انتقاد سمیه رفیعی کارخانه‌های پسماند سوز

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: یک کارخانه پسماند سوز در تهران همانند سه کارخانه پسماند سوز شمالی در حال احداث(رشت، ساری و بهشهر) مجوز محیط زیست را از مراجع زیر صلاح نگرفته‌اند.

به گزارش راه شلمچه، در مورد تولید سالانه نزدیک به ۲۰۰ هزار تن پسماند پلاستیکی در کشور، گفت: بازیافت پسماند‌های پلاستیکی اقدامی محیط زیستی و عمدتا اقتصادی در هر کشوری است که در نهایت به حفاظت از محیط زیست و خلق ثروت ختم می‌شود

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خانه ملت با تاکید بر اینکه بیشترین آسیب را پسماند‌های پلاستیکی به محیط زیست وارد می‌کنند، افزود: برای بازیافت پسماند‌های پلاستیکی بایستی در ابتدا چرخه طول عمر ماده را به لحاظ ارزیابی مصرف منابع از زمان تولید تا بازیافت ارزیابی کرد تا به لحاظ انجام یک کار محیط زیستی و اقتصادی اطمینان حاصل شود

 

وی با بیان اینکه ایران تاکنون ظرفیت بالایی به لحاظ بهره وری از پسماند‌های پلاستیکی ایجاد نکرده، اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای اروپایی با بکارگیری فناوری و تبدیل این پسماندها به مواد اولیه یا انرژی، حداکثر استفاده را می کنند اما متاسفانه نتوانستیم در داخل کشور حتی از حداقل فرصت‌های موجود هم بهره برداری لازم را داشته و هر روز شاهد تخریب بیشتر محیط زیست هستیم

 

درصد کمی از پسماندها بازیافت می‌شود

 

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس در ادامه تاکید کرد: مسئولان و متولیان اصلی با تمام ادعایی که در جمع آوری پسماند‌ها دارند هنوز نتوانستند در مرحله نخست یعنی تفکیک از مبداء پسماندها اقدامات موثری داشته و امروز درصد کمی از پسماند‌ها به ویژه پسماند‌های پلاستیکی بطور قابل قبول تفکیک و جداسازی می‌شوند.

 

کارخانه پسماند سوز در شهر تهران راندمان خوبی نداشته است

 

وی با انتقاد از مقدار بالای تولید سالانه پسماند‌ها در کشور، اظهار داشت: کشور در تولید انرژی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد، می‌توان با استفاده از منابع سوختی مانند پسماندهای دارای ارزش حرارتی، کمبودها را جبران کرد اما متاسفانه بدلیل مشکلات عدیده مدیریتی موجود در کشور این امر به شکل صحیح اجرا نشده است. در حال حاضر یک کارخانه پسماند سوز در شهر تهران به بهره برداری رسیده است که به لحاظ اجرایی راندمان خوبی نداشته و به جهت تاییدیه، مجوز محیط زیست را از مراجع زیر صلاح نگرفته است، از همین مدل کارخانه سه مورد هم در شهرهای شمالی همچون رشت، ساری و بهشهر در حال احداث است که ظاهرا چنین مشکلاتی را به دنبال دارند.

 

رفیعی با تاکید بر اینکه تسهیلات و بودجه مدیریت پسماندها عمدتا در مراحل میانی و پایانی چرخه مدیریت پسماندها و عمدتا برای جمع آوری و دفن غیر بهداشتی پرداخت می‌شود، اظهار داشت: تسهیلات بیشتری در مراحل ابتدایی چرخه مدیریت پسماندها یعنی به جهت کاهش تولید و انجام تفکیک از مبدا مناسب پسماندها بایستی پرداخت گردد، تا شاهد افزایش بهره وری در این حوزه باشیم.

 

قوانین محکم و کارآمدی باید در حوزه مدیریت پسماندها تصویب شود

 

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوانین محکم و کارآمدی باید در حوزه مدیریت پسماندها تصویب شود، گفت: کلیه مدیران اجرایی از ابزارهای لازم برای انجام کار درست در این حوزه بهره مند باشند و همچنین بتوان بر کلیه مراحل چرخه مدیریت پسماندها از مرحله تولید تا دفع نظارت موثر داشت.

 

رفیعی در پایان خاطرنشان کرد: امتداد مسئولیت تولید کننده یک برنامه موثر برای کاهش تولید پسماندها و پیاده سازی اقتصاد چرخشی است که قطعا برای اجرای آن نیازمند پشتوانه قانونی قوی است. در حال حاضر به لحاظ خلاء وجود این برنامه کلیه تولید کنندگان، کالاهای خود را به هر شکلی که تمایل داشته باشند تولید و هزینه آنرا از مصرف کننده دریافت می‍‌‌کنند. نمود بیشتر این امر در صنعت بسته بندی کالاهای تجاری دیده می‌شود. با اجرای این برنامه مسئولیت مدیریت پسماند کالای تولیدی بر عهده تولیدکننده می‌شود و این امر سبب ساز افزایش بهره وری در مصرف منابع می‌گردد.


اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار