تهران و البرز در آستانه تعطیلی سه روزه بعد از تعطیلات این هفته!

اوضاع پایتخت، اما به دلیل تراکم بالای جمعیتی خاص‌تر از سایر نقاط است و قرمز شدن تهران و البرز می‌تواند در مدت زمان کوتاهی به سیاهی برسد. بر این اساس باید با تدابیری جلوی پیشرفت بیشتر دلتای هندی را گرفت.

به گزارش راه شلمچه، شرایط کشور از منظر شیوع کرونای دلتا بحرانی و نگران‌کننده است تا جایی که که روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا جلسه‌ای اضطراری تشکیل داد و در این جلسه پیشنهاد تعطیلی سه روزه تهران و البرز ارائه شد. طی هفته گذشته تعداد بیماران سرپایی کرونا مثبت در کشور با افزایش حدود ۲۵ درصدی مواجه بوده‌است. 

همچنین در این هفته با افزایش حدود ۳۵ درصدی در تعداد بیماران بستری مثبت و افزایش ۵/۱۸ درصدی در تعداد بیماران فوت شده کووید ۱۹ بودیم. ویروس کرونای دلتا اگرچه در تمام کشور در حال گشت و گذار است، اما وضعیت در برخی استان‌ها همچون تهران، هرمزگان و سیستان و بلوچستان وخیم‌تر است. 

اوضاع پایتخت، اما به دلیل تراکم بالای جمعیتی خاص‌تر از سایر نقاط است و قرمز شدن تهران و البرز می‌تواند در مدت زمان کوتاهی به سیاهی برسد. بر این اساس باید با تدابیری جلوی پیشرفت بیشتر دلتای هندی را گرفت. به گفته وزیر کشور پیشنهاد تعطیلی سه روزه تهران و کرج در صورت تأیید ستاد ملی مقابله با کرونا اجرایی خواهد شد. همچنین برای پیشگیری از سفر‌های تابستانه در تعطیلات پیش‌رو، به نیروی انتظامی دستور داده شده علاوه بر جرایمی که در دستورالعمل وجود دارد، خودرو‌ها را عودت دهند. به تعبیر فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران دامنه، شتاب و سرعت درگیری در خیز پنجم کرونا نسبت به چهار خیز قبلی بسیار نگران‌کننده است، اما تدابیر در برابر این ویروس آنطور که باید باشد، نیست و هم اکنون حدود دو هفته از برنامه واکسیناسیون کشور عقب هستیم؛ تأخیری که حتی با عبور واکسیناسیون روزانه از ۳۰۰ هزار دوز هم به سادگی جبران نخواهد شد.

در ۲۴ ساعت منتهی به روز یک‌شنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲۲ هزار و ۱۸۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۱۲ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۲۶۳ نفر رسید. در همین زمان ۱۹۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۸۷هزار و ۱۶۱نفر رسید.

 در حال حاضر ۱۶۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت تعداد بیماران سرپایی کرونا مثبت در کشور با افزایش حدود ۲۵ درصدی مواجه بوده‌است. همچنین در این هفته با افزایش حدود ۳۵ درصدی در تعداد بیماران بستری مثبت و افزایش ۵/۱۸ درصدی در تعداد بیماران فوت شده کووید ۱۹ بودیم. در تهران نیز افزایش ۵/۱۰ درصدی در موارد مثبت سرپایی، افزایش ۳۱ درصدی در موارد بستری مثبت و افزایش ۴۳ درصدی در تعداد بیماران فوت شده را در هفته اخیر نسبت به هفته ماقبل شاهد بوده‌ایم.


نگرانی عمیق از گسترش دلتا 
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر قدرت سرایت بالا ویروس دلتا تصریح می‌کند: «من عمیقاً نگرانم با توجه به وضعیتی که داریم، میزان رعایت پروتکل‌ها پایین است. به طوری که ابتدا پروتکل‌های ما از ۸۵ درصد اُفت کرد و بعد به ۷۰ و ۶۰ و حالا به زیر ۵۰ درصد رسیده‌است.»
به گفته وی در حال حاضر روزانه میزان بستری در کشور در حال عبور از مرز هزارو۷۰۰ تا هزارو۸۰۰ بیمار مثبت بستری است و این یک زنگ خطر است. رئیسی معتقد است هیچ استانی هنوز به قله نرسیده و هنوز در شاخه صعودی این خیز جدید هستیم.
وی می‌افزاید: «اکنون هم در شهر‌های جنوبی، استان‌های شرقی کشور اعم از بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و یزد موارد دارد افزایشی می‌شود. در خود استان تهران و البرز هم در حال افزایش است. از آن طرف شهر‌های شمالی ما اعم از گلستان، مازندران و گیلان در حال افزایش هستند.»


عبور از رکورد تزریق ۳۰۰ هزار دوز واکسن در یک روز
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ما به عنوان وزارت بهداشت تمام ابزار‌ها را در اختیار نداریم و بیشترین ابزار ما ابزار نظارتی است، می‌گوید: «واقعیت این است که طبق رنگبندی شهر‌ها پروتکل‌هایی که باید رعایت شود، متأسفانه رعایت نمی‌شود. اگر در سطح شهر تهران چرخ بزنید، می‌بینید که همه‌جا اعم از پاساژ و رستوران باز است.»
به گفته رئیسی در بحث واکسیناسیون بعد از کندی که اتفاق افتاد، با رسیدن واکسن‌ها به دست‌مان و فعال‌سازی مراکز تجمیعی، روز گذشته از مرز ۳۰۰ هزار واکسن در روز گذشتیم که رکوردی تازه است و برای اولین‌بار رخ داد.


زالی: ۲ هفته از برنامه واکسیناسیون کشور عقب هستیم‌
با وجود رکورد‌شکنی در واکسیناسیون از نگاه فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با ابراز نارضایتی از وضعیت واکسیناسیون در کشور تأکید می‌کند: «واردات واکسن باید دغدغه و مسئله روی میز تمام مسئولان کشور باشد.»
زالی با تأکید بر اینکه واکسیناسیون یکی از سهل‌الوصول‌ترین، سریع‌ترین و نسبتاً کاراترین روش‌های پیشگیری از کووید ۱۹ است که اثر‌بخشی نسبی آن در عرصه جهانی به اثبات رسیده‌است و می‌تواند نقش مؤثری در کاهش مرگ و میر داشته باشد، می‌گوید: «واکسیناسیون متناسب با جمعیت کشور انجام نشده‌است.»
به گفته وی دامنه، شتاب و سرعت درگیری در خیز پنجم کرونا نسبت به چهار خیز قبلی بسیار نگران‌کننده است.
زالی نسبت به آثار منفی تأخیر در فرآیند واکسیناسیون همگانی هشدار داده و می‌افزاید: «هر چه زمان واکسیناسیون طولانی‌تر شود، آثار واکسن برای ایجاد اختلال در گردش ویروس تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و در کاهش میزان مرگ و میر‌ها اثر کمتری خواهد داشت. هم اکنون حدود دو هفته از برنامه واکسیناسیون کشور عقب هستیم.»
وی با بیان اینکه کشور در برابر این ویروس باید آرایش جنگی به خود بگیرد، تصریح می‌کند: «باید اقداماتی فراتر از آنچه تا کنون انجام شده‌است، صورت گیرد.»

پیشنهاد تعطیلی ۳ روزه تهران و البرز 
عبدالرضا رحمانی فضلی در پایان جلسه قرارگاه ستاد مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران گفت: «با توجه به روند بیماری و در خصوص چگونگی مدیریت آن در جلسه امروز وزارت بهداشت ابراز نگرانی کرد که این ابراز نگرانی بیشتر در حوزه سرعت بالای انتشار این بیماری در خیز پنجم است.»
وی با اشاره به پیشنهاد تعطیلی سه روزه تهران و کرج افزود: «پیشنهاد شده‌است با توجه به تعطیلی سه روز آخر هفته بتوانیم دو تا سه روز دیگر هم از ستاد کرونا مجوز بگیریم یک تعطیلی در تهران و کرج را داشته باشیم، اما تأکید می‌کنم دستورالعملی که در حوزه مدیریت کرونا صادر شده‌است برای شهر‌های قرمز سفر ممنوع است.»
وزیر کشور تأکید کرد: «به نیروی انتظامی دستور داده‌شده علاوه بر جرایمی که در دستورالعمل وجود دارد، در هر کجا که با سفر‌ها در جاده‌ها مواجه شویم حتماً با عرض معذرت از خانواده محترم همه مسافرین و رانندگان عزیز، نیروی انتظامی آن‌ها را عودت خواهند داد. از الان تذکر می‌دهیم در این چند روز مسافرت انجام نشود.»

         


                                

منبع: روزنامه جوان

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار