تظاهرات بی‌سابقه کارگران کره شمالی

تظاهرات گسترده توسط مردم کره‌شمالی‌ها تقریباً تا کنون بی‌سابقه بوده است، و گفته می‌شود که آن‌ها بر سر سرنوشت خود دچار سردرگمی هستند.

به گزارش راه شلمچه به نقل از اکو ایران، رویترز نوشت: به گفته دو محقق وابسته به دولت کره جنوبی، بیش از 3000 کارگر کره شمالی در چین که از دستمزدهای پرداخت نشده و قرنطینه‌های همه‌گیری خسته شده‌اند، ماه گذشته دست به اعتراض زدند.

تظاهرات گسترده توسط مردم کره‌شمالی‌ها تقریباً تا کنون بی‌سابقه بوده است، و گفته می‌شود که آن‌ها بر سر سرنوشت خود دچار سردرگمی هستند: چین می‌خواهد آنها را به خانه بفرستد تا از قطعنامه‌های سازمان ملل پیروی کنند، اما کره شمالی می‌خواهد کارگران آن در آنجا به حضور خود ادامه دهند.

بر اساس گزارش 2023 وزارت امور خارجه ایالات متحده در مورد قاچاق انسان، پیونگ یانگ کنترل شدیدی بر کارگران خارج از کشور خود اعمال می کند، از جمله 90 درصد از دستمزد آن‌ها را برای بودجه دولتی مصادره می کند.

در این گزارش آمده است که برای برخی از کارگران، دستمزدهایشان را تا زمان بازگشت به کره شمالی دریافت نمی‌کنند که آسیب پذیری آن‌ها در برابر اجبار و استثمار توسط مقامات را افزایش می‌دهد.

به نظر می‌رسد تحرکات اخیر شرایط را بدتر کرده است.

چو هان بوم، محقق موسسه اتحاد ملی کره، گفت که کارگران کره شمالی در بیش از 10 کارخانه نساجی در شهری در استان جیلین نزدیک به مرز، اعتراضات خشونت آمیزی را به دلیل دستمزدهای پرداخت نشده برگزار کردند.

کو یونگ هوان، دیپلمات سابق کره شمالی که پس از فرار اکنون به وزیر اتحاد کره جنوبی مشاوره می‌دهد، در مصاحبه‌ای گفت که پس از این که کارگران عصبانی برخی از مدیران این کارخانه‌های نساجی را گروگان گرفتند، مقامات کنسولگری کره شمالی در چین به استان جیلین اعزام شده اند و تلاش می کنند اوضاع را تحت کنترل نگه دارند.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در سال 2017 که چین از آن حمایت کرد، از کشورها خواست تا تمام کارگران کره شمالی را تا دسامبر 2019 به کشورشان بازگردانند، به این دلیل که نیروی کار آن‌ها برای کسب ارز خارجی برای برنامه‌های هسته‌ای و موشک های بالستیک ممنوعه کره شمالی مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد.

در آن زمان، پکن گفت که بیش از نیمی از آنها را به کشورشان بازگردانده است. به گفته وزارت امور خارجه ایالات متحده، حدود 20 تا 100 هزار نفر از جمعیت کره شمالی در چین کار می کنند، عمدتاً در رستوران‌ها و کارخانه‌ها.

چو گفت: «نارضایتی در میان این کارگران در حال افزایش است. اکنون که مرزهای [کره شمالی] در حال بازگشایی است، آن کارگران می‌خواهند به خانه‌های خود بروند. اما با توجه به اینکه رژیم کره شمالی می‌خواهد آنها را در چین نگه دارد تا برای دولت پول جمع‌آوری کند، این کار آسانی نیست.»

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار