استان‌های درگیر کرونا با وضعیت کم، متوسط و زیاد کدامند؟ +جدول

آمارهای دیروز وزارت بهداشت نشان داد موج کرونا فروکش نکرده و همچنان خطر وجود دارد. روز گذشته 1223 مبتلای جدید به کرونا در ایران به ثبت رسید که بیشترین آمار در 2 هفته اخیر محسوب می‌شود.

به گزارش راه شلمچه، از دوم اردیبهشت که آمار ابتلای روزانه 1297 نفر بود تا روز گذشته 15 اردیبهشت تعداد مبتلایان کمتر از این میزان بود و حتی به 802 نفر در 13 اردیبهشت رسید اما دیروز اعلام شد تعداد مبتلایان بار دیگر اوج گرفته و به 1223 نفر رسیده است.
این آمار نشان می‌دهد هشدارهای جامعه پزشکی بی‌دلیل نبوده و تصور برخی دولتی‌ها از آمارها نیز درست نبوده است، در واقع کسانی که فکر می‌کنند موج کرونا فروکش کرده، اشتباه بزرگی می‌کنند. 

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت دیروز گفت: از ظهر یکشنبه تا ظهر دوشنبه بر اساس گزارش آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ۱۲۲۳ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور به ۹۸ هزار و ۶۴۷ نفر رسید.

 رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: در طول ۲۴ ساعت گذشته ۷۴ بیمار دیگر مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور جان خود را از دست دادند و به این ترتیب از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون ۶۲۷۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. جهانپور بیان کرد: بر اساس این گزارش‌ها تاکنون ۷۹ هزار و ۳۹۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹»  در کشور بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند که حدود ۸۰ درصد مبتلایان است. ۲۶۷۶ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری و به نوعی بحرانی تحت مراقبت قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند. 

وی گفت: تاکنون ۵۰۸ هزار و ۲۸۸ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در ۱۲۶ آزمایشگاه کشور انجام شده است. جهانپور افزود: شرایط عادی نیست و در برخی استان‌ها مثل خوزستان موارد بیماری «کووید-۱۹» رو به افزایش است و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی حتی بیش از گذشته لازم است انجام شود. اگر این اپیدمی کنترل شده، مدیون همکاری مردم است.

 

* موج تازه کرونا در 15 استان

با وجود آمارهای بسیار خوب درباره کنترل کرونا‌ویروس در کشورمان اما از برخی استان‌ها خبر می‌رسد روند ابتلا و مرگ‌ومیر در آنها افزایشی است. حتی دیروز سخنگوی وزارت بهداشت به این موضوع اشاره کرد و بر اساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، برای ارزیابی روند گسترش بیماری «کووید- ۱۹» در استان‌های مختلف کشور از تحلیل روند تغییرات اتفاق افتاده برای موارد ابتلا و مرگ گزارش شده روزانه استفاده شده است.

 برای محاسبه روند تغییرات ابتلا و مرگ در ۵ روز اخیر، ابتدا متوسط 3 روزه تعداد گزارش ابتلا و مرگ هر روز با میانگین گرفتن از داده‌های همان روز، روز قبل و روز بعد محاسبه شده است. سپس میزان افزایش هر روز نسبت به روز قبل محاسبه شد. در نهایت، تغییر روند ابتلا و مرگ آخر با میانگین گرفتن از اعداد به دست آمده برای روزهای آخر محاسبه شد. برای تحلیل بهتر، شاخص‌های ۵ روز آخر وارد آنالیز شد. گزارش وزارت بهداشت اذعان دارد برای تحلیل احتمالی وضعیت منحنی اپیدمی موارد زیر مدنظر قرار گرفت:

- در مواردی که هر دو شاخص تغییر روند ابتلا و مرگ در 3 روز اخیر روند افزایشی داشت، منحنی اپیدمی احتمالا روند افزایشی دارد.

- در مواردی که شاخص تغییر روند ابتلا نزولی ولی شاخص تغییر روند مرگ صعودی بود، احتمالا اخیرا پیک اول اپیدمی رد شده است.

- در مواردی که هر دو شاخص تغییر روند ابتلا و مرگ در 3 روز اخیر روند نزولی داشت، منحنی اپیدمی احتمالا روند نزولی دارد.

- در مواردی که تغییرات ناهمگن شاخص‌های روند ابتلا و مرگ یا تغییرات بیش از حد انتظار هر کدام از داده‌های ابتلا و مرگ دیده شد، رفتار ناسازگار داده‌ها وجود دارد و تحلیل بهتر را در روزهای بعد و با داده‌های درست‌تر می‌توان ارائه داد. وجود ناسازگاری داده‌ها به این معناست که داده‌ها بخوبی قابل تفسیر نیستند و علل مشاهده آن می‌تواند متفاوت باشد. از جمله دلایل بروز ناسازگاری می‌توان به ثبت غیردقیق روزانه داده‌ها توسط استان‌ها، وجود ترکیبی از چند الگوی اپیدمی در استان یعنی شروع اپیدمی در نقطه‌ای از استان و اتمام اپیدمی در نقطه دیگر یا مهاجرت‌ها به داخل استان یا خروج از استان اشاره کرد. البته باید کم‌شماری موارد و ثبت با تأخیر بیماران به صورت جدی پیگیری شود. 

روند کشوری بیماری در چند روز اخیر نزولی بوده است. ۹ استان (مرکزی، آذربایجان شرقی، تهران، البرز، مازندران، خراسان شمالی، فارس، همدان و سیستان و بلوچستان) روند نزولی را نشان می‌دهند. احتمالا 4 استان (قزوین، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و بوشهر) اخیرا پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند. 

گزارش کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت منتشر شده در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، روند صعودی یا شروع پیک در ۱۵ استان (قم، لرستان، ایلام، گیلان، گلستان، خراسان رضوی، کهگیلویه‌و‌‌بویراحمد، خوزستان، هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، زنجان، چهارمحال‌و‌بختیاری و کرمانشاه) مشاهده می‌شود و تصور می‌شود استان کردستان به مرحله ثبات رسیده باشد. 

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد در اردبیل و سمنان ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی را از وضعیت اپیدمی نمی‌دهد. البته باید توجه داشت که یک استان می‌تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند.

 

* جزئیات بازگشایی مدارس در مناطق سفید

سخنگوی دولت هم درباره این موضوع گفت: در جلسه ستاد ملی کرونا ۱۳۲ شهر به عنوان شهر کم‌خطر (وضعیت سفید) اعلام شد اما این شرایط ثابت نیست و تغییر خواهد کرد. دولت دائم در حال رصد، بررسی و ارزیابی است و طبقه‌ها را به روز می‌کند؛ در این شهرها مساجد بازگشایی شدند و نماز جماعات و جمعه با حفظ پروتکل‌های بهداشتی اقامه می‌شود. 

ربیعی بیان کرد: در این ۱۳۲ شهر فقط مشاغل پرریسک تعطیل هستند و بقیه مشاغل می‌توانند در این شهرها فعالیت خود را ادامه دهند. اصناف پرریسک مانند مجموعه‌های ورزشی بزرگ فعلا تعطیل هستند ولی مجموعه‌های ورزشی که جمعیت کم در آنها تردد دارد و انفرادی هستند، با حفظ پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند. 

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری گفت: قرار بود مدارس این شهرها روز ۲۰ اردیبهشت بازگشایی شوند اما رئیس‌جمهوری برای ایجاد اطمینان نهایی از اینکه همه پروتکل‌های بهداشتی مراعات می‌شود و ظرفیت‌ها و زمینه‌های آن به وجود آمده است، این تاریخ را به تعویق انداخت و به 27 اردیبهشت موکول شد و 3 وزارتخانه بهداشت، کشور و آمورزش‌و‌پرورش موظف شدند این موضوع را بررسی کنند و باز هم در جلسه آتی شرایط را مجدد بررسی می‌کنیم.

 

* نگران موج بعدی هستیم

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ویروس کرونا به این زودی‌ها از کشور رخت بر نمی‌بندد، مگر اینکه همه به نکات بهداشتی و اصول ایمنی و فاصله‌گذاری اجتماعی توجه کنیم.

دکتر مسعود مردانی با بیان اینکه موج‌های بعدی همه‌گیری ویروس کرونا با توجه به بی‌توجهی برخی به رعایت اصول بهداشتی برای جلوگیری از شیوع این بیماری خطرناک و قطع زنجیره آن، بی‌شک در راه است، افزود: از آنجا که تا به حال دارویی برای درمان این بیماری خطرناک کشف نشده است، بنابراین جز خودمراقبتی و رعایت اصول بهداشتی، کار دیگری نمی‌توان از پیش برد.

وی در پاسخ به این سوال که رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرده پاییز امسال نگرانی‌ها بسیار جدی است، چرا که در این ایام موج بعدی کرونا رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: فصل پاییز و زمستان ویروس آنفلوآنزا و کرونا با هم سلامت جامعه را درگیر می‌کنند، بنابراین باید هشیار بود و تا آن موقع با رعایت اصول بهداشتی زنجیره انتقال این بیماری را قطع کرد. 

وی افزود: توصیه می‌شود مسؤولان بهداشتی از همین حالا به فکر تأمین واکسن آنفلوآنزا به صورت انبوه باشند و در صورت کمبود این واکسن رایزنی‌های خود را برای تأمین این واکسن (واردات) آغاز کنند، چرا که تزریق چنین واکسنی برای افراد در معرض خطر چون بیماران سرطانی، دیابتی‌ها، بیماران اچ‌آی‌وی، زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند به جد توصیه می‌شود. 

وی قیمت واکسن آنفلوآنزا را 35 هزار تومان اعلام کرد و افزود: شرایط اقتصادی مردم به گونه‌ای است که شاید خیلی‌ها نتوانند این واکسن را تهیه کنند، بنابراین وزارت بهداشت باید برای تأمین این واکسن چاره‌اندیشی کند.

 

* پیش‌بینی دبیر ستاد ملی مدیریت کرونا

حمیدرضا جمشیدی، دبیر ستاد ملی مدیریت کرونا  هفته پیش  پیش‌بینی کرده بود روند افزایشی ابتلا  به کرونا بزودی آغاز می‌شود. وی در این باره گفته بود: اکنون در برخی استان‌ها و شهرستان‌های کشور آمار ابتلا به کرونا رو به کاهش است، البته برخی هم روند افزایشی دارند. در این شرایط اگر اندکی غفلت کنیم، آمار کاهش و افزایش مبتلایان نتیجه معکوسی به خود خواهد گرفت.  
اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، می‌توان امیدوار به شکست کرونا‌ویروس و ایجاد بستری امن برای ازسرگیری فعالیت‌های اجتماعی بود، در غیر این صورت همچنان باید نگران سلامت جامعه و معیشت مردم کشور بود. 

جمشیدی با بیان اینکه آثار بازگشایی‌های انجام شده حدودا ۱۵ اردیبهشت نمایان خواهد شد، ادامه داد: اگر از ۱۰ الی ۱۵ اردیبهشت ۹۹ وضعیت بستری‌ها و مرگ‌و‌میر بر اثر کرونا روند افزایشی داشته باشد، معلوم می‌شود تصمیمات ما چندان هم پخته نبوده و ناچاریم به شرایط محدودیت‌های قبلی عقبگرد کنیم اما اگر وضعیت کاهشی فعلی تثبیت شود، امکان برداشتن گام دوم بازگشایی‌ها فراهم خواهد بود.

 اظهارات جمشیدی نشان می‌دهد جامعه پزشکی همچنان نگران موج جدید کرونا در کشور هستند و حتی آمارهای امیدوارکننده نباید  این نگرانی را تحت تأثیر قرار دهد، چه دوست داشته باشیم چه نه، باید پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیریم و با زندگی با کرونا عادت کنیم.

[تا زمان ساخت واکسن، ویروس کرونا خطری جدی است]

متخصص ارشد فوریت‌های سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: بخش‌هایی از جهان آغاز به خروج از محدودیت‌های همه‌گیری «کووید-۱۹» کرده و زندگی عادی را به مرور از سر می‌گیرند اما تا زمان ساخت واکسن این بیماری، ویروس کرونای جدید خطر قابل توجهی به حساب می‌آید. 

به گزارش ایسنا، مایک رایان، مدیر اجرایی برنامه فوریت‌های پزشکی سازمان جهانی بهداشت (WHO) با بیان اینکه در زمینه کنترل بیماری «کووید-۱۹» امید وجود دارد، گفت: در حالی که بسیاری از کشورها هنوز در معرض پیک شیوع هستند اما برخی دیگر نشان داده‌اند که مهار این بیماری تا حدودی امکانپذیر است. وی اظهار داشت: در سطح جهانی وضعیت هنوز بسیار جدی است اما الگوی بیماری و مسیر ویروس در حال حاضر در مناطق مختلف جهان خیلی متفاوت است. 

وی ادامه داد: آنچه ما می‌آموزیم این است که امکان «کنترل این بیماری» وجود دارد و می‌توان زندگی جدید اقتصادی و اجتماعی را با یک روش جدید برای انجام این کار و با احتیاط و هوشیاری شدید از سر گرفت. 


منبع؛ وطن امروز

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار