خوش‌بینی یا ساده‌لوحی؟

حسن روحانی تاکید کرد اروپایی‌ها شرمنده ما هستند و تلفنی عذرخواهی می‌کنند، سوال اینجاست که آیا عذرخواهی تلفنی اروپایی‌ها، همه سرمایه‌های صرف‌شده طی 7 سال اخیر برای به ثمر نشاندن توافقنامه برجام را جبران می‌کند؟

به گزارش راه شلمچه، نکته جالب توجهی که در سخنان روز گذشته حسن روحانی وجود داشت، ادامه لحن خوشبینانه رئیس‌جمهور به اروپایی‌ها به‌رغم همه بدعهدی‌ها و پیمان‌شکنی‌های آنان است. حسن روحانی تاکید کرد اروپایی‌ها شرمنده ما هستند و تلفنی عذرخواهی می‌کنند، سوال اینجاست که آیا عذرخواهی تلفنی اروپایی‌ها، همه سرمایه‌های صرف‌شده طی 7 سال اخیر برای به ثمر نشاندن توافقنامه برجام را جبران می‌کند؟

حسن روحانی در حالی به نگاه امیدوارانه و خوش‌بینانه خود به اروپایی‌ها ادامه می‌دهد که نهم اردیبهشت‌‌ماه سال 93 در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم تاکید کرد: خوش‌بینی در دنیای سیاست یا بدبینی خیلی معنا ندارد و باید واقع‌بین باشیم. حال رئیس‌جمهور باید توضیح دهد با توجه به واقعیت لیست بلند‌بالای بدعهدی اروپایی‌ها در برابر ایران، چگونه ادامه نگاه امیدوارانه به اروپایی‌ها با لزوم واقع‌بینی در سیاست خارجی سازگار است؟ 

 

* لزوم واکنش متقابل در برابر رفتار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

حسن روحانی در بخش دیگر سخنانش با اینکه از رفتار آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای انتقاد کرد و آن را «نبش قبر» خواند و «تحت فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی» توصیف کرد، اما در عین حال تاکید کرد به تعامل گذشته خود با آژانس که مبتنی بر رفتار دوستانه بوده، ادامه می‌دهد(!) بر اساس نظر برخی کارشناسان، رفتار منفعلانه رئیس‌جمهور، دست آژانس را برای زیاده‌خواهی‌های بیشتر باز خواهد گذاشت. از آنجا که بنا بر اذعان رئیس‌جمهور، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت فشارهای ایالات‌متحده و رژیم صهیونیستی است و مطابق سیاست‌های آنان عمل می‌کند، ادامه یافتن دومینوی بهانه‌تراشی‌های بیشتر علیه برنامه هسته‌ای ایران دور از انتظار نخواهد بود. در این شرایط اگر اقدام متقابلی در برابر رفتار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام نشود، هزینه‌های بیشتری در آینده برای کشور رقم خواهد خورد. بر اساس همین تحلیل مبنی بر لزوم اقدام متقابل مناسب در برابر رویه جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود که نمایندگان مجلس طی بیانیه‌ای از دولت خواستند اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند.  کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در جلسه سوم تیر‌ماه خود بعد از بررسی راهکارهای اقدام متقابل علیه رفتار اخیر شورای حکام، در بیانیه‌ای اعلام کرد: مجلس شورای اسلامی در ماده ۶ «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مصوب سال۱۳۹۴، همکاری دولت ایران با آژانس را منوط به رعایت مصالح ملی کرده است و اکنون با توجه به قطعنامه مغرضانه شورای حکام، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در راستای صیانت از حقوق مسلم ملت ایران طرح «الزام دولت جمهوری اسلامی ایران به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی» را تهیه و برای تصویب به صحن علنی مجلس ارائه می‌کند. 


منبع؛ وطن امروز

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار