افزایش نگران کننده و سوال برانگیز اجاره خانه‌ها!

بازار اجاره‌ خانه در این روزها وضعیت مناسبی ندارد و قیمت‌های نجومی رهن و اجاره از سوی برخی مالکان مطرح می‌شود.

به گزارش راه شلمچه، بازار اجاره بهای مسکن در آخرین روز از دومین هفته آخرین ماه پاییز قیمت اجاره بها در مرکز شهر متغیر بوده است.


بر این اساس، قیمت‌های رهن در منطقه مرکزی تهران ۳۵۰ میلیون تا یک میلیارد تومان اعلام می‌شود. به عنوان مثال برای یک واحد 67 متری در میدان ولی‌عصر ارقام رهن بین 350 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان و بین دو تا هفت میلیون تومان اجاره درخواست شده است. همچنین در بلوار کشاور برای یک واحد 70 متری، این ارقام بین 250 تا 620 میلیون تومان رهن و بین سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان الی هفت میلیون تومان اجاره متغیر است.


سنت‌شکنی بازار اجاره
تغییرات اجاره در سال جاری هم مانند سال‌های اخیر با تلاطم همراه بود و با آغاز فصل جابه‌جایی‌ها در اواخر بهار رشد کرد ولی برخلاف سال‌های قبل که در پایان تابستان، روند صعود اجاره‌ها نیز متوقف می‌شد، اما در پاییز امسال، موجران از افزایش اجاره عقب ننشسته و همچنان ارقام بالاتری را ارائه کردند.


گزارش‌های بانک مرکزی هم درباره روند تغییرات نرخ اجاره قابل تأمل است. این آمارها نشان می‌دهد، رشد ماهیانه اجاره‌بها در اردیبهشت یک و 9 دهم درصد، خرداد دو و هفت دهم درصد، تیر چهار و نیم درصد، مرداد چهار و شش دهم درصد، شهریور چهار و شش دهم درصد و مهر هفت درصد بوده است.


نوسانات ارز و کمبود عرضه
عبدالله اوتادی،‌ عضو هیئت‌مدیره اتحادیه مشاوران‌ املاک در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با اشاره به ادامه روند افزایش نرخ اجاره اظهار کرد: یکی از عوامل موثر در تعیین نرخ اجاره، نرخ ارز است و نرخ اجاره همسو با نوسانات بازار ارز حرکت می‌کند و همین افزایش نرخ دلار باعث افزایش انتظارات تورمی می‌شود که به افزایش نرخ اجاره هم دامن می‌زند.


وی گفت: در کنار این عوامل اثرگذار در تعیین نرخ اجاره، در این فصل از سال با کمبود عرضه مواجه هستیم و نه تنها در این مدت ساخت و ساز افزایش پیدا نکرده بلکه خبری از وعده‌های دولت درباره نهضت ملی مسکن هم نیست و از آنجایی که در کنار انتظارات تورمی، عرضه به حداقل رسیده شاهد ادامه روند افزایش اجاره بها در نیمه دوم سال هستیم

روند کند نهضت ملی مسکن
در همین رابطه محمدرضا رضایی کوچی رئیس ‌کمیسیون عمران مجلس به باشگاه خبرنگاران اعلام کرده است: هم اکنون بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن همکاری لازم را انجام نمی‌دهند و همین امر خود باعث شده که روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن با کندی رو‌به‌رو شود.


او گفت: یکی از مهم‌ترین نیازها در طرح نهضت ملی مسکن تامین زمین است که هنوز به گفته وزارت راه و شهر‌سازی، دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت علوم و دانشگاه‌ها در ارائه اراضی خود همکاری لازم را ندارند.


رضایی‌کوچی می‌گوید: هم‌اکنون تنها راهکار برای کنترل بازار مسکن تامین و تولید مسکن است که متاسفانه تا زمانی که اقدامات لازم برای این بازار صورت نگیرد، نمی‌توان امید داشت که بازار به ساماندهی لازم رسیده است.


اولویت حل مشکل مسکن است نه تفکیک
با افزایش مشکلات نهضت ملی مسکن، موضوع قدیمی تفکیک وزارت راه و شهر‌سازی برای تمرکز بیشتر بر موضوع مسکن دوباره مطرح شده است.


مخالفان معتقد هستند تفکیک وزارتخانه راه و شهر‌سازی در حال حاضر مشکلی را حل نخواهد کرد و حتی این تفکیک می‌تواند مشکل مسکن و راه را دوچندان کند.


در این خصوص کمال حسین‌پور، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یکی از مخالفان به خبرگزاری مهر گفت: در حال حاضر تفکیک وزارتخانه راه‌حل درستی برای حل مشکلات مسکن و راه نیست.


وی در ادامه بیان کرد: بهتر است دولت هرچه سریع‌تر وزیر را انتخاب کند، چرا که در حال حاضر مشکلات مسکن و راه را یک نفر هم می‌تواند برطرف سازد ولی تفکیک چاره کار نیست.


عضو کمیسیون عمران یادآور شد: در اوایل دولت که وقت برای تفکیک و هماهنگی وجود داشت، دولت با مجلس مخالفت کرد و این باعث شد تا تفکیک وزارتخانه به تأخیر بیفتد و در حال حاضر هم مجلس با تفکیک آن هم در این زمان مخالف است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار