیچ وقت نمی‌توانستم به صرف چند برگه گزارش وضعیت انبار را درک کنم و اتفاقاتی که تاکنون رخ داده به وقوع نمی‌پیوست. در انبارها مشاهده کردم تعدادی کانتینر وجود دارد که چندین سال است در انبار خاک می‌خورد که اگر ساماندهی نشوند می‌تواند منشأ فسادهای بسیار باشند.

رئیس عدلیه تصریح کرد: دولت عنایت و توجه دارد و بلافاصله معاون اول دولت بازدید از انبارها داشت و دستوراتی صادر کرد و امروز در حوزه انبارهای تملیکی تحول شگرفی رخ داد و باید این برخوردها ادامه دار باشد و نباید منقطع باشد.

محسنی اژه ای گفت: بعضی کالاها نیاز مردم است و در فضای باز خراب شده و باید پول بدهیم که آن را از بین ببریم. در بازدید از انبارها و اموال تملیکی واقعا انقلاب اتفاق افتاد و اگر این سیستم اصلاح شود جلوی فساد بسیار بزرگ گرفته می‌شود.

فساد و سهل انگاری در قاچاق آرد

رئیس قوه قضائیه با اشاره به انتشار یک گزارش درمورد قاچاق آرد به مقدار زیاد در استان مازندران گفت: در خلال رسیدگی به این پرونده برخلاف برخی اظهار نظرها به محل وقوع حادثه رفتم و به فساد و سهل انگاری رسیدم.

محسنی اژه ای افزود: در این پرونده مغایرت در مقدار وجود داشت و دو نفر بازداشت شدند که یکی از آنها کارمند پیمانی بود.

برنامه های دشمنان در اغتشاشات اخیر با عنایت پروردگار خنثی شد

رئیس قوه قضائیه درباره ارزیابی خود از عملکرد قوه قضائیه درباره اتفاقات پاییز سال گذشته و پیشنهاد عفو محکومان و اغتشاشگران به رهبر معظم انقلاب گفت: قدری باید به قبل از مهر ماه سال گذشته برگردیم؛ زمانی که دشمنان ما مخصوصا صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها و برخی از کشورهای غربی دیدند که جمهوری اسلامی ایران کاملا با وجود همه فشارها رو به جلو است‌ و دولت و مجلس هم برای کار بیشتر آمده اند، دشمنن مصمم شدند که به زعم باطل خود کشور را برهم بزنند و مانند همه موارد قبل محاسبات اشتباه کردند.

محسنی اژه ای تصریح کرد: آنها تا به امروز هوشیاری و بصیرت مردم ما را نشناختند و در مورد توانایی های دستگاه ها ی اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی ما را نمی دانند و آنها به دنبال این بودند که با یک برنامه اشتباه کشور را برهم بزنند و اقداماتی در داخل  و خارج از کشور انجام داده اند. فشارهاسی اقتصادی را بیش از حد و حصر کردند تا به زعم خود صبر مردم را تمام کنند و مردم در مقابل نظام قرار دهند و از سویی دیگر هم نیروهای مخالف نظام را پشتیبانی کردند، تمامی نفوذی ها را به کار گرفتند و همه امکانات را علیه مردم و نظام بسیج کردند که نظم داخل کشور را برهم بزنند.

رئیس عدلیه با بیان اینکه دشمنان نسخه بسیار پیچیده و حساب شده برای کشور پیچیده بودند، افزود: ما نتوانستیم  برنامه های دشمن و اقدامات آن ها را مطرح کنیم؛ من نیز اکنون نمی توانم آن را بیان کنم اما با این حال باید گفت که این برنامه را قدرت و عنایت پروردگار خنثی کرد. 

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: برخی افراد از عمق جریانات و قضایای پشت پرده اطلاع نداشتند و به وجه حکمرانی معترض بودند و یکسری از جوانان ما تحت تأثیر القاها قرار گرفتند اما یکسری افراد برنامه داشتند. اقداماتی از اواخر شهریور شروع شد و چند ماه طول کشید. فرمایشات مقام معظم رهبری و مسئولین و نخبگان سیاسی و غیرسیاسی را در آن زمان نگاه کنید، عنوان می کنند برخی معترض و برخی دیگر تحت تأثیر رسانه های دشمن هستند که باید صف این افراد را از هم جدا کنیم. 

جداسازی صف میان اغتشاشگران و فریب خوردگان 

وی گفت: حدود ۴۰ تا ۵۰ روز پیش از ۲۲ بهمن به این فکر کردیم که چگونه صف این افراد را جدا کنیم و دشمن به دنبال این بود که خانواده زندانی ها را منسجم کند و از محاکمه این افراد سواستفاده کند. در روزهای نخست نمی‌توانستم  به صورت علنی مطرح کنم. از همین رو در ابتدا در مجامع خصوصی اطلاعاتی امنیتی اعلام کردم که پیشنهاد شما برای افراد فریب خورده چیست؟ 

حجت الاسلام محسنی اژه ای اضافه کرد: با گروهی صحبت کردیم که با این افراد دستگیر شده صحبت کنید. بنده به عنوان رئیس قوه قضائیه پیشنهاد می‌کنم هر کسی که انتقاد و پیشنهادی دارد، می شنوم.  صحبت و گفتگو با کسانی که بازداشت شده اند و خانواده های آن همچینن شنیدن انتقادها یکی دیگر از اقداماتی بود که انجام دادیم. 

محسنی اژه‌ای باز کردن سه جبهه گفت: صحبت با فریب خوردگان در اندرزگاه‌ها و بازداشتگاه ها، صحبت با خانواده آنها، شنیدن هر صحبت منتقد و معترض و صحبت با لایه‌های مختلف مردم را در دستور کار قرار دادیم و آرام آرام به این موضوع ساختار بخشیدیم.

وی با اشاره به عفو گسترده اخیر و عنایات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب گفت: یکی از خواسته های دشمن که می خواست تا مدت ها از آن استفاده کند با این عفو از بین رفت و صف مردم و معاندین جدا شد. دشمن در سالگرد انقلاب ما نقشه کشیده بود اما این عفو نه تنها برای بازداشت شدگان مربوط به اغتشاشات بلکه برای بسیاری از زندانی‌ها استفاده شد. 

رییس قوه قضائیه گفت: مدیون شهدا، جانبازان و مردم خوبمان هستیم و از خدا خواستم تمام وسع خود را برای خدمت به مردم بکار بگیرم.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
0
ناشناس ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
توروخدا نزاری دانه درشت هاوقتی میرن کسی جانشین خودش کنه که گوش بفرمان او بوده باشه وکار اورو انجام بده پابرروی قانون بزاری بی عدلتی کنن
پاسخ