معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس:

بهره گیری از ادبیات برای انتقال مفاهیم دینی و فرهنگی به مخاطبان ضروری است

سیدمحمد حسینی در اختتامیه جشنواره ادبیات داستانی بسیج  با اشاره به اهمیت گزیده گویی و تاثیر داستان کوتاه بر مخاطب اظهار داشت: سبک و سیاق داستان کوتاه در انتقال مفاهیم و مضامین متعالی، جذب و ترغیب جوانان و نوجوانان به مطالعه و تحت تاثیر قرار دادن دایره وسیعی از مخاطبان از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش راه شلمچه، سید محمد حسینی در جریان سفر به استان یزد در اختتامیه یازدهمین جشنواره داستان کوتاه ادب و در جمع مسئولین، هنرمندان، اهالی قلم و هنرجویان در شهرستان اردکان، اهتمام بسیج هنرمندان کشور  برگزاری ۱۱ دوره جشنواره داستان کوتاه را اقدامی ارزشمند و مفید توصیف کرد و گفت: اینگونه جشنواره‌ها فرصت مغتنمی است تا ضمن شناسایی استعدادهای درخشان، مفاهیم  بلندی دینی و فرهنگی را با ادبیات متنوع به مخاطب منتقل کند لذا توجه به موضوع داستان کوتاه می تواند در هویت بخشی، امیدآفرینی، مقابله با سیاه‌نمایی و تعالی جامعه تاثیرگذار باشد.

 حسینی همچنین با گرامیدشت یاد شهید شاخص هنرمند حجت اله یخچالی و ۲ هزار شهید هنرمند به تاثیر خون شهید در بیداری وجدان‌های بشری اشاره کرد و گفت: امروز به برکت خون هزاران شهید مظلوم غزه، مردم سراسر جهان و حتی کشورهایی که برای حمایت از مردم فلسطین مجازات تعیین کرده اند در نیویورک، لندن و پاریس به خیابان‌ها آمده و جنایت صهیونیست‌ها را محکوم می‌کنند.
 امروز ملت‌ها به حقیقت کلام امام راحل و رهبری عزیز در خصوص چهره واقعی رژیم صهیونیستی و نظام سلطه پی برده و این حقیقت را به خوبی درک کرده اند و اتفاقات اخیر نشان می‌دهد که اگر مجاهدت باشد، می‌توان دنیا را دگرگون کرد چرا که فطرت پاک انسانی حقیقت را می‌پذیرد و به آن گرایش پیدا می‌کند. 

متن کامل سخنرانی دکتر سید محمد حسینی به این شرح است:


بسمه تعالی
هزار تپه‌ی خاکی کجا و معدن زر
که جوهر است بهای عناصر برتر
قصیده تاب نیارد به پیش اُرجوزه
اگر که هست ترا قصد حرب و عزم خطر
دو جلد اگر بنویسی کتاب بی تاثیر
خمیر مایه‌ی کاغذ کنندش آخر سر
دوصفحه گر بنویسی و عبرتی آرد
ترا چو آینه بالا نهند اهل هنر
غرض اگر که ترا نقش بوده در دنیا
چه بهتر آن‌که ادب باشدت به نقش اثر

در عصر سرعت تحولات و انبوه حوادث به تدریج ایجاز و اختصار جایگزین تفصیل و اطناب می شود، نانو بارزترین مصداق این پدیده است، در گفتار و نوشتار نیز کلمات قصار و پر معنا به مثابه "خیر الکلام ما قل و دل" روز به روز طرفداران بیشتری را مجذوب خود می کند.
سرعت در همه اجزاء جامعه رخنه کرده است، عدم هماهنگی با زمان، عقب افتادگی به بار خواهد آورد ؛ "و فی التأخیر آفات"، البته سرعت با دقت مانعة الجمع نیست، سرعت و صراحت مشخصات محصول ناب و همه کس پسند است.
این واقعیت، رمز و راز موفقیت در هر امری است لیکن  مبحث این جشنواره که داستان کوتاه هست یادآور این سخن نغز نظامی گنجوی درنصایح حکیمانه خود در خمسه هست که به زیبایی گفت: "کم گوی و گزیده گوی چون درّ/ تا زاندک تو جهان شود پر"
عصر حاضر عصر مجمل گویی، زبده‌گویی و اجتناب از مفصل‌گویی و اطناب است و زیاده‌گویی چه بسا با خطاگویی درآمیزد که آن امام همام فرمود: من کثر کلامه کثر خطؤه"
روزگاری داستان نویسی را به میزان صفحات سیاه شده قیمت‌گذاری می کردند، نمونه آن رمان‌های اُنوره دو بالزاک است که به واسطه‌ی کسب درآمد افزون به داستانهای توصیفی و تاریخی پناه برد، هر صفحه چند فرانک فرانسه، پیشوای مکتب رئالیسم اجتماعی در ادبیات... کمدی انسانی نامی است که برای بالغ بر ۹۰ رمان و داستان خود برگزید.
آری کمدی انسانی! برخی داستانها که با حذف بیش از نیمی از آن خللی بر موجودیت کتاب وارد نمی شود. نازک بینی‌های غیر ضرور، توضیح واضحات، توصیفات و اضافات، حاصل کار نویسنده‌‌ی نامدار و بزرگی بود که دو قرن کم رقیب و یا بی رقیب بود، اما اینک بعید به نظر می رسد که چنین آثاری همچون گذشته مورد اقبال همگان باشد و نگاهها را به خود معطوف دارد. امروز دنیا با موجودی به نام مینی مال مواجه است، مینی مال یا کمینه‌گرایی به همه‌ی هنرها راه یافته است؛ در موسیقی، ادبیات، تجسمی و...
در موسیقی کمتر خبری از پیش‌درآمدهای طولانی است؛ در تجسمی حاشیه و هاشورهای زمینه پرکن کنار گذاشته شده است و در ادبیات به شاخص‌ترین شکل آن یعنی سادگی بیان و دوری از پیچیدگی معمول فلسفی و شبه فلسفی و عرفان نمایی ، جلو‌گر گشته است.
داستان کوتاه در واقع همان "ما قلّ و دلّ" است. اینکه پیامبر اکرم (ص) فرمود: ",إنّ مِن البیان لسحرا" برخی بیان‌ها سحرانگیز و افسون‌گرند؛ جلوه بارز این بیان می تواند یک داستان کوتاه تاثیرگذار باشد.
شما عزیزان به‌عنوان نویسندگان متعهد و مسلمان، بخشی از رسالت، مسئولیت و مقبولیت جامعتان در گرو سمت و سو دادن به جامعه است. اینکه مولی الموحدین فرمود:
« کل قول لیس لله فیه ذکر فلغو » هر سخنی که درآن یاد خدا نباشد لغو است؛
« و کل صمت لیس فیه فکر فسهو » هر سکوتی که با اندیشیدن همراه نباشد سهو است؛
« و کل نظر لیس فیه اعتبار فلهو » هر نگاهی که در آن پندآموزی نباشد لهو است؛
لغو است و سهو است و لهو ! پس برای اجتناب از کلام ناصواب، ادبیات به خصوص این نحوه و نحله یعنی داستان کوتاه می بایست از حشویات زائد تهی گردد و بدانیم که غرض نقشی است کز ما باز ماند؛
گاهی به یک کلام جهانی زیر و رو شود... آنچه ترا بر مرکب معرفت سوار می کند کثرت صفحات نوشته‌ی تو نیست که غیرت کلمات تست! کجا کمیت سر هماوردی با کیفیت را دارد؟!
شیخ اجل سعدی علیه الرحمه در گلستان چه با ظرافت حکایت کرده است:
تردیدی نیست که به سیاقی دست یازیده‌اید و سبکی  برگزیده اید که دنیای ادبیات را متأثر خواهد کرد و تحفه ای با خود خواهد آورد که میزان کتاب‌خوانی را در نسل نوجوان و جوان بالا خواهد برد.
این جشنواره اگر با همت امثال شما خوبان و با قوت و غنای بیشتر استمرار یابد به گمانم به پشتوانه‌ی نام مقدس بسیج و تبیین و تبلیغ شایسته، این سبک و سیاق را بر پیشانی ادبیات الصاق خواهد نمود و به ذریعه‌ی تخلق شما بسیجیان، حُسن اخلاق را به ذهن مخاطب الحاق خواهد نمود و دریچه‌های رحمت حضرت رزّاق را بر اذهان اهل اِشراق خواهد گشود و نسل امروزینِ اهل شور و اشتیاق را به خواندن افکار خلاق شما مشتاق خواهد کرد. بعونه و کرمه
و صلّی الله علی محمد و آله

این جشنواره در بخش کودک و نوجوان، بزرگسال و بخش ویژه شهدای هنرمند برگزار گردید و ۲ هزار ۵۸۸ اثر از سراسر کشور در موضوعات جهاد تبیین، امید و ایمان به آینده، زندگی عفیفانه و شهدای هنرمند استانی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که از برگزیدگان آن با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهور تقدیر شد.
معاون رئیس جمهور در جریان سفر به استان یزد در دیدار آیت الله ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد که استاندار و مدیران ارشد استان نیز حضور داشتند، با ابلاغ سلام آیت الله رئیسی، گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات دولت در عرصه‌های مختلف ارائه داد و گفت: رئیس جمهور و اعضای هیات دولت با جدیت روند رفع مشکلات و پیشرفت و آبادانی در سراسر کشور را پیگیری می‌کنند و در همین مدت، طرح‌ها و پروژه‌های متعددی که بعضاً حتی با وقفه ۳۰ ساله مواجه بودند تکمیل و در خدمت مردم قرار گرفته است.
معاون پارلمانی رئیس جمهور حضور مردم در صحنه حمایت و استقبال از رئیس جمهور را موجب دلگرمی و یاس و ناامیدی دشمنان و بدخواهان ملت ایران دانست و گفت: پارسال در چنین ایامی رژیم صهیونیستی بدنبال طرح و اجرای بلوا و آشوب در کشور بود که با هوشیاری مثال زدنی ملت ایران باز هم ناکام ماندند و امروز به فضل الهی شرایط به گونه‌ای پیش رفته است که ماهیت خبیث رژیم کودک کش و حامیان غربی آن برای جهانیان آشکار شده است و در شرایط شکننده‌ای به سر می‌برند.
آیت الله ناصری نماینده ولی فقیه در استان یزد نیز در این دیدار ضمن خیر مقدم سابقه و دغدمندی دکتر حسینی در حوزه فرهنگ و فواید حضور ایشان در دولت را مورد اشاره قرار. داد و گفت: انصافا عنایت و توجه این دولت به حوزه فرهنگ دینی و اسلامی با دوره گذشته قابل مقایسه نیست اما ضرورت دارد اهتمام و توجه بیشتری به ترویج فرهنگ اسلامی در جامعه و تربیت دینی از دوران کودکی و مدرسه مبذول شود و در برنامه ریزی های آموزشی و پرورشی باید سه اصل تدین، تفکر و تعقل مدنظر قرار بگیرد.
معاون رییس جمهور در ابتدای ورود به یزد با حضور در مزار شهدا در میدان امیر چخماق به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کرد.

اگر خوشت اومد لایک کن
1