ترس مدعیان اصلاحات از مجلس انقلابی!

یکی از نشانه‌های‌ترس مدعیان اصلاحات از مجلس انقلابی! این است که سعی می‌کنند علاوه‌بر دامن‌زدن به اختلافات طبیعی گروهای منتقد دولت، وضعیت اصولگرایان را با خودشان مقایسه و القا کنند که اصولگرایان هم رأی نمی‌آوردند! و اگر رأی بیاورند مجلس شرایط بسیار تلخ‌تر از گذشته خواهد بود!

به گزارش راه شلمچه، خبر اول انتخاباتی آنکه، حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز روز گذشته در گفت‌وگو با رسا درباره وضعیت چینش و تهیه لیست انتخاباتی از سوی نیروهای انقلابی گفت: جامعه روحانیت مبارز کشور بنا ندارد به‌صورت مستقیم درخصوص تهیه لیست‌های انتخاباتی دخالت کند.

جامعه روحانیت مبارز در تهیه لیست‌های انتخاباتی دخالت نمی‌کند
مصباحی‌مقدم با تأکید بر اینکه «جامعه روحانیت مبارز در تهیه لیست‌های انتخاباتی دخالت نمی‌کند» ادامه داد: این جریان سیاسی به دلیل نقش حمایتی از جریانات همسو با خود، قصد ندارد در تعداد روحانیون حاضر در فهرست‌های انتخاباتی احتمالی دخالت کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با‌ اشاره به اهمیت حضور روحانیت در مسئولیت‌های نظام مانند نمایندگی مجلس تأکید کرد: امیدوار هستیم روحانیون «توانمند»، «کارآمد»، «شایسته» و با «مهارت» در کل کشور از سوی جریانات سیاسی شناسایی و در مسئولیت‌های مهمی‌مانند نمایندگی مجلس به کار گرفته شوند.

میرسلیم: دولت «له یا علیه» نامزدها صحبت نکند
سیدمصطفی میرسلیم عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با انتقاد از برخی مواضع انتخاباتی، گفت: دولت مجری انتخابات است؛ نباید «له یا علیه» نامزدها صحبت کند.
میرسلیم درخصوص نیاز به تغییر و تحول در عملکرد و کارکرد مجلس دهم اظهار داشت: قطعاً در انجام وظایف اصلی که بر عهده مجلس شورای اسلامی است باید تحولی اساسی رخ دهد، یکی از این وظایف که مجلس بر انجام آن اهتمام لازم را نداشته، موضوع قانون‌گذاری است که امیدوارم در دوره بعد با استفاده از سیاست‌گذاری درست این رویه اصلاح شود.
وی ادامه داد: ما با انبوهی از قوانین مواجه هستیم که متأسفانه در تضاد با سیاست‌های کلی قانون‌گذاری است و به‌نوعی برای مردم گرفتاری ایجاد می‌کند و راه را برای انجام امور خلاف باز می‌کند؛ این قوانین باید شناسایی و حتماً اصلاح شوند.
میرسلیم با تأکید بر نقش مجلس برای کسب اعتماد برای دولت خاطرنشان کرد: متأسفانه ما در بحث کسب اعتماد وزرا، شاهد عملکرد مستقل و تمام‌عیار از سمت مجلس نبودیم؛ مجلس باید موضع خودش را مشخص کند و مستقل از قوه مجریه عمل کند تا بتواند درنهایت قاطعیت تصمیم‌گیری کند.
عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با‌ اشاره به اهمیت موضوع نظارت مجلس بر عملکرد دولت تصریح کرد: مجلس در انجام این وظیفه کوتاهی داشته است، افرادی هم انتخاب می‌شوند، اما بر عملکرد آنها باید نظارت شود که تصمیم‌ها و رفتارهای آنها در جهت قانون است یا خلاف قانون؛ نابسامانی‌های زیاد در اوضاع کشور و خلاف‌هایی که انجام شده به همین عملکرد ضعیف مجلس در بحث نظارت مربوط می‌شود.
وی افزود: اگر نظارتی صورت گرفته، بیشتر صوری بوده و این وضعیت نشان می‌دهد که قوه مجریه ضعیف عمل کرده و مجلس هم با آنها با مماشات برخورد کرده و نسبت به اقداماتی که باید به آنها توجه می‌کرده و جلوی آنها می‌گرفته، بی‌توجه بوده است.
مجلس دهم ضدمعیشت مردم عمل کرده است
میرسلیم با‌ اشاره به تصویب برخی قوانین در گذشته برای حل مشکلات معیشت مردم گفت: متأسفانه مجلس تاکنون ضد قوانین معیشتی مردم عمل کرده و معیشت مردم از اولویت کاری مجلس خارج شده است؛ مجلس بر قوانینی که برای حل مشکلات مردم و رفع آلام آنها وضع شده بی‌توجه بوده است و نظارتی هم بر اجرای آن قوانین نداشته است، نمونه بارز آن ماجرای آبان ماه امسال است که ناراحتی‌ها و اتفاقاتی که به‌وجود آمد به دلیل نبود نظارت مجلس بر اجرای طرح‌ها و قوانین است.

مجلس یازدهم، شبیه مجالس چهارم و هفتم
محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر و عضو فراکسیون ولایی مجلس در مصاحبه‌ای با‌ اشاره به مجلس آینده گفت: «نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که مردم به نیروهای ارزشی بیشتر روی می‌آورند.» و «افراد انقلابی بیشتر خواهند بود.»
ابطحی در پاسخ به اینکه «مجلس یازدهم شبیه کدام‌یک از مجالس گذشته خواهد بود؟» گفت: «بیشتر شبیه مجالس چهارم و هفتم خواهد بود.»

چمران: ناکارآمدی مجلس مردم را عصبانی می‌کند
مهدی چمران عضو شورای مرکزی جبهه مردمی ‌نیروهای انقلاب در جمع دانشجویان دانشگاه دامغان ضمن بیان اینکه مجلس و نمایندگان خنثی به مردم و جامعه ضرر می‌رساند و باید نمایندگانی برای مجلس یازدهم انتخاب کنیم که به دنبال سهم‌خواهی از مردم و انقلاب نباشند، تأکید کرد: ناکارآمدی مجلس مردم را عصبانی می‌کند و باید نمایندگانی انتخاب شوند که از کارآمدی بالایی برخوردار باشند.
مردم به دنبال مجلسی جوان باشند
وی بابیان اینکه مردم با بررسی همه‌جانبه از نامزدهای مجلس یازدهم بهترین‌ها را انتخاب و به خانه ملت بفرستند تا از منافع کشور و مردم دفاع کنند، افزود: نمایندگان مجلس یازدهم باید همانند شهید مدرس پا در راه قانون‌گذاری بگذارند و در برابر دشمنان مقاومت و ایستادگی کنند، افزود: وجود نمایندگانی جوان ضرورت امروز جامعه ما است و می‌طلبد مردم به‌دنبال مجلسی جوان باشند.
حسین کنعانی‌مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران هم در گفت‌وگو با روزنامه رسالت گفت: جوان‌گرایی در مجلس بدین معنا نیست که افراد کم‌سن و سال در مجلس حضور داشته باشند، جوانی خصوصیاتی مانند شجاعت و انقلابی‌گری را در ذات خود دارد، اما بحث اصلی چابک بودن است، چابک بودن در دنیا جز مهم‌ترین اصول حکمرانی خوب و حکومت خوب است. کسانی که خصلت‌های جوان‌گرایی را دارند (ممکن است فردی مسن باشد اما خصلت‌های جوان‌گرایی را داشته باشد) باید وارد عرصه اجرایی کشور شده و کشور را از این خواب‌آلودگی و کسالت خارج کنند، حضرت امام(ره) نیز با همین جوان‌گرایی کشور را از بحران جنگ نجات دادند و یکی از اصول بازگشت به انقلاب همین بحث جوان‌گرایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

یکی از اولویت‌های مجلس یازدهم؛ نظارت جدی بر عملکرد دولت
سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد دولت دهم در گفت‌وگو با تسنیم به انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس دهم پرداخت و گفت: «برخی نمایندگان مجلس در تلاش‌اند تا حساب خود را از کارنامه غیرقابل‌دفاع دولت جدا کنند درحالی‌که همین نمایندگان مجلس بودند که به وزرای دولت رأی اعتماد داده‌اند و قطعاً در بروز شرایط فعلی کشور سهیم هستند.»
وی یکی از اولویت‌های مجلس آینده را نظارت جدی نمایندگان بر عملکرد وزرای دولت و حتی رئیس‌جمهور دانست و گفت: «اگر رئیس‌جمهور در اداره امور کشور ناتوان باشد، نیاز است که نمایندگانی مانند مجلس اول روی کار بیایند که شهامت اتخاذ تصمیمات بزرگ را داشته باشند.»
وزیر ارشاد دولت دهم ضمن انتقاد از نگاه دولت روحانی به مسئله فرهنگ تأکید کرد که «با توجه به‌وجود اسناد بالادستی در حوزه فرهنگ مانند نقشه مهندسی فرهنگی کشور که اجرای آن مورد غفلت دولت قرار گرفته و مسائل فرهنگی به‌نوعی از دستور کار دولت خارج شده، مجلس یازدهم موظف است تا دولت را به حرکت در مسیر ریل‌گذاری شده در حوزه فرهنگ مجاب کند.»
موسوی لاری خبر داد؛ استقبال اصلاح‌طلبان در ثبت‌نام‌ها
عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات و عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در مصاحبه‌ای، پیش‌بینی خود را از‌ترکیب مجلس آینده این‌طور بیان کرد: فعلاً نمی‌توان ‌ترکیب مجلس آینده را پیش‌بینی کرد و باید منتظر تحولات و اتفاقات روزهای آینده بود.
وی ثبت‌نام‌ها برای حضور در مجلس یازدهم از سوی اصلاح‌طلبان در استان‌ها و مناطق مختلف را خوب توصیف کرد و افزود: استقبال اصلاح‌طلبان در ثبت‌نام‌ها در مناطق مختلف خوب بوده است، اما بعد از تصمیم شورای نگهبان می‌توان گفت انتخابات چه مسیری در پیش خواهد داشت.

دعوت روزنامه جمهوری اسلامی برای مشارکت در انتخابات
روزنامه جمهوری اسلامی هم در یادداشتی نوشت: «نباید در هیچ شرایطی و حتی با وجود مشکلات موجود، از شرکت در انتخاب وکلای خویش پا پس کشید.» و «عدم مشارکت گسترده مردم به هر دلیلی که باشد، به مفهوم گام نهادن ناخواسته در مسیر دشمنان ایران است. همه باید از شورای نگهبان و مجریان انتخابات بخواهیم افراد صاحب‌نظر و صلاحیت‌دار را تشویق به ادامه حضور و رقابت سالم بکنند و اصل موضوع شرکت همگانی در انتخابات را با همه دشواری‌های آن، وجهه همت خویش قرار دهند.»
جمهوری اسلامی نوشت: «آنچه مهم است این است که مردم در انتخاب نمایندگان خودآگاهانه و دلسوزانه مشارکت کنند و این امر را دغدغه خود بدانند و به کسانی رأی دهند که صدای آنها هستند و در جهت سامان بخشیدن به وضعیت کنونی کشور، قادر به ایفای نقش مؤثر هستند.»
همچنین غلامرضا حیدری، عضو فراکسیون امید مجلس در مصاحبه‌ای با‌ اشاره به نیازهای حضور پرشور مردم در انتخابات مجلس یازدهم، شرکت در انتخابات را به‌عنوان حقی برای آحاد مردم در ساختار حکومت جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد و گفت «که عقلانیت حکم می‌کند مردم از حق خود در انتخابات بهره ببرند.»

حزب اتحاد ملت: اصل بر شرکت در انتخابات است
علی شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت روز گذشته در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «حوادث جدید یک مقدار امیدهایی را که ایجاد شده بود از بین برد و ما چند قدم به عقب رانده شدیم. این پسرفت طبیعتاًً ما را از اینکه بتوانیم دستاورد داشته باشیم، دچار‌ تردید می‌کند. اما ما از اول هم گفتیم اصل بر شرکت در انتخابات است مگر آن‌که مفهوم انتخابات شکل نگیرد. بخشی از شکل‌گیری این مفهوم وابسته به مشارکت عمومی‌مردم است. بخش دیگر مربوط می‌شود به عملکرد شورای نگهبان که چه دامنه‌ای از انتخاب را برای مردم فراهم می‌کند. اگر دامنه انتخابات محدود شود و بستر اجتماعی فراهم نباشد عملاًً چشم‌اندازی برای انتخابات باقی نمی‌ماند که بخواهد برای شرکت در انتخابات رغبت ایجاد کند. در آن وضعیت این ما نیستیم که تصمیم می‌گیریم شرکت بکنیم یا نکنیم، این تصمیم به ما تحمیل می‌شود.»
شایان‌ذکر است که اظهارات شکوری راد در راستای همان گروکشی سیاسی و علامت دادن به شورای نگهبان و ادامه همان ایده تحریم انتخابات مشروط حجاریان است که کیهان در شماره دیروز خود به آن‌ اشاره کرد.

هجمه روزنامه زنجیره‌ای به شورای نگهبان
ترس مدعیان اصلاحات از نظارت استصوابی شورای نگهبان باعث شد که روزنامه ابتکار هم با هجمه به نظارت استصوابی اظهارات کدخدایی را تحریف کند و در گزارشی با عنوان «تنگنای جدید انتخاب» بنویسد که «یکی از مراحلی که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی در هر دوره انتخاباتی باید از آن عبور کنند، شورای نگهبان است. این اتفاق در این سال‌ها همواره با انتقادهای بسیاری مواجه بوده است، چراکه به‌زعم بسیاری نظارت استصوابی شورای نگهبان از وجاهت قانونی برخوردار نیست و بیشتر در چارچوب اعمال‌نظر شخصی قرار دارد. با وجود چنین شرایطی، سخنگوی شورای نگهبان خبر از محدودیت‌های جدید نامزدهای ریاست جمهوری داد، این خبر حاکی از آن است که شورای نگهبان به‌رغم اعتراض‌ها دایره ورود نامزدها را تنگ‌تر هم خواهند کرد.»

ترس مدعیان اصلاحات از مجلس انقلابی!
جلیل رحیمی‌ جهان‌آبادی، عضو فراکسیون امید مجلس هم در بخشی از گفت‌وگوی خود با ایسنا، اظهار کرد: وقتی میزان مشارکت پایین بیاید از بخش‌هایی که متمایل به اصلاحات هستند کم می‌شود و در چنین مواقعی طیف‌های اصولگرا حضور پررنگ‌تری پای صندوق دارند و این می‌تواند یک زمینه‌سازی برای رای‌آوری بیشتر نیروهای اصولگرا باشد. از سوی دیگر به‌نظرم مستقلین در انتخابات پیش‌رو می‌توانند رأی قابل‌توجهی جمع کنند؛ زیرا مردم به‌ هرحال به‌نوعی به هر دو جناح سیاسی بدبینی‌هایی دارند و ناکارآمدی را در برنامه‌های هر دو جناح می‌بینند، از اصلاح‌طلبان به‌تازگی بریده‌اند و از اصولگرایان هم سال‌هاست که بریدند.
گفتنی است که روز گذشته هم احمد مازنی نماینده اصلاح‌طلب مجلس در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود: «اگر برگردیم به شرایط مجالس قبل و آنها به آرزویشان برسند، شرایط بسیار تلخ‌تر از گذشته خواهد بود؛ آنجاست که دیگر گفت‌وگو که نه؛ کوفت‌وکوب بر فضای سیاسی کشور حتماً حاکم خواهد بود.»
احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در گفت‌وگو با برنا اظهار داشت: «با توجه به اینکه چشم‌انداز گسترده‌ای برای مشارکت در انتخابات نداریم، در این مشارکت محدود نیروهایی بیایند که بسیار ناشناخته و صفرکیلومتر باشند و بعداً کشور بابت تجربه‌های آنها هزینه‌های کلانی بپردازد. فراموش نکنیم که شخص احمدی‌نژاد محصول چنین وضعیتی بود یعنی در یک مشارکت محدود مجموعه‌ای از نیروهای ناشناخته آمدند و بخش عمده‌ای از نیروی کشور صرف این شد که اینها بفهمند که عملکردشان درست نیست و با سرنوشت کشور نباید قمارگونه برخورد کرد.»
یکی از نشانه‌های ‌ترس مدعیان اصلاحات از شکل‌گیری یک مجلس انقلابی این است که سعی می‌کنند علاوه‌بر دامن‌زدن به اختلافات طبیعی گروه‌های منتقد دولت و تأکید بر مشارکت حداقلی مردم در انتخابات، وضعیت اصولگرایان را با خودشان مقایسه و القا کنند که اصولگرایان هم رأی نمی‌آورند! و اگر رأی بیاورند مجلس شرایط بسیار تلخ‌تر از گذشته خواهد بود!
بر اساس همین تحلیل است که محمدرضا میرتاج‌الدینی فعال سیاسی اصولگرا در بخشی از گفت‌وگو با یک سایت گفت: «بعضی‌ها می‌خواهند بگویند که چون مردم نسبت به هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا معترض هستند پس به ما مراجعه می‌کنند، اما این جریان سوم هویت مستقل و شناخته‌شده‌ای ندارد؛ بر این باورم جریان اصیل انقلابی می‌تواند با یک آسیب‌شناسی و انجام اصلاحاتی در برنامه‌ها و همچنین ارائه کارنامه عملکردی خود در بخش‌های موفق، آرای مردم را به خود جلب کند.»

رد صلاحیت برخی مدعیان اصلاحات اظهر‌من‌الشمس است می‌خواهند مظلوم‌نمایی و برای حاکمیت هزینه‌سازی کنند
روزنامه زنجیره‌ای همدلی در یادداشتی با عنوان «لزوم مرزبندی با اصلاح‌طلبان فرصت‌طلب» نوشت: «ثبت‌نام برخی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب هرچند به‌صورت حداقلی در انتخابات مجلس، سؤال جدی را در ذهن ناظران ایجاد کرده که بر اساس چه تحلیلی به انتخابات ورود داشته‌اند.»
این روزنامه نوشته است: «در حالی‌که اصلاح‌طلبان حتی پاسخگوی عملکرد ناامیدکننده فراکسیون امید، حمایت از روحانی و عملکرد منفعلانه و ضعیف دولت نبوده و نیستند، با برخی از چهره‌هایی به انتخابات ورود کرده‌اند که رد صلاحیت‌شان توسط شورای نگهبان اظهر‌من‌الشمس است. شاید می‌خواهند با رد صلاحیت خود و هزینه‌سازی برای حاکمیت و مظلوم‌نمایی در پیشگاه جامعه، برخی چهره‌های سفید را با احساسی کردن فضای جامعه در آستانه انتخابات و تحریک مردم به رأی دادن، وارد مجلس کنند.»
شایان ‌ذکر است که یکی از محورهای همیشگی اصلاح‌طلبان برای حیات سیاسی، هجمه و حمله به حاکمیت و نهادهای حاکمیتی است؛ واقعیتی که روزنامه اصلاح‌طلب به آن اعتراف کرده و از گوشه‌هایی از آن پرده برداشته است. برخی معتقدند که چهره‌های رادیکال و مسئله‌دار اصلاح‌طلب که خود هم می‌دانند رد صلاحیت خواهند شد، در انتخابات مجلس ثبت‌نام کرده تا در افکار عمومی ‌مظلوم‌نمایی کرده و از قبَل رد صلاحیت‌ها برای نظام جمهوری اسلامی هزینه‌سازی کنند! 


منبع؛ کیهان

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار