جنگی بزرگ در راه است

مقام‌های اوکراینی برنامه‌ریزی برای تخلیه همه ساکنان پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور را در صورت قطع کامل برق آغاز کرده‌اند.

به گزارش راه شلمچه،  نیویورک تایمز امروز (یکشنبه) گزارش داد، مقام‌های شهری کی‌یف در حال آماده شدن برای امکان "غیر قابل تصور" تخلیه سه میلیون نفر در صورت وقوع خاموشی گسترده هستند.

همچنین گفته می‌شود که وضعیت در شهر وخیم است و مقام‌های اوکراین ۱۰۰۰ مرکز گرمایشی در داخل تاسیسات آموزشی ایجاد کرده‌اند که می‌توانند به عنوان پناهگاه برای اهداف دوگانه مورد استفاده قرار گیرد.

"رومن چاچوک"، مدیر امنیت شهرداری کی‌یف نیز گفته است: ما می‌دانیم که ممکن است تمامی سیستم برق شهری را از دست بدهیم.

گزارش شده که مسئولان شهری کی‌یف گفته‌اند در یک اطلاعیه ۱۲ ساعته به آنها اطلاع داده می‌شود که شبکه انرژی شهر در آستانه فروپاشی است. پس از این، مقام‌های شهری شروع به اطلاع رسانی به مردم و درخواست خروج از پایتخت می‌کنند.

شرکت انرژی اوکراین Ukrenergo روز شنبه اعلام کرد که به جای قطعی ساعتی برنامه ریزی شده، برق در کی‌یف و هفت منطقه دیگر اوکراین باید به صورت اضطراری قطع شود.

     

 ۱۳۰۰ ماهواره استارلینک در اوکراین غیرفعال شده اند 

شبکه سی ان ان گزارش داد که به دنبال غیرفعال شدن یک هزار و ۳۰۰ ماهواره استارلینک در اوکراین، مقامات این کشور نگران از دست دادن خدمات اینترنت هستند.

 سی ان ان به نقل از دو منبع آگاه نوشت، غیرفعال شدن ماهواره های استارلینک در اوکراین از ۲۴ اکتبر آغاز و به یک مشکل بزرگ برای ارتش اوکراین تبدیل شده است.

به نوشته سی ان ان، دلیل اصلی قطع پایانه های ماهواره استارلینک کمبود بودجه است زیرا شرکت اسپیس ایکس ایلان ماسک برای آنلاین نگه داشتن هر ماهواره ماهانه ۲۵۰۰ دلار از ارتش اوکراین دریافت می کرد که باعث شد هزینه کل این ماهواره ها تا سپتامبر به ۲۰ میلیون دلار برسد.

به گفته منابع سی ان ان، از آنجا که ارتش اوکراین در ماه های اخیر توانایی شارژ مالی را نداشته در نتیجه ماهواره های استارلینک خاموش و غیرفعال شده اند.

ماهواره های استارلینک سرویس اینترنتی که توسط اسپیس ایکس ایلان ماسک اداره می‌شود، برای حفظ ارتباطات ارتش اوکراین در طول جنگ با روسیه بسیار مهم بوده است، زیرا نیروهای روسی بسیاری از شبکه‌های اینترنتی اوکراین را نابود کرده‌اند.

ارتش اوکراین در مدت جنگ از استارلینک برای برقراری ارتباط با نیروهای خود و هماهنگ کردن تلاش های دفاعی خود در سراسر کشور استفاده کرده است. این سرویس همچنین به غیرنظامیان این امکان را می دهد که آنلاین بمانند و با دنیای خارج در ارتباط باشند.

     

 درخواست اوکراین برای حمله به ایران        

مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین شنبه (پنجم نوامبر) در ادامه اتهام زنی های دولت این کشور علیه ایران، خواستار انجام حملاتی علیه شرکت‌های ایرانی شد که به ادعای او سازنده پهپادهایی هستند که برای استفاده روسیه در اوکراین ارسال می‌شود.

این مقام اوکراینی با وجود چنین شرایطی در سخنانی تلویزیونی مدعی شد: معتقدم که لازم است فقط تحریم‌ یا تحریم کامل بر ایران اعمال نشود. اعتقاد دارم می‌توان حملاتی هدفمند را بر تولید پهپادها، موشک‌های بالستیک و غیره انجام داد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین هم شنبه در واکنش به سخنان حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران مبنی بر اقدام ایران در ارسال پهپاد به صورت محدود به روسیه پیش از آغاز جنگ اوکراین، مدعی شد: نیروهای اوکراینی روزانه حداقل ۱۰ پهپاد ایرانی را سرنگون می‌کنند و تعداد پهپادهایی که تهران به روسیه ارسال کرده محدود نیستند.

امیرعبداللهیان شنبه ۱۴ آبان ماه در جمع خبرنگاران گفت: مناسبات ما با روسیه بر مبنای همسایگی و منافع متقابل است. این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه انداخته‌اند که ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است. بخش موشک آن کاملا غلط است و بخش پهپاد آن درست است. ما مقدار معدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه گذاشتیم.

وی افزود: با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده در اختیار ما قرار دهد.

      


رئیس فرماندهی راهبردی آمریکا: جنگی بزرگ در راه است

«چارلز ریچارد» رئیس فرماندهی راهبردی آمریکا که وظیفه نظارت بر برنامه تسلیحات اتمی روسیه را نیز بر عهده دارد گفت، جنگ اوکراین دستگرمی است و جنگی بزرگ در راه است.

به نوشته روزنامه «دیلی میل»، ریچارد در یک سخنرانی مدعی شد چین «مشکل قریب‌الوقوع است» و «همچنان که سطح بازدارندگی علیه چین را ارزیابی می‌کنم، کشتی [آمریکا] در حال غرق شدن است».

این مقام ارشد نظامی آمریکا افزود: «این کشتی به آهستگی در حال غرق شدن است اما در هر صورت، در حال غرق شدن است زیرا آن‌ها (چینی‌ها) به طور اساسی از ما سریع‌تر پیش می‌روند».

ریچارد افزود، ارتش آمریکا دست‌وپا بسته، در انجام واکنش کُند و در معرض خطر کمبود مالی شدید است و دشمنان از آن سبقت گرفته‌اند. او همچنین گفت، ارتش آمریکا باید دینامیک و قدرت دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ را بازیابی کند.

این مقام آمریکایی گفت: «بحران اوکراین که اکنون در آن گرفتار هستیم، فقط یک دستگرمی است. [جنگ] بزرگ در راه است و زمان زیادی طول نخواهد کشید در حوزه‌هایی محک زده شویم که از مدت‌ها قبل سابقه نداشته است».

او در ادامه متذکر شد، تاریخ مصرف طرز فکر نظامی آمریکا گذشته است و تهدیدات اتمی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نشان داده که باید ارزیابی مجدد سریعی در رویکردهای خود داشته باشیم.

ریچارد گفت: «باید تغییراتی سریع و بنیادین در رویکردمان در دفاع از این ملت (آمریکا) انجام دهیم. وضعیت کنونی، به روشنی نشان می‌دهد که تهدیدی اتمی چه شکلی دارد و چگونه باید در برابر آن ایستاد یا کوتاه آمد».

وی همچنین مدعی شد، رقبای آمریکا نظیر چین، در حال برداشتن گام‌های چشمگیری در ابتکارات نظامی است و تهدیدی برای آمریکا محسوب می‌شود.

کشورهای غربی طی هفته‌های اخیر تلاش کرده‌اند روسیه را به احتمال استفاده از تسلیحات اتمی متهم کنند. با این حال «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه تأکید کرده مسکو اولین طرفی نخواهد بود که از چنین تسلیحاتی استفاده می‌کند و فقط به‌منظور دفاع از خود دست به چنین سلاح‌هایی خواهد برد.

پوتین همچنین متذکر شد، ادعاهای کشورهای غربی درباره احتمال استفاده روسیه از سلاح اتمی با هدف اثرگذاری بر کشورهایی انجام می‌گیرد که روابطی دوستانه با روسیه دارند.

علاوه بر این، بعد از تاکید دیپلمات روس در سازمان ملل بر اینکه کشورش اوکراین را با سلاح اتمی تهدید نخواهد کرد، سفیر مسکو در لندن نیز بر عدم استفاده این کشور از تسلیحات اتمی صحه گذاشت.

«آندری کلین» سفیر روسیه در انگلیس روز پنجشنبه در مصاحبه تلویزیونی با شبکه «اسکای‌نیوز» گفت که دولت مسکو قاطعانه به اصل عدم استفاده از سلاح اتمی پایبند است.

کلین در این‌باره توضیح داد: «در جنگ اتمی نمی‌توان پیروز شد و هرگز نباید آن را به راه انداخت. ما قاطعانه به این اصل پایبند هستیم».

حتی «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز روز شنبه اذعان کرد که خطر اینکه روسیه در اوکراین از سلاح اتمی استفاده کند اندک است. او با این حال گفت ناتو این مسئله را بسیار جدی می‌گیرد زیرا عواقب حمله اتمی بسیار ویرانگر خواهد بود.

دبیرکل ناتو مدعی شد، رفتارهای «خطرناک و غیرمسئولانه» روسیه محکوم است و ناتو تصریح می‌کند که جنگ اتمی پیروزی نخواهد داشت.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که بر اساس بیانیه مشترکی که در ماه ژانویه با آمریکا، انگلیس، فرانسه و چین امضا کرد، تعهد خود را به جلوگیری از جنگ اتمی و اجتناب از مسابقه تسلیحاتی «به طور کامل» مجددا تایید می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه روسیه آمده است: «در شرایط سخت و آشفته کنونی که پیامد اقدام‌های غیرمسئولانه و با هدف تضعیف امنیت ملی ماست، قاطعانه متعهد هستیم که جلوگیری از هرگونه درگیری نظامی بین قدرت‌های اتمی بالاترین اولویت است».

درخواست پنهانی آمریکا از اوکراین برای مذاکره با روسیه

علی‌رغم مخالفت‌های مکرر مقامات اوکراینی با هرنوع مذاکره با روسیه برای پایان دادن به بحران کنونی جنگ، گفته می‌شود واشنگتن از کی‌یف می‌خواهد به مذاکرات بازگردد.

روزنامه «واشنگتن‌پست» بامداد یکشنبه گزارش داد که دولت آمریکا به‌صورت مخفیانه در حال فشار آوردن به سران اوکراین است تا ضمن توقف مخالفت‌های خود با مذاکره، آمادگی خود برای بازگشت به گفتگو با روسیه را نشان دهند.

واشنگتن‌پست به نقل از منابع مطلع ولی بی‌نام خود نوشت، درخواست مقامات آمریکایی از کی‌یف در جهت فشار آوردن برای نشستن پای میز مذاکره نیست بلکه اقدامی حساب‌شده برای مطمئن‌شدن از حفظ حمایت دیگر کشورها از اوکراین است.

در این گزارش آمده است که گفتگوهای واشنگتن با اوکراین، پیچیدگی موضع دولت آمریکا درخصوص اوکراین را نشان داد که همزمان علناً با ارسال تسلیحات از این کشور حمایت می‌کند اما به راهکاری سیاسی برای پایان این درگیری امیدوار است.

این روزنامه با ادعای اینکه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه جدیت چندانی برای مذاکره با اوکراین ندارد، اما به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که ممنوعیت وضع‌شده برای مذاکره توسط «ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین، باعث نگرانی متحدان این کشور شده است.

بر این اساس، مقامات شورای امنیت ملی کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا هنوز به سوالات درباره این گزارش پاسخ نداده‌اند.

شمار پناهجویان اوکراینی به اروپا در زمستان افزایش می یابد

شمار پناهجویان اوکراینی در زمستان پیش رو با توجه به شرایط انرژی به کشورهای اروپایی بویژه آلمان افزایش خواهد یافت.

 فرانزیسکا گیفی شهردار برلین شامگاه شنبه در مصاحبه با روزنامه بیلد سونتاگ افزود: اگر مردم آنجا [در اوکراین] در زمستان برق، آب و گرمایش نداشته باشند، به ترک کشور اقدام خواهند کرد.

وی افزود: روزانه حدود ۱۵۰ اوکراینی و ۱۵۰ پناهجو از کشورهای دیگر به برلین می رسند و پیش بینی می شود که این تعداد در ماه های آینده افزایش می یابد.

وی اطمینان داد: برخلاف سال ۲۰۱۵، پناهندگان در سالن های ورزشی اسکان داده نمی شوند و شرایط در برلین بسیار روشن است.

اولاف شولتس صدراعظم آلمان پیشتر روز چهارشنبه گفت که بیش از یک میلیون پناهنده از اوکراین در آلمان ثبت نام کرده اند.

به گفته وی، این یک چالش بزرگی برای ایالت ها و مناطق است.

صدراعظم آلمان گفت که مقامات آلمان ۱.۵ میلیارد یورو اضافی را در سال جاری برای حمایت از پناهندگان از اوکراین اختصاص داده اند.

به گزارش تابناک، وی ادامه داد: سال آینده، دولت ۱.۵ میلیارد یورو دیگر برای اوکراینی هایی که وارد آلمان شده اند و ۱.۲۵ میلیارد یورو برای پناهندگان سایر کشورها اختصاص خواهد داد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار