ادعایی تازه درباره توافق نافرجام روحانی با ترامپ!

پالیتیکو مدعی است که سندی را از طریق منابع فرانسوی رؤیت کرده که حاوی جزئیات توافق پیشنهادی ماکرون می‌باشد و قرار بوده رؤسای جمهوری ایران و امریکا بر مبنای آن با یکدیگر وارد مذاکره شوند.

به گزارش راه شلمچه، پایگاه امریکایی "پالیتیکو" از قول منابعی در فرانسه مدعی شد: دونالد ترامپ و حسن روحانی بر سر یک سند چهار بندی به‌عنوان مبنایی برای دیدار با یکدیگر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و آغاز مجدد مذاکره میان ایران و آمریکا توافق کرده‌ بودند؛ اما اصرار طرف ایرانی بر اینکه ابتدا باید رفع تحریم‌ها اعلام شود، موجب لغو دیدار شد.

 

پالیتیکو نوشته است: مطابق این سند که ما آن را رؤیت کرده‌ایم، طرف ایرانی با موارد زیر موافقت کرده بود:

➖ هرگز به‌دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهیم بود و مذاکره بر سر چارچوبی طولانی‌مدت‌تر درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود را می‌پذیریم!
➖ از هرگونه ستیزه‌جویی خودداری خواهیم کرد و از طریق مذاکره به‌دنبال صلح و احترام واقعی در منطقه خواهیم بود!

 

این منبع افزوده است: با آنکه در متن سند صریحاً به برنامه موشک‌های بالستیک ایران اشاره نشده، برداشت همه طرف‌ها از لحن مربوط به نقش منطقه‌ای تهران این بود که مسائل موشکی الزاما بخشی از مذاکرات است.

 

پالیتیکو در پایان خاطرنشان می‌سازد: رسانه‌های آمریکایی مانند نیویورک‌تایمز و نیویورکر در روزهای گذشته جزئیاتی از تلاش‌های دیپلماتیک برای آوردن تهران و واشنگتن بر سر میز مذاکره را گزارش دادند، اما هیچ رسانه‌ای تا به حال متن این طرح که توسط «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه پیشنهاد شده است را منتشر نکرده بود.

 

 

مراجع رسمی دیپلماتیک در ایران، چنین ادعایی را تأیید نکرده‌اند و با توجه به رویکرد خصمانه دولت امریکا، بعید هم به نظر می‌رسد که نمایندگان کشورمان -ولو در سطح پیش‌فرض گفتگو- تن به چنین بندهای خسارت‌آفرینی داده باشند؛ چرا که در واقع همان برجام2 و 3 است که درباره خیانت‌بار بودن آن بارها هشدار داده شده است.


منبع؛ جام نیوز

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار