برخی مقالات دانشمندان ما به دلیل اینکه متعلق به یک ایرانی است رد می‌شود

رئیس دانشگاه تهران در همایش «ائتلاف جهانی علیه آپارتاید علمی، صلح، عدالت، امنیت و سلامت جهانی» گفت: ما شاهد رشد تکنولوژی و علم هستیم و در سال‌های اخیر شاهد جهش علمی در دنیا بودیم که با علم در طول تاریخ بشر نمیتوانیم‌ مقایسه کنیم، همه این‌ها نتایج کار اندیشمندان است که ابعاد جدید را در مقابل ما قرار می‌دهد.

به گزارش راه شلمچه، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در همایش «ائتلاف جهانی علیه آپارتاید علمی، صلح، عدالت، امنیت و سلامت جهانی» گفت: صحبت از علمی که در عرصه بین الملل می‌کنیم، بستر لازم را برای عدالت و صلح و هدف آماده می‌کند، علم آن است که در انسان معرفت ایجاد کند و از طریق آن حقیقت کشف شود حقیقتی که فضایل اخلاقی را ارتقا دهد و عدالت و صلح را روشن کند و کیفیت زندگی بشر را ارتقا دهد.

 وی افزود: علم فقط برای عام نیست، هدف علم آن است که منجر به رفاه و آسایش شود و در دو ساحت مادی و معنوی باشد.

 مقیمی ادامه داد: ما شاهد رشد تکنولوژی و علم هستیم و در سال‌های اخیر شاهد جهش علمی در دنیا بودیم که با علم در طول تاریخ بشر نمیتوانیم‌ مقایسه کنیم، همه این‌ها نتایج کار اندیشمندان است که ابعاد جدید را در مقابل ما قرار می‌دهد.

  

علم در حدمت صلح و عدالت

 رئیس دانشگاه تهران با ذکر سوالی در رابطه با اینکه آیا علم توانسته روابط بین الملل را در زمینه صلح و عدالت تغییر دهد یا خیر، عنوان کرد: جواب این سوال تفاوت هایی دارد ولی با وجود رشد علم، فضائل انسانی تضمین نشده و چیزی که در سال‌های گذشته تجربه میکنیم می‌بینیم بدتر شده به طوریکه عمق بی عدالتی و جاه طلبی را در غزه شاهد بودیم، بنابراین علم با هدف ایجاد صلح و عدالت پیش نرفته است.

 وی درباره همایش نیز گفت: عنوانی که برای همایش انتخاب شده یکی از آپارتایدهایی که با تبعیض نژادی آغاز شد و شاهد انواع آن هستیم در این آپارتاید حرف تبعیض است، خیلی از اساتیدی که در اینجا هستند تجربه داشتند مقالات را برای نشریه های مختلف ارسال کردند ولی بدون داوری ریجکت شده است و صرف اینکه متعلق به یک ایرانی و موضوع اسلامی بوده، بررسی نشده است این مسأله بحث خودتحریمی علنی و دیگر تحریمی علمی است.

 مقیمی اظهار داشت: جهان غرب نماد استکبار است و این موضوع را با روش های مختلف اعمال می‌کند؛  در خودتحریمی موضوع عمیق تر است و در اسناد تاریخی آمده در دوره درخشان اسلام شاهد رشد علنی و ظهور اندیشمندان بودیم که نوشته ها و آثار علمی در کشور های دنیا و اسپانیا تدریس شد و به کشورهای دیگر تصدی پیدا کرد، چرخه‌ای که آغاز شده و نوع برخوردی که تمدن غرب داشته با الان مقایسه کنیم.

  مقیمی افزود: در احادیث می‌بینیم که به نشر علم تاکید شده است و این موضوع یک تکلیف شرعی است که هر چه به عنوان یافته علمی کسب می کنیم با دیگران سهیم باشیم..

 وی گفت: در بخش دگر تحریمی و خود تحریمی شاهد هستیم فرد دچار خود تحریمی شده و دانشگاه خود را خود تحریمی کرده است.

 مقیمی اظهار داشت: علم خزانه ای است که کشور‌ها باید بهره ببرند و علمی تولید شود که مارا به عدالت و صلح جهانی رهنمود کند و در فضایی که ملتهب است و اجازه تحرک و مانور به اندیشمندان اسلامی نمی‌دهند، فضا را شکل دهیم.

 وی خاطرنشان کرد: در رشته‌های مهندسی مشکلی نداریم ولی آنجایی مشکل داریم که حرف مسائل اسلامی و نظریه های انسانی می‌شود. تلاش می کنیم بستر های مختلف را برای اساتید فراهم کنیم که از این تریبون استفاده کنند چرا که علم ابراز قدرت و اعمال قدرت است.

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار