اروپا علیه اینترنت

آسیب‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به یکی از پربحث‌ترین موضوعات پژوهشی در دنیا تبدیل شده‌است. فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در کنار خدمات و آثار مفیدی که بر زندگی بشر داشته‌اند، چالش‌های عمیقی را نیز موجب شده‌اند.

به گزارش راه شلمچه، چیزی شبیه به فضای واقعی، فضای مجازی هم در غرب وحشی، وحشی است! محتوا‌های غیر اخلاقی، نژادپرستانه و نفرت‌پراکنی‌های اینترنتی حالا دیگر خود غربی‌ها را هم به واکنش واداشته‌است. بر این اساس اتحادیه اروپا قانون جدیدی را نهایی کرد که به موجب آن فناوری بزرگ باید محتوای مضر را حذف کند تا شاید «غرب وحشی» آرام بگیرد. قانون خدمات دیجیتال (DSA) قوانین سختگیرانه‌تر برای پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌هایی است که محتوای ممنوعه از سخنان مشوق نفرت‌انگیز گرفته تا تصاویر نادرست و سوء‌استفاده جنسی از کودکان را ارائه می‌دهند.

 کمیسر بازار داخلی اروپا که قبلاً اینترنت را به عنوان «غرب وحشی» توصیف کرده، تصویب قانون خدمات دیجیتال را نقطه عطف مهمی برای شهروندان اتحادیه اروپا دانست. این مقررات پلتفرم‌ها را ملزم می‌کند که به محض اطلاع از وجود محتوای غیرقانونی، به سرعت محتوای غیرقانونی را حذف کنند. شبکه‌های اجتماعی هم باید کاربرانی را که مکرراً قانون را نقض می‌کنند، تعلیق کنند. DSA همچنین سایت‌های تجارت الکترونیک را مجبور می‌کند هویت تأمین‌کنندگان را قبل از پیشنهاد محصولات خود تأیید کنند.

 پیش از این متا اعلام کرده‌بود بر‌اساس قانون جدید اتحادیه اروپا شاید مجبور شود فعالیت اینستاگرام و فیس‌بوک را در این ناحیه متوقف کند. قانون جدید اتحادیه اروپا، شرکت‌ها را ملزم می‌کند این داده‌های شهروندان اروپایی را در سرور‌های اروپایی نگهداری و پردازش کنند. این در حالی است که داده‌های فیس‌بوک و اینستاگرام در سرور‌های ایالات متحده و اروپا پردازش می‌شوند و این مسئله برای هدف‌یابی تبلیغات و کسب‌وکار‌هایی که در آن پلتفرم‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، بسیار مهم است.

آسیب‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به یکی از پربحث‌ترین موضوعات پژوهشی در دنیا تبدیل شده‌است. فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در کنار خدمات و آثار مفیدی که بر زندگی بشر داشته‌اند، چالش‌های عمیقی را نیز موجب شده‌اند. بخش تاریک اینترنت همچنان شامل پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی پر از محصولات تقلبی یا معیوب است. از سوی دیگر محتوا‌های غیر‌اخلاقی، نژادپرستانه و نفرت پراکنی‌های اینترنتی به یکی از چالش‌های دنیای امروز تبدیل شده‌است. این چالش‌ها کشور‌های مختلف را بر آن داشته در برابر آسیب‌های فضای مجازی با قوانینی از شهروندان خود محافظت کنند. حالا هم اتحادیه اروپا برای حذف محتوای مضر از اینترنت قانون جدیدی را تصویب کرد تا بتواند به واسطه آن «غرب وحشی» را رام کند! قانون خدمات دیجیتال دومین قانون اتحادیه اروپا است که بر اینترنت حاکم خواهد شد و پیش آن قوانین مربوط به اقدامات ضد رقابتی تصویب شده‌بود.


رام کردن غرب وحشی!
تیری برتون، کمیسر بازار داخلی اروپا که قبلاً اینترنت را به عنوان «غرب وحشی» توصیف کرده‌بود، با تصویب قانون جدید اتحادیه اروپا در توئیتی نوشت: «بله، ما یک معامله داریم!» با DSA، دوره پلتفرم‌های آنلاین بزرگ که طوری رفتار می‌کنند که «برای مراقبت خیلی بزرگ هستند» به پایان می‌رسد. این نقطه عطف مهمی برای شهروندان اتحادیه اروپا است.»
«اورسولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا هم در توییتی با تاریخی خواندن قانون جدید نوشت: «قوانین جدید ما از کاربران آنلاین محافظت می‌کند، آزادی‌بیان و فرصت‌ها را برای کسب و کار‌ها تضمین می‌کند. آنچه آفلاین غیرقانونی است، عملاً به صورت آنلاین در اتحادیه اروپا غیرقانونی خواهد بود.» این مقررات همراه با قانون بازار‌های دیجیتال (DMA) است که اقدامات ضد رقابتی را در میان غول‌های فناوری مانند گوگل و فیس‌بوک هدف قرار می‌دهد و در اواخر ماه مارس منعقد شد.

ناتوانی غول‌های فناوری در نظارت
غول‌های فناوری بار‌ها به دلیل ناتوانی در نظارت بر پلتفرم‌های خود مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. پخش زنده یک حمله تروریستی در نیوزلند در سال ۲۰۱۹ به صورت زنده از فیس‌بوک، خشم جهانی را برانگیخت و شورش پر هرج و مرج در ایالات متحده در سال گذشته به صورت آنلاین تبلیغ شد. سال گذشته یکی از کارکنان سابق فیس‌بوک افشا کرد که رؤسای این شرکت اولویت را به سود‌دهی به جای رفاه کاربران متمرکز کرده‌اند. فرانسیس هاگن، کارمند سابق فیس‌بوک در ماه نوامبر از «پتانسیل عظیم» پروژه مقررات اروپا که می‌تواند به «مرجع» سایر کشور‌ها از جمله ایالات‌متحده تبدیل شود، ستایش کرد.

باید‌ها و نباید‌های مقررات جدید
این مقررات پلتفرم‌ها را ملزم می‌کند که به محض اطلاع از وجود محتوای غیرقانونی، به سرعت محتوای غیرقانونی را حذف کنند. شبکه‌های اجتماعی باید کاربرانی را که مکرراً قانون را نقض می‌کنند، تعلیق کنند. DSA سایت‌های تجارت الکترونیک را مجبور می‌کند هویت تأمین‌کنندگان را قبل از پیشنهاد محصولات خود تأیید کنند. در حالی که بسیاری از مقررات DSA همه شرکت‌ها را پوشش می‌دهد، تعهدات ویژه‌ای را برای «پلتفرم‌های بسیار بزرگ» تعیین می‌کند که به‌عنوان پلتفرم‌هایی با بیش از ۴۵میلیون کاربر فعال در اتحادیه اروپا تعریف می‌شود.
احتمالاً غول‌های فناوری همچون گوگل، اپل، فیس‌بوک، آمازون و مایکروسافت و همچنین توییتر و احتمالاً شرکت‌هایی مانند‌TikTok، Zalando و Booking. com مخاطبان این قانون هستند.
این شرکت‌ها موظف به ارزیابی خطرات مرتبط با استفاده از خدمات خود و حذف محتوای غیرقانونی خواهند بود. همچنین از آن‌ها خواسته می‌شود که در مورد داده‌ها و الگوریتم‌های خود شفاف‌تر باشند.
قوانین جدید که برای محافظت از کاربران اینترنت و «حقوق اساسی آنلاین» آن‌ها طراحی شده‌است، شرکت‌های فناوری را در قبال محتوای پلتفرم‌های خود مسئول‌تر می‌کند. پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر باید مکانیسم‌هایی را برای پرچم‌گذاری و حذف محتوای غیرقانونی تقویت کنند. مانند سخنان مشوق تنفر، در حالی که بازار‌های آنلاین مانند آمازون باید همین کار را برای محصولات نامناسب مانند کفش‌های کتانی تقلبی یا اسباب‌بازی‌های ناامن انجام دهند.
این سیستم‌ها به گونه‌ای استاندارد می‌شوند که روی هر پلتفرم آنلاینی به یک شکل کار کنند.
قانون خدمات دیجیتال همچنین شامل اقداماتی برای محافظت بهتر از کودکان از طریق ممنوعیت تبلیغاتی است که افراد زیر سن قانونی را هدف قرار می‌دهد. تبلیغات آنلاینی که کاربران را بر اساس جنسیت، قومیت و گرایش جنسی هدف قرار می‌دهند، ممنوع خواهد بود.
همچنین ممنوعیتی برای به اصطلاح الگو‌های تاریک وجود خواهد داشت (تکنیک‌های فریبنده برای تشویق کاربران به انجام کار‌هایی که قصد انجام آن را ندارند). کمیسیون اروپا بر ممیزی‌های سالانه نظارت خواهد داشت. شرکت‌هایی که قوانین را زیر پا بگذارند با جریمه‌هایی به میزان ۶ درصد از درآمد جهانی سالانه خود مواجه می‌شوند که برای غول‌های فناوری به معنای میلیارد‌ها دلار است. متخلفان مکرر ممکن است از بازار اتحادیه اروپا منع شوند.

احتمال توقف فعالیت متا در اروپا با قانون جدید
چند ماه پیش، متا اعلام کرد بر‌اساس قانون جدید، اتحادیه اروپا شاید مجبور شود فعالیت اینستاگرام و فیس‌بوک را در این ناحیه متوقف کند. قانون جدید اتحادیه اروپا، شرکت‌هایی را که داده‌های کاربران را در اتحادیه جمع‌آوری می‌کنند، ملزم می‌کند این داده‌ها را در سرور‌های اروپایی نگهداری و پردازش کنند. با این‌حال، داده‌های فیس‌بوک و اینستاگرام در سرور‌های ایالات متحده و اروپا پردازش می‌شوند که برای هدف‌یابی تبلیغات و کسب‌وکار‌هایی که در آن پلتفرم‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، بسیار مهم است. نیک ملک، معاون امور جهانی متا، استدلال کرده‌بود که این امر برای بسیاری از کسب‌وکار‌ها که در اتحادیه اروپا به خدمات و تبلیغات این شرکت متکی هستند، مضر است. از جمله اقداماتی که انتظار می‌رود با اجرای این قانون، غیرقانونی شود، استفاده از داده‌های مربوط به مذهب یا دیدگاه‌های سیاسی است که می‌تواند عملاً آزادی بیان و شفافیت را در دنیای غرب با چالش‌های بیشتری مواجه کند و هدف اصلی از تدوین و تصویب این قانون را زیر سؤال ببرد، چراکه غربی‌ها پیش از این نیز سابقه چنین رفتار‌هایی را داشته‌اند.

         


                                

منبع: روزنامه جوان

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار