اسامی 12 شهر قرمز اعلام شد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: با اعمال محدودیت‌ها و رعایت ۹۰ درصدی پروتکل‌ها توسط مردم، تعداد شهر‌های قرمز از ۳۴ شهر به ۱۲ شهر کاهش یافت، اما هر گونه غفلت به خصوص برگزاری دورهمی‌های خانوادگی شب یلدا موجب بازگشت روند صعودی کرونا در کشور می‌شود.

به گزارش راه شلمچه، علیرضا رئیسی روز شنبه افزود: با اعمال محدودیت‌هایی که از ۵ آبان در کشور اعمال شد و با تشدید محدودیت‌ها از اول آذر اکنون میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به بالای ۹۰ درصد رسده است و تعداد شهر‌های قرمز هم از ۳۴ شهر به ۱۲ شهر کاهش یافته است و روند ابتلا و مرگ ناشی از کرونا نیز در کشور نزولی است.

وی اداه داد: با وجود کاهش شهر‌های قرمز، ۴ استان کشور بیشترین وضعیت ابتلا به کرونا را داشتند که شامل استان‌های اردبیل، گلستان، گیلان و مازندران است و البته در این هفته و بر اساس آخرین اطلاعات به رورسانی شده فقط دو استان گیلان و مازندران در وضعیت قرمز هستند.

رئیسی گفت: در همین راستا از ۳۴ شهری که قرمز بودند اکنون فقط ۱۲ شهر قرمز هستند. در گیلان چهار شهر آستارا، بندرانزلی، رودسر و توالش، در مازندران شهر‌های آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه، نور و نکا، همچنین زرین دشت در فارس، بافت در کرمان و گومیشان در استان گلستان در وضعیت قرمز و بقیه شهر‌هایی که جزو ۳۴ شهر قرمز بودند از امروز به حالت نارنجی درآمدند و میزان محدودیت‌ها در آن‌ها کاهش می‌یابد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: از بین این ۱۲ شهر، پنج شهر وضعیت نگران کننده تری دارند، در گیلان دو شهر آستارا و توالش و در مازندران، آمل، گلوگاه و نور، وضعیت نگران کننده تری دارند.

وی گفت: در مجموع در کشور اکنون ۱۲ شهر قرمز، ۲۳۱ شهر نارنجی و ۲۰۵ شهر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند که نشان می‌دهد روند رو به کاهش است، اما این هشدار و تذکر جدی را باید بدهیم که غفلت از ویروس باعث می‌شود به سرعت بیماری شعله ور شود و برگردد، به تدریج شهر، شهرستان و استان‌ها را قرمز کند و در نهایت کشور را به سمت ابتلا و مرگ و میر بالا ببرد؛ بنابراین از مردم خواهش می‌کنم به هیچوجه غفلت نکنند، زیرا کاهش نسبی موارد بیماری و مرگ ناشی از زحمات زیاد مردم، مسئولان، رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی و تعطیلی اصناف و مشاغلی است که فشار‌های اقتصادی زیادی را تحمیل کرده است.

رئیسی افزود: از مردم خواهش می‌کنیم در شب‌های منتهی به شب یلدا دورهمی‌های خانوادگی را به خانواده خودشان محدود کنند و دورهمی‌های فامیلی نداشته باشند، زیرا ۵۱ درصد موارد بستری کرونا در بیمارستان‌ها ناشی از دورهمی‌های خانوادگی است و اگر غفلتی صورت بگیرد تمام دستاورد‌ها از بین می‌برد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اعمال جرایم و محدودیت‌های کرونایی گفت: تردد خودرو‌ها در جاده‌های بین شهری بعد از اعمال محدودیت‌ها حدود ۳۱ درصد در کشور کاهش پیدا کرده است که بسیار قابل توجه است و به همین علت تصادفات بین شهری خسارتی ۴۶ درصد، جرحی ۳۰ درصد و فوتی ۴۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: بعد از اعمال محدودیت تردد ۹ شب تا ۴ صبح در شهر‌های قرمز و نارنجی تاکنون ۶۰۰ هزار خودرو جریمه شدند. همچنین ۶۰ هزار خودرو به علت تردد بین شهری در مناطق قرمز و ۵۲ هزار خودرو در مناطق نارنجی جریمه شدند و ۷۷۲ هزار خودرو که با پلاک غیر بومی می‌خواستند به شهر دیگری بروند برگردانده شدند و دو میلیون خودرو نیز تذکر گرفتند.

رئیسی گفت: همچنین از اول آذر تاکنون حدود ۲۳هزار صنف به علت رعایت نکردن اصول و پروتکل‌های بهداشتی پلمب شدند. در مجموع روند کرونا در کشور بهبود پیدا کرده است و امیدواریم با ادامه رعایت پروتکل‌ها و پرهیز از عفلت به کمترین میزان ابتلا و مرگ و میر در کشور برسیم.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار