توافق خیالی که حسن روحانی از آن سخن می‌گوید

آمریکا قصد لغو یکجای تحریم‌ها را ندارد و قصد دارد در مدت زمانی طولانی و طی مراحل متعدد اقدام به رفع موقت برخی تحریم‌ها کند.

حسن روحانی بار دیگر و برای چندمین بار اعلام کرد که توافق انجام شده است و فقط برخی اختلافات جزئی در وین در حال مذاکره است. رئیس دولت در این خصوص گفت: «طبق مذاکرات  انجام شده در وین غربی ها همه تحریم ها را بر خواهند داشت اعم از تحریم نفت و پتروشیمی و کشتی رانی و بانک ها، اینها را قبول کرده  اند وتمام شده است گام بزرگ برداشته و توافق اصلی انجام شده است و  فقط موارد جزیی مانده است تا به توافق نهایی برسیم.» عراقچی هم روز گذشته از «موضوعات کلیدی حل نشده» سخن گفت. اما این موضوعات کلیدی را هیچ گاه دولتمردان برای مردم توضیح ندادند. 

 

 آمریکا در پی آن است تا صرفا توقف موقت تحریم‌ها و نه لغو کامل آنها را کلید زده و در صورت رفع برخی تحریم‌ها، واشنگتن قصد دارد آنها را در بازه‌های ۱۲۰ روزه و ۱۸۰ روزه تمدید کند.

آمریکا قصد لغو یکجای تحریم‌ها را ندارد و قصد دارد در مدت زمانی طولانی و طی مراحل متعدد اقدام به رفع موقت برخی تحریم‌ها کند.

 

آمریکا صرفا با یک بازه زمانی کوتاه‌مدت یک هفته‌ای برای راستی‌آزمایی موافقت کرده است که در آن به‌صورت نمادین چند تراکنش انجام شود. این کشور تاکنون مدت زمان راستی‌آزمایی معقول و لازم را که برای معاملات نفتی حداقل ۳ تا ۶ ماه است، نپذیرفته است.

 

قصد آمریکا از عدم لغو کامل تحریم‌ها و اکتفاء به رفع موقت برخی از تحریم‌ها صرفا بازگشت به برجام است تا بتواند از امکان مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده کند.

 

کارشناسان معتقدند در صورت پذیرش مکانیسم رفع مرحله‌ای تحریم‌ها و یا تمدید بی‌اثر شدن آنها در بازه‌های زمانی 120 روزه و 180 روزه علاوه‌بر شرطی شدن اقتصاد ایران آمریکا خواهد توانست با گروگان گرفتن تمدید رفع تحریم خواسته‌های دیگر خود موسوم به برجام 2 و 3 را به ایران تحمیل کند.

 

 شبکه «پرس تی‌وی» نیز امروز (پنجشنبه) این اخبار را تایید کرد و به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که ایالات متحده قصد لغو کامل هیچ‌یک از تحریم‌های بانکی، مالی و انرژی را ندارد.

 

طبق این گزارش، در پایان دور چهارم گفت‌وگوهای وین، شبکه پرس تی وی مطلع شده است که آمریکا قصد لغو کامل هیچ‌یک از تحریم‌های نفتی، بانکی، مالی و انرژی را ندارد و دستورالعمل آمریکا صرفاً توقف موقت این تحریم‌ها است.

 

بر اساس اطلاعات موثق پرس تی وی آمریکا قصد لغو یکجای تحریم‌های موضوعی نفتی، بانکی، مالی و انرژی ... را ندارد و قصد دارد در مدت زمانی طولانی و طی مراحل متعدد و گام به گام اقدام به توقف موقت برخی تحریم‌ها آن هم در بازه‌های زمانی ۱۲۰ روزه و ۱۸۰ روزه کند.

 

طبق این گزارش، آمریکا هنوز لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران را نپذیرفته است که در صورت عدم لغو، ایران هیچ سود اقتصادی از برجام نخواهد برد، دستورات  اجرایی ۱۲۹۵۹ و  ۱۳۵۹۹ و  ۱۳۸۷۶ و  ۱۳۹۴۹ رئیس جمهور آمریکا و قوانین کاتسا، ISA و ویزا و قانون میهن پرستی پاتریوت بخش ۳۱۱  و U Turn دلار است.

 

پرس‌تی‌وی همچنین مطلع شده است آمریکا تاکنون مدت زمان راستی‌آزمایی معقول و لازم را که برای معاملات نفتی و بانکی حداقل ۳ تا ۶ ماه است، نپذیرفته و تاکنون هیچ تعهدی به عدم تحریم مجدد و یا عدم خروج از برجام نداده است.

اطلاعات شبکه پرس‌تی‌وی حاکی است قصد آمریکا در مرحله فعلی صرفا بازگشت به برجام و امکان استفاده از مکانیزم بازگشت تحریم‌های بین‌المللی موسوم به مکانیسم ماشه است.

 

بر اساس این گزارش، در صورت عدم لغو کامل و راستی آزمایی شده  تحریم‌ها و صرفاً بازگشت آمریکا به برجام و برخورداری آن از مکانیسم ماشه علاوه بر شرطی شدن اقتصاد ایران، آمریکا خواهد توانست با گروگان گرفتن انتظار تمدید موقت برخی تحریم‌ها، خواسته‌های دیگر خود موسوم به برجام 2 و 3 را به ایران تحمیل کند.

 

اطلاعات پرس تی وی از منابع مختلف مورد اطمینان در وین و تهران کسب شده است و بسیاری از موارد آن مورد تصریح روشن مقامات آمریکایی نیز قرار گرفته است.

 

نشست کمیسیون مشترک‌ برجام روز گذشته (چهارشنبه) با حضور هیأت‌های ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، چین، روسیه و انگلیس) و «انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپا در گرند هتل شهر وین برگزار شد و پس از حدود یک ساعت پایان یافت.

در نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام در وین، روسای هیأت‌ها مروری بر پیشرفت‌های حاصله در دور چهارم و آخرین وضعیت متن‌ها کرده و به تبادل نظر در خصوص مسیر پیش رو پرداختند. هیأت‌ها با اشاره به متن‌های تهیه شده که در نتیجه نشست‌های متعدد دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف حاصل شده‌، از وضعیت کلی مذاکرات و مسیر طی شده ابراز رضایت کردند و بر ضرورت حفظ شتاب آهنگ کنونی در ادامه گفت‌وگوها تاکید کردند.

 

طبق این گزارش، در نتیجه رایزنی‌ها در روزهای اخیر، پیش نویس متون تا حد زیادی تدوین و تنقیح شده و به مرحله‌ای رسیده است که جز برخی موارد اختلافی پیچیده که نیازمند تصمیم‌های سیاسی در پایتخت‌های کشورها است، بقیه بخش‌های متن تقریبا آماده است.

 

به گزارش رجانیوز، مقرر شد دور بعدی مذاکرات هفته آینده از سر گرفته شود و هیأت‌ها بعد از نشست امروز به پایتخت‌ها بازگردند.

 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار