عزم رئیسی برای پاک‌سازی قوه قضائیه؛

از بازداشت «اکبر طبری» و بازداشت بازپرس معروف تا روایت از رشوه‌های کلان

از پرونده‌هایی که زمزمه‌های آن از ماه‌های قبل از حضور رئیسی در ریاست قوه قضائیه شنیده می‌شد و با حضور او سرانجام، گرچه با حواشی بسیار به جریان افتاد، پرونده اکبر طبری است. رئیسی با قرار گرفتن در جایگاه ریاست دستگاه قضایی ابتدا اکبر طبری را برکنار کرد و سپس او در هفته‌های بعد بازداشت شد.

به گزارش راه شلمچه، از وقتی سیدابراهیم رئیسی به قوه قضائیه آمده است، برجسته‌ترین بخش‌های سخنرانی‌هایش در جایگاه ریاست دستگاه قضایی ایران «مبارزه با فساد» است. قاطعیت در برخورد قانونی با بستگان مسئولان و دانه‌درشت‌ها که از یکی دو سال پیش به تدریج در قوه قضائیه شروع شد، به آن سخنرانی‌ها صورت عملی می‌بخشد. تصویر ضد فساد از دوره جدید قوه قضائیه برای برخی که منافع‌شان، چه منافع اقتصادی و چه منافع سیاسی و حزبی، به خطر افتاده است، چندان خوشایند نبود. آنانی که قرار است پرونده‌های خود یا نزدیکانشان به جریان بیفتد و قوه قضائیه نقاب‌هایشان را بردارد و علاوه بر قطع دستشان از منافع ناحق و غیرقانونی، چهره‌های واقعی‌شان را هم به مردم معرفی کند، مقابل قوه خواهند ایستاد. این تقابل با صراحت نیست، طبیعی هم خواهد بود که از هراس قضاوت افکار عمومی، صریح نگویند که «با ما و نزدیکان ما برخورد نکنید» بلکه با برچسب «برخورد جناحی» عملکرد دستگاه قضایی را به چالش می‌کشند و بر آن تصویر تازه ایجاد شده از قوه قضائیه خط می‌اندازند، اما آنچه این برچسب‌زنی را خنثی می‌کند، اطلاع‌رسانی در مورد برخورد قانونی با فساد‌های درون دستگاه قضایی است. بدیهی است ابتدا باید برخوردی وجود داشته باشد تا بتوان از اطلاع‌رسانی درست در مورد آن گفت. انگیزه دستگاه قضایی برای برخورد درون قوه‌ای با فساد، مبری کردن خود از چنین برچسبی نیست بلکه اشاره ما در این گزارش به پاکسازی دستگاه قضایی از فساد، به عنوان یک نشانه بر ابطال آن برچسب «برخورد جناحی» است و نه آنکه این پاکسازی معلول آن برچسب باشد.


بازداشت معاون اجرایی حوزه ریاست قوه

از پرونده‌هایی که زمزمه‌های آن از ماه‌های قبل از حضور رئیسی در ریاست قوه قضائیه شنیده می‌شد و با حضور او سرانجام، گرچه با حواشی بسیار به جریان افتاد، پرونده اکبر طبری است. رئیسی با قرار گرفتن در جایگاه ریاست دستگاه قضایی ابتدا اکبر طبری را برکنار کرد و سپس او در هفته‌های بعد بازداشت شد. کسی که اولین افشاگری‌ها را بدون ذکر نام در مورد طبری انجام داد، علیرضا زاکانی بود. او در مصاحبه‌ای گفت: «رئیسی برخی افراد که در قوه قضائیه دچار فساد بودند را برکنار کرد. معتقدم این برکناری کفایت نمی‌کند و اگر کسی در دوره مسئولیت دچار فساد شده، باید محاکمه‌اش کنند و اتفاقاً محاکمه کردن فردی که فساد آشکاری دارد و توسط آقای رئیسی کنار گذاشته شده، کمک می‌کند که جهت آینده در قوه قضائیه تثبیت شود، البته همه کسانی که کنار گذاشته شده‌اند مقصودم نیست بلکه فرد یا عنصر خاصی است که کنار گذاشته شده است... کسی که دو رئیس قوه را بیچاره کرده و دچار مشکل بوده و مایه بدنامی قوه قضائیه و زد و بند شده را باید کنار گذاشت. این اقدام مناسب است، ولی اینکه رها کنند و محاکمه نکنند، خیلی غلط است و محاکمه چنین عنصری که همه از او و اشکالاتش اطلاع دارند، برای سلامت قوه قضائیه بسیار مفید و حیاتی است.» چندی بعد زاکانی نام اکبر طبری را صراحتاً اعلام کرد.

اکبر طبری معاونت اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه در زمان صادق آملی‌لاریجانی بود. در زمان ریاست مرحوم هاشمی‌شاهرودی در قوه قضائیه هم او سمت مدیرکل امور مالی دستگاه قضایی را بر عهده داشته است. در مورد اتهامات طبری هیچ خبر رسمی وجود ندارد، اما سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد که افراد دیگری در قوه هم پیرامون پرونده طبری بازداشت شده‌اند. غلامحسین اسماعیلی ابتدا در پاسخ به سؤالی مبنی بر انتشار اخباری از اعترافات اکبر طبری که شامل اتهاماتی علیه برخی مسئولان قوه قضائیه است، گفت: «ما در این پرونده نیز مانند سایر پرونده‌ها به لحاظ ملاحظات قانونی، از محتوای پرونده اطلاع‌رسانی نکردیم، اما از این خلأ ایجاد شده برخی سوءاستفاده کردند و موضوعاتی را به عنوان اعترافات متهم یا متهمان پرونده منتشر کردند که مورد تأیید ما نیست» و بعد خبر داد که: «در این پرونده ۱۷ نفر بازداشت شدند که دو نفر هم از قضات هستند که یکی از آن‌ها شاغل و یک نفر هم بازنشسته بوده و در آینده ممکن است به عدد متهمان اضافه یا از برخی افراد رفع اتهام شود.»

بازداشت بازپرس معروف دادسرای فرهنگ و رسانه

از خبر‌های دیگری که نشان از عزم رئیس جدید دستگاه قضا برای برخورد با فساد در درون قوه و اعلام عمومی اخبار پیرامون آن داشت، اعلام خبر بازداشت بیژن قاسم‌زاده، بازپرس سابق دادسرای فرهنگ و رسانه بود. او به لحاظ جایگاه که تعامل او را با اهل رسانه بسیار و ناگزیر کرده بود، چهره شناخته‌شده‌ای بود و از طرفی اعلام تخلف او، به دلیل شهرت و اهمیت کارش، ممکن بود این شبهه را ایجاد کند که فساد در دستگاه قضایی ریشه گرفته و کل قوه زیر سؤال رود، اما قوه قضائیه هم او را بازداشت کرد و هم نشان داد از اعلام خبر بازداشت او ابایی ندارد. از قضا چنین برخورد‌هایی و تصمیم بر اعلام عمومی آن، اعتماد به دستگاه قضایی را افزایش می‌دهد. در مورد او هم هنوز اتهامات ذکر نشده‌اند. به گفته سخنگوی قوه قضائیه «وی در رابطه با پرونده تعدادی از عناصر بازداشت شده در قوه قضائیه، بازداشت شده است.»

روایت رئیسی از رشوه‌های کلان در قوه قضائیه

ابراهیم رئیسی با سخنانی که در مجلس خبرگان ایراد کرد و از برخورد با مجرمان دریافت رشوه‌های کلان در دستگاه قضایی گفت، نشان داد که نه تنها دستگاه قضایی را مبری از فساد نمی‌داند بلکه با افتخار از برخورد با فساد در دستگاه قضایی می‌گوید. او در آنجا تصریح کرد: «در مبارزه با فساد، هیچ خط قرمزی نداریم، در خود قوه قضائیه با مواردی مواجه و متوجه شدیم رشوه‌هایی اخذ شده که بهت‌آور است، از آپارتمان‌های ۶۰۰ متری گرفته تا ویلا‌های ۴ هزار متری در شمال که در نوع خود کم‌نظیر است، البته متهمان بازداشت و اموال نامشروع آن‌ها ضبط شده است.»

تأکید رهبری بر برخورد درون قوه‌ای با فساد

رهبری در امر مبارزه قوه با فساد که رئیسی اشاره کرده، تیرماه سال جاری در دیدار رئیس و مسئولان دستگاه قضایی فرمودند: «مبارزه با فساد، هم در درون قوه محل کلام است، هم بیرون قوه، لکن اولویت با درون قوه است. خب، هزاران قاضی شریف و پاکدامن و کارمندان امین در سراسر قوه دارند کار می‌کنند، تلاش می‌کنند، یک عنصر ناباب در یک دادگستری‌ای در یک شهری پیدا می‌شود، یک حرکتی انجام می‌دهد، این روان‌های پاکیزه شریف را بدنام می‌کند، این چیز کمی است؟ این چیز کوچکی است؟ شاید آن تعداد آدم نابابی که در مجموعِ قوه قضائیه هستند، یک درصد خیلی کمی نسبت به آدم‌هایی است که یا در اوج شرافتند - ما داریم قضاتی که با زندگی‌های سختی زندگی می‌کنند، پرونده‌های سنگین مهمی هم دستشان هست، [اما]یک ذره هم تخطی نمی‌کنند، اگر اهل خطا بودند ممکن بود زندگی‌های خیلی بهتری داشته باشند، ابداً [تخطی نمی‌کنند]- یا قضات معمولی‌ای [هستند]که دارند کار خودشان را با امانت، با صداقت انجام می‌دهند، نسبت آن افراد فاسد و افراد ناباب در مقابل این افراد، خیلی نسبت کمی است، اما یک نسبت کم، یک درصد کوچک هم تأثیرات مخربی می‌گذارد که حالا من در تصویرسازی از قوه قضائیه، بعداً این را باز عرض خواهم کرد. نسبت به فسادِ درون قوه قضائیه سخت‌گیری کنید. علتش هم این است که این [قوه]، مسئولِ رفع فساد است، اگر خودش فاسد شد، گناه او نابخشودنی است. هر چه رتبه شأنی و حقوقی انسان بالاتر رفت، به همان اندازه اهمیت کار او بیشتر می‌شود، هم در جنبه مثبت، هم در جنبه منفی.»

         


                                

منبع: روزنامه جوان

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار