جلسه اضطراری ستاد ملی مبارزه با کرونا؛ بدون نتیجه!

این موضع‌گیری روحانی و بی‌تفاوتی نسبت به ایجاد محدودیت‌ها درحالی است که حتی همفکران او نیز خطر را درک کرده‌اند.

به گزارش راه شلمچه، پس از رشد آمار مرگ‌و‌میر و قرار گرفتن 15 استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار، ستاد ملی مقابله با کرونا دیروز با حضور رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد؛ جلسه‌ای با سخنانی تکراری و کلیشه‌ای از جنس توصیه و امید به گذر از بحران کرونایی و در نهایت پافشاری بر تداوم فعالیت‌های اداری و اقتصادی که تعجب همه کارشناسان را برانگیخت. جلسه دیروز در حالی برگزار شد که مشاور وزیر بهداشت روز جمعه در گفت‌وگویی با «وطن امروز» اعلام کرد: «وزیر بهداشت خواسته‌هایی در قالب بازگشت برخی محدودیت‌ها و ایجاد پروتکل‌های جدید در استان‌های با وضعیت قرمز دارد که قرار است روز شنبه در جلسه ستاد ملی کرونا با حضور رئیس‌جمهور مطرح شده و مورد بررسی قرار گیرد». 

رشد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در حالی است که رئیس‌جمهور به جای چاره‌اندیشی برای مقابله جدی با این بیماری مرگبار، اعلام می‌کند «تعطیلی کسب‌و‌کار در بلند‌مدت امکان‌پذیر نیست و راه گذر از این شرایط انجام فعالیت‌های لازم اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سایر نیازها توأم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و راه دومی وجود ندارد».

وی تاکید کرد: «تجمعات به طور کلی در شرایط امروز غیر قابل قبول است. ما نمی‌توانیم مثل سابق کنار هم بایستیم، لذا فاصله‌گذاری اجتماعی ضروری است و سبک زندگی را باید امسال عوض کنیم. حتی در کارخانجات هم باید از ماسک استفاده کنند. مردم عزیز ما باید قانع شوند».

روحانی مدیریت کرونا را در مقام توصیه‌های اخلاقی نگه داشته است و این در شرایطی است که سخنگوی وزارت بهداشت اعلام می‌کند طی ظهر جمعه تا ظهر شنبه ۲۳۹۷ بیمار جدید مبتلا به «کووید- 19» در کشور شناسایی شدند که  ۱۷۳۹ نفر از آنها بستری شدند تا مجموع بیماران «کووید- 19» در کشور به ۲۵۵ هزار و ۱۱۷ نفر برسد. سیما سادات‌لاری دیروز گفت: متاسفانه طی 24 ساعت گذشته ۱۸۸ بیمار «کووید- 19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲ هزار و ۶۳۵ نفر رسید. همچنین نتایج اولیه یک مطالعه جدید حاکی از آن است که در بیش از ۸۰ درصد از جوانان آلوده به کروناویروس، علائمی از بیماری مشاهده نمی‌شود. بررسی متخصصان علوم پزشکی در ایتالیا نشان می‌د‌هد بیش از ۸۰ درصد از جوانان آلوده به ویروس کرونا از ناقلان خاموش بیماری به حساب می‌آیند.

 

* محسن هاشمی: تهران باید 2 هفته تعطیل شود

این موضع‌گیری روحانی و بی‌تفاوتی نسبت به ایجاد محدودیت‌ها درحالی است که حتی همفکران او نیز خطر را درک کرده‌اند. محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران در حساب توئیتری خود نوشت: «در اوج‌گیری دوباره کرونا تقصیر مردم ۳۰ درصد و سهم دولت ۷۰ درصد است، چون دولت یکباره تصمیماتش را به نفع کرونا شل کرد و به ویروس رانت داد. من اگر اختیار داشتم، فعالیت‌ها را 2 هفته تعطیل می‌کردم و محدودیت‌ها را آنقدر ادامه می‌دادم تا آمار‌ها رو به افول برود».

 

* بلاتکلیفی در برگزاری کنکور

علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت روز جمعه یکی از دستور کارهای جلسه دیروز را تعیین تکلیف وضعیت کنکور اعلام کرده بود که جلسه با روحانی هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت. وهاب‌زاده اما چند دقیقه بعد از این جلسه بی‌ثمر در لایو اینستاگرام حاضر شد و گفت: «برگزاری و عدم برگزاری کنکور به وزارت بهداشت سپرده شده و در آنجا تصمیم‌گیری می‌شود».

 

* عزا و عروسی در تالارها ممنوع

با آنکه حضور روحانی بر اعمال محدودیت‌ها تأثیری نداشت اما مسؤولان دیگر همچنان بر محدودیت برگزاری مراسم در تالارها تأکید دارند. در این باره معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ تاکید کرد: «برگزاری مراسم عروسی و ترحیم در تالارهای پذیرایی ممنوع است». سرهنگ نادر مرادی افزود: پیرو تأکیدات ریاست جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا و نیز تاکیدات مقام‌های استانی درباره عدم برگزاری مراسم‌ عزا و عروسی، مجوزی از سوی پلیس اماکن برای برگزاری چنین مراسمی صادر نشده و به عبارت دیگر برگزاری مراسم‌ فعلا و تا اطلاع بعدی ممنوع است. وی ادامه داد: در همین راستا اگر پلیس با مواردی از برگزاری مراسم عزا و عروسی در تالارهای پذیرایی مواجه شود برابر مقررات با این تخلف برخورد خواهد کرد.

***

[عضو علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا : برگزاری کنکور باید عقب بیفتد]

دکتر مینو محرز، عضو علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: ویروس کرونا در اماکن سربسته و پر ازدحام چون واگن‌های مترو، اتوبوس، مراکز علمی، رستوران‌ها و محل کار با فشردگی کارکنان حتی اگر افراد دارای ماسک نیز باشند، احتمال شیوع دارد. بنابراین توصیه می‌شود علاوه بر استفاده اجباری از ماسک، فاصله‌گذاری فیزیکی نیز توسط مردم مورد توجه قرار گیرد.  وی همچنین با بیان اینکه برگزاری امتحانات کنکور باید در این شرایط سخت کرونایی عقب بیفتد، افزود: لغو طرح ترافیک و برخورد جدی با افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند ضروری است، چرا که کرونا این روزها بی‌رحمانه کوچک و بزرگ را می‌کشد. عضو علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر ایجاد محدودیت‌های جدید چون توجه به دورکاری ادارات و شیفت‌بندی کارکنان گفت: درست است که استفاده از ماسک تا 80 درصد مانع از ابتلا به این بیماری می‌شود اما در صورتی که در اماکن سربسته کارکنان با جمعیت زیاد نزدیک به هم کار کنند احتمال بروز این بیماری دور از ذهن نیست، بنابراین باید فکری اساسی و اقدامی اصولی در این زمینه شود. وی به خوش‌خیالی و عادی‌انگاری برخی‌ها درباره عواقب بیماری کشنده «کووید- 19» اشاره کرد و گفت: بی‌توجهی و سهل‌انگاری نسبت به این بیماری خطرناک پشیمانی را به دنبال دارد، چراکه کرونا درمان ندارد. محرز به بستری کودکان و نوجوانان کرونایی در بیمارستان مفید تهران و برخی بیمارستان‌های استانی سراسر کشور اشاره کرد و افزود: کودکان بدحال این روزها تخت خیلی از بیمارستان‌ها را اشغال کرده‌اند، بنابراین خروج غیرضرور کودکان از خانه اشتباه است و والدین و اعضای خانواده نیز باید اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی را رعایت کنند تا این بیماری را به میان خانواده نبرند.




اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار