جولان کرونا در ایالت‌های نبرد انتخاباتی آمریکا

نیویورک- ایرنا- اگرچه نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در رقابتی تنگاتنگ برای تصاحب کاخ سفید به سر می‌برند، ویروس کرونا در ایالت‌های مختلف قربانی می‌گیرد و به مساله‌ای سرنوشت‌ساز در این انتخابات تبدیل شده است.

به گزارش راه شلمچه به نقل از ایرنا، ۵ روز مانده به روز پایانی انتخابات آمریکا، دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان و جو بایدن نامزد دموکرات‌ها به رقابت برای ۱۳ آبان ادامه می‌دهند.

نزدیک به ۸۰ میلیون نفر تا کنون در انتخابات پیش از موعد شرکت کرده‌اند و رکورد جدیدی را برای این نوع رای‌گیری، رقم زده‌اند.

ترامپ و بایدن هر دو پنج‌شنبه خود را با سفر به فلوریدا آغاز کردند که البته ترامپ از شب قبل آن در اقامتگاه شخصی خود پس از سفر به نوادا به سر می‌برد.

فلوریدا در این دوره، یک ایالت مهم و کلیدی برای هر دو رقیب به ویژه برای ترامپ شده است که در صورت باخت در این ایالت، احتمال باخت وی در انتخابات به شدت افزایش خواهد یافت.

این چندمین سفر ترامپ به این ایالت سرنوشت ساز است و نشان می‌دهد که تا چه حد برای او اهمیت دارد. از سوی دیگر دموکرات‌ها در این یالت سرمایه‌گذاری زیادی به ویژه بر روی نسل جوان و همچنین سالمندان کرده‌اند که به واسطه همه‌گیری کرونا بیشترین آسیب را دیده‌اند.

استراتژی دفاعی تهاجمی رئیس جمهوری آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که نظرسنجی‌ها در سطح ملی نشان می‌دهند نسبت به رقیب خود عقب‌تر است.

وی پس از این گردهمایی به کارولینای شمالی رفت تا در جمع هواداران خود سخنرانی کند. مایک پنس معاون اول وی هم به آیووا و نوادا سفر کرده است.

بایدن هم پس از نشست خود در براوارد فلوریدا به تامپا همان جایی که ترامپ سخنرانی داشت رفت و در گردهمایی خودرویی طرفداران خود صحبت کرد.

کامالا هریس معاون انتخاباتی وی هم در یک نشست مجازی با "دایوین ناین" که یک جمع تاریخی برادران و خواهران سیاه است برای بسیج افکار عمومی این طیف از جامعه شرکت کرد و قرار است در اجتماع مجازی دیگری با حضور برنی سندرز سناتور سوسیال دموکرات ایالت ورمونت سخنرانی کند.

موضوع همه‌گیری کرونا که این روزها به پاشنه آشیل دولت دونالد تبدیل شده است هم مساله‌ای است که در رقابت‌های انتخاباتی جایگاه ویژه‌ای یافته است.

در حالی که نظرها به نظرسنجی‌های انتخاباتی در ایالت‌های نبرد انتخاباتی جلب شده است، وضعیت این ایالت‌ها به لحاظ ضربه خوردن از ویروس کرونا هم قابل توجه است.

 براساس اعلام تارنمای دانشگاه جان هاپکینز تاکنون ۸ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۵۴۸ نفر در ایالات متحده آمریکا به عنوان مبتلای قطعی به کووید-۱۹ شناسایی شده‌اند و تعداد ۲۲۸ هزار و ۳۲۴ نفر هم جان خود را به خاطر این بیماری از دست داده‌اند.

در هشت ایالت آیووا، میشیگان، مینه‌سوتا، کارولینای شمالی، اوهایو، پنسیلوانیا، تگزاس و ویسکانسین هر سه شاخص تعداد مبتلایان، موارد بستری و جان باختگان رو به افزایش است.

اظهارات بایدن و مقامات حامی وی در نشست‌های متعدد گویای آن است که هدف اصلی این انتخابات عملکرد ضعیف دولت ترامپ در مهار کرونا است.

علاوه بر باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان، چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات در سنا، فرمانداران ایالت‌های مختلف هم از عملکرد دولت فدرال ابراز نارضایتی کرده‌اند.

اندرو کومو فرماندار دموکرات نیویورک هم روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با ای بی سی نیوز اظهار کرد ترامپ درباره کرونا دروغ گفت. او از روز نخست می‌دانست که این ویروس جان میلیون‌ها نفر را خواهد گرفت و هیچ کاری نکرد.

فرماندار نیویورک، برچسب ویروس کرونا به چین را دروغ دیگر ترامپ خواند و افزود ویروس از چین به آمریکا نیامد، بلکه به وسطه سه میلیون مسافری که از اروپا وارد آمریکا شده بودند، این ویروس گسترش یافت.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار