ایران بعد از جنگ جهانی دوم اولین کشور حمله‌کننده به آمریکا

حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی «عین‌الاسد» در عراق که میزبان نیروهای آمریکایی است نخستین حمله رسمی به پایگاه‌های آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود.

به گزارش راه شلمچه،  حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی «عین‌الاسد» در عراق که میزبان نیروهای آمریکایی است، علاوه بر آنکه از حیث بخشی از اقدام ایران در گرفتن انتقام خون سردار شهید «قاسم سلیمانی» با اهمیت است از آن جهت که نخستین حمله رسمی به پایگاه‌های آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود نیز در تاریخ ثبت خواهد شد.   

حملات ناگهانی جنگنده‌های ژاپن به پایگاه دریایی ارتش آمریکا در «پرل هاربر»، واقع در جزیره «اوآهو» در ایالت هاوایی پای آمریکا را به جنگ جهانی دوم باز کرد، اما بعد از اتمام این جنگ تا به حال دولت هیچ کشوری به پایگاه‌های آمریکا حمله نکرده بود.

پاسخ موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به جنایت تروریستی آمریکا، بر همین اساس، هیمنه و قدرت پوشالی ایالات متحده آمریکا را برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم شکست.

پایگاه «عین‌الاسد» دومین پایگاه هوایی بزرگ عراق محسوب می‌شود که در استان «الانبار» در غرب عراق واقع شده است. این پایگاه یک مجموعه راهبردی برای آمریکا بوده که پشتیبانی از هواپیماهای بدون سرنشین در این پایگاه انجام می‌شده است.

آغاز عصری جدید

این حمله از یک نظر دیگر هم رویدادی به شمار می‌رود که از آغاز عصری جدید خبر می‌دهد. با آنکه پنتاگون تأیید کرده که پایگاه «عین‌الاسد» در آماده‌باش کامل قرار داشته سیستم‌های راداری و سایر تجهیزات آمریکایی‌ها نتوانستند موشک‌های بالستیک سپاه را منحرف کنند.

البته، همان‌طور که مقام معظم رهبری امروز فرمودند پاسخ نظامی به جنایت آمریکا این پاسخ موشکی تنها «سیلی» به صورت آمریکا زده شده و «آنچه مهم است بایستی حضور فسادبرانگیز آمریکا در این منطقه تمام شود.»

شواهدی که در دست است نشان می‌دهند که اشتباهات اخیر آمریکا در منطقه به خصوص ترور سردار قاسم سلیمانی دومینوی تغییرات بزرگ در منطقه، از جمله فشارها روی نیروهای آمریکا برای خروج از منطقه را کلید زده است. به عنوان مثال، پارلمان عراق هفته جاری به طرحی رأی داد که دولت را به اخراج نیروهای آمریکا از عراق ملزم می‌کند.

آنچه اهمیت مصوبه پارلمان عراق را روشن‌تر می‌کند این است که پیش از این پارلمان، بارها برای بررسی طرح اخراج نظامیان آمریکا تشکیل جلسه داده اما به نتیجه نرسیده بود؛ مقامات مقاومت بارها از لزوم مقابله با زیاده خواهی آمریکا در عراق سخن گفته بودند اما اتفاقی رخ نداده بود و از پایان داعش نیز به طور رسمی بیش از یکسال می‌گذشت ولی نیروهای آمریکایی نه تنها عراق را ترک نکرده بودند بلکه شاهد انتقال نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه به عراق نیز بودیم.

با این حال، ترور شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس را باید عامل شتاب‌دهنده‌ای دانست که دولت و پارلمان عراق را به سمت اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور سوق داد.

قرار بود واشنگتن پس از داعش با ترور سران مقاومت در منطقه و عراق راه خود را برای حضور و نفوذ در این کشور هموار کند و به تصور خود موانع را از سر راه خود بردارد اما اتفاقی کاملاً متفاوت رخ داد و همین عملیات تروریستی بی‌سابقه جرقه اخراج نیروهای آمریکایی را رقم زد.

شهادت سردار سلیمانی معادلات منطقه‌ای را برای آمریکا به هم زده و همانطور که اندیشکده‌های غربی پیش بینی کرده‌اند زمینه خروج نیروهای نظامی از کل منطقه را فراهم کرده است.

اتفاق روز گذشته در عراق را می‌توان آغاز دومینوی تغییرات بزرگی دانست که منطقه پس از شهادت سردار سلیمانی به خود خواهد دید. 


منبع؛ تسنیم

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار