جلسه فراکسیون عشایری مجلس چه گذشت؟

جلسه فراکسیون عشایری مجلس شورای اسلامی به ریاست علی کریمی‌‌فیروزجایی رئیس فراکسیون و با حضور وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان امور عشایر ایران، رئیس سازمان بسیج عشایری کشور و اعضای هیات رئیسه این فراکسیون در مجلس برگزار شد.

به گزارش راه شلمچه، علی کریمی فیروزجایی عضو هیئت رئیسه مجلس در این نشست اظهار داشت: در بودجه ۱۴۰۱ تصویب ردیف ملی برای راه‌های عشایری را در مجلس پیگیری می‌کنیم.


رئیس فراکسیون عشایری مجلس گفت: اقدامات خوبی در تامین نهاده دامی و خرید حمایتی دام زنده عشایر از سوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور عشایر شده که قدردانی می‌کنیم.


گفتنی‌است صدور کارت شناسایی و تردد دام عشایر، نگهداری راه و تامین برق، مسکن و آرد برای عشایر، پایین بودن ظرفیت کشتارگاه در استانها برای خرید حمایتی دام عشایر، صادرات دام و حذف واسطه ها از دام عشایر، تامین امنیت عشایر و استمهال وام های پرداختی به عشایر از جمله موضوعاتی بود که در این نشست از سوی اعضای فراکسیون عشایری مطرح و در خصوص آن گفت وگو و تبادل نظر شد.




قرق صادرات دام را شکستیم تا عشایر 20درصد دام مازاد خود را صادر کنند
سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در این نشست گفت: قُرق صادرات دام عشایر را شکستیم و اجازه دادیم تا عشایر بتوانند 20درصد از دام مازاد خود را صادر کنند.

 ساداتی نژاد افزود: برای خرید دام مازاد عشایر کم کم به یک جمعبندی خوبی خواهیم رسید. اخیرا مصوبه ای برای صادرات 300هزار راس دام عشایر در شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی داشتیم و امروز قراداد صادرات 50 هزار راس دام عشایر منعقد شد.


وزیر جهاد و کشاورزی گفت: در صادرات دام عشایر سازمان امور عشایر باید نظارت دقیق داشته باشد تا واسطه ها از این موضوع سوء استفاده نکنند.


وی اظهار داشت: نگاه ما در خرید دام مازاد و حذفی عشایر یک نگاه حمایتی است و دولت هزینه های آن را پرداخت می کند.



نگهداری 66هزار کیلومتر ایلراه عشایری نیاز به ردیف اعتباری ملی دارد
شاهپور علائی‌مقدم رئیس سازمان امور عشایر ایران در نشست فراکسیون عشایری مجلس از نمایندگان مجلس درخواست کرد در بودجه سال آینده ردیف اعتباری مستقل برای نگهداری 66هزار کیلومتر ایلراه عشایری تصویب کنند.

 علائی مقدم گفت: در 66 هزار کیلومتر راه‌های عشایری علائم راهنمایی رانندگی وجود ندارد. لازم است با اصلاح قانون این علائم نیز در راه های عشایری کارگذاری شوند.

وی افزود: بهترین کاری که می توانیم برای عشایر انجام دهیم بالابردن شاخص های توسعه در مناطق عشایری است و بر همین اساس طی سال های 98 و 99 شاخص دسترسی عشایر به آب آشامیدنی بهداشتی را از 43درصد به  63درصد افزایش داده ایم.

رئیس سازمان امور عشایری ایران گفت: قانون بیمه ناقص است چراکه عشایر بالای 50 سال را تحت پوشش قرار نمی دهد. لازم است در این خصوص و در مورد سن بازنشستگی عشایر اصلاحاتی در قوانین بیمه صورت بگیرد.


اگر خوشت اومد لایک کن
3
آخرین اخبار