تقابل ظریف و لاریجانی

پس از امضای سند همکاری ایران و چین درباره نقش علی لاریجانی در شکل گیری این توافق اظهارنظرهای مختلفی بیان شد.

به گزارش راه شلمچه، سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی دراین باره گفت: با توجه به اینکه دولت‌ها در ایران تغییر می‌کنند و در 25 سال آینده ممکن است گرایش‌های سیاسی مختلف دولت را در اختیار داشته باشند، دولت چین که برخاسته از یک حزب حاکم و از تداوم و ثبات برخوردار است، تاکید داشت که نماینده‌ای از نظام نیز در این کار دخالت داشته باشد، لذا جناب آقای دکتر لاریجانی به عنوان مشاور مقام معظم رهبری چنین نقشی را ایفا کرد تا تداوم این همکاری مورد تاکید قرار گیرد.

اما این سخنان با واکنش محمدجواد ظریف روبه رو شد. ظریف در گفتگویی در تعطیلات نوروز با اصحاب رسانه در کلاب‌هاوس در این باره گفت: «اصلاً چینی‌ها اسم آقای لاریجانی را هم نمی‌شناختند که به ما پیشنهاد کنند، ما پیشنهاد کردیم. من نمی‌دانم آقای کمال خرازی این خبر را از کجا آوردند؟ من که در این قضیه بودم، به شما عرض می‌کنم که آقای لاریجانی پیشنهاد من به دفتر رهبری بوده است و این پیشنهاد هم از طرف چینی‌ها نیامده است.»

وی در واکنش به کسانی که لاریجانی را تنظیم کننده اصلی این سند می‌دانستند گفت: «وقتی آقای لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و در دولت قبلی رئیس مجلس بودند و به چین رفتند، نتوانستند روابط راهبردی با این کشور برقرار کنند»

ظریف گفت: «ما آقای لاریجانی را تعیین و اصرار کردیم که وی پیگیری این پرونده را ادامه دهد. قرار نبود پست ریاست مجلس، این کار را انجام دهد. من از محمل ریاست مجلس ایشان استفاده کردم و وقتی دوره ریاست ایشان هم تمام شد، ما از رهبری سوال کردیم و گفتند آقای لاریجانی پیگیری موضوع را ادامه دهند.»

چنانکه مشاهده می کنیم محمدجواد ظریف خواسته یا ناخواسته شان علی لاریجانی را پایین آورد و این مسئله از نگاه نزدیکان لاریجانی پنهان نماند.

منصور حقیقت‌پور، مشاور لاریجانی در گفت‌وگو با فارس،‌ با اشاره به اخبار منتشر شده درباره مسؤول مذاکره‌کننده با کشور چین برای امضای تفاهم‌نامه 25 ساله گفت:‌ مقامات دولتی این کشور رسما ناراحتی خود را از رفتار دولت یازدهم و دوازدهم بعد از برجام اعلام کردند.

وی افزود: مقامات چینی عنوان می‌کردند که دولت ایران پس از برجام دولت چین را تحویل نگرفت و در واقع چین را تحقیر کرد و ما حاضر به همکاری با دولت ایران نیستیم ولی اگر «نظام» جمهوری اسلامی می‌خواهد با ما تعامل کند، ما هستیم.

مشاور رئیس مجلس دهم اظهار داشت: مقام معظم رهبری در آن زمان رئیس مجلس وقت [علی لاریجانی]‌ را به عنوان مسؤول پیشبرد سند همکاری با چین می‌کنند و برای وی در این باره حکم صادر و آقای لاریجانی را رسما برای این منظور به مقامات چینی معرفی می‌کنند.

بهروز نعمتی، نماینده مجلس دهم در گفتگو با مهر در خصوص اظهارات اخیر محمدجواد ظریف گفت: آقای لاریجانی رئیس مجلس و دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده و مقامات چینی نیز کاملاً وی را می‌شناختند.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم ادامه داد: مدیران و کارشناسان وزارت امور خارجه، عضو کمیته‌هایی هستند که زیر نظر آقای لاریجانی بررسی سند راهبردی ایران و چین را از هشت ماه پیش آغاز کردند.

وی با بیان اینکه ظریف در مقاطع مختلف مدیون لاریجانی است، تصریح کرد: آقای ظریف وقتی عصبانی می‌شود، حرف‌هایش تنظیم نیست. به نظر من در اوج عصبانیت چنین حرف‌هایی را زده است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار