دلار 50 هزارتومان می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان این که احتمال دارد دلار به دامنه 50  هزار تومان برگردد، افزود: برخی با نشان دادن فضای ملتهب اقدام به خرید و فروش ارز می‌کنند تا جیب‌های خود را پر کنند.

به گزارش راه شلمچه، یحیی آل اسحاق در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به این موضوع که نرخ ارز در کشور تحت تاثیر جریان‌های روانی است، افزود: عده‌ای متخصصِ ایجاد جنگ روانی هستند؛ بنابراین مخالفان دولت در حین رخداد تنش‌‎های‌ سیاسی از ابزار جنگ روانی استفاده می‌کنند؛ البته برخی از ذی‌نفعان نیز از بالارفتن نرخ دلار سود می‌برند؛ در نتیجه شرایطی را ایجاد می‌کنند تا مسیر انتظارات مردم را تغییر دهند.


رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق اظهار داشت: برخی با نشان دادن فضای ملتهب ناشی از بحران‌های سیاسی منطقه، نرخ ارز را بالا می‌برند و اقدام به فروش دلار می‌کنند و سپس با آرام شدن فضا اقدام به خرید ارز می‌کنند تا جیب‌های خود را پر کنند. با حمله به کنسولگری ایران در دمشق شوک و تنش سیاسی در کشور ایجاد شد و سوداگران با سوءاستفاده از این شوک‌ها باعث افزایش نرخ دلار شدند.


آل اسحاق با بیان اینکه گاهی نرخ ارز به علت تغییر در واقعیت‌های اقتصادی یعنی عرضه و تقاضا افزایش پیدا می‌کند، اظهار داشت: هم‌اکنون از سمت کانال اقتصادی تغییری در قیمت دلار رخ نداده؛ چون تمامی نیازهای قانونی کشور با نرخ ترجیحی 28 هزار و 500 و نرخ حدود 40 هزار تومان مرکز مبادله‌ تامین می‌شود. درصورتی که شوک جدید سیاسی رخ ندهد، شرایط اقتصادی کشور با آرام شدن فضای منطقه و مسائل سیاسی، احتمالا به گونه‌ای رقم می‌خورد که دلار آزاد به دامنه 50 هزار تومان برگردد.


 جوسازی؛ عامل التهاب بازار ارز
عباس آرگون؛ عضو هیئت‌ رئیسه اتاق بازرگانی تهران هم در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو درباره افزایش نرخ در بازار ارز گفت: حجم عرضه ارز نسبت به قبل تغییری نداشته است. متاسفانه همزمان با رخ دادن تنش‌های سیاسی در منطقه برخی افراد و رسانه‌ها نیز شروع به جریان‌سازی کردند. این افراد باید پایبند به اقتدار و پیشرفت کشور و پول ملی باشند اما با هدف کسب سود و منفعت شخصی از هیچ تلاشی در عرصه دلالی و سفته‌بازی در بازار ارز دریغ نکرده و با موج سواری بر تلاطم خودساخته، فقط به فکر افزایش التهاب و بر هم زدن آرامش بازار ارز هستند.


 کاهش چشمگیر قیمت‌ها در بازار طلا
قیمت سکه و طلا که در اقتصاد ایران ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد هم در هفته گذشته با کاهش نرخ جهانی و دلار در داخل، کاهش یافت. نادر بذرافشان؛ رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت میزان کاهش قیمت هر اونس طلای جهانی تا ٨٠ دلار هم رسید اما نوسانات طی دو روز اخیر، این میزان کاهش را کمتر کرد.


او خاطرنشان کرد: به‌تبع روند نزولی قیمت‌ها در بازارهای جهانی و همچنین باتوجه به آرامش در بازار ارز داخلی و نوسانات حداقلی نرخ ارز در داخل و همچنین نبود هیجان در اخبار سیاسی و اقتصادی جهان، بازار سکه و طلای داخلی نیز به‌دور از هرگونه التهاب، روند کاهشی قابل توجهی را تجربه کرده است.


گفتنی است، برخی کشورها تجربه‌های قابل توجهی در کنترل نرخ ارز داشته‌اند. کشور روسیه اگرچه به‌صورت مستقیم در حال جنگ است اما قیمت ارز را تا حدود زیادی کنترل کرده است. کارشناسان، دلیل موفقیت روسیه را هماهنگی در حکمرانی اقتصادی- سیاسی و قضائی، مبنا قرار دادن پول ملی در معاملات داخلی و بین‌المللی، اصلاح نظام بانکی، جلوگیری از خروج سرمایه، تبدیل ذخایر دلاری به طلا، دلارزدایی و برخورد پشیمان‌کننده با اخلالگران پرنفوذ (نه پادوهای خرده پا) عنوان می‌کنند. چین هم با وجود تحریم‌های سنگین آمریکا و در دوران تنش با تایوان، دچار التهابات ارزی نشد.


بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز با هماهنگی بخش‌هایی از حاکمیت و دولت در دوران پرتنش سال گذشته، 10 ماه قیمت ارز را ثابت نگه داشت و همه نیازهای ارزی را تامین کرد. حتی با شروع جنگ غزه هم تلاش جریاناتی برای برهم زدن ثبات بازار خنثی شد اما پس از حادثه تروریستی کرمان، دخالت افراد و جریانات پرنفوذ سیاسی با جوسازی کانال‌های تلگرامی وابسته به آنها، از درون و بیرون کشور و دولت وضعیت را به‌هم ریخته که تاکنون ادامه دارد.


البته با جمع شدن بساط اخلالگران دانه درشت داخلی بیرون دولت و برخورد قضائی پشیمان‌کننده با آنها و رفع برخی ناهماهنگی‌ها در دولت، بیشتر مشکلات رفع می‌شود. همچنین پول ملی به جای دلار باید مبنای مبادلات داخلی و خارجی قرار بگیرد.


رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با یک میلیون و ١۵٠ هزار تومان کاهش قیمت‌ نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات روز پنج‌شنبه به ۴٢ میلیون و ١۵٠ هزار تومان رسید. حباب سکه در یک هفته اخیر تغییر چندانی نداشت و هفت میلیون و ۵٠٠ هزار تومان بوده است. هر گرم طلای ١٨ عیار نیز با ١۵۵ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته قبل، سه میلیون و ۵٣٩ هزار تومان مبنای معاملات طلا قرار گرفت.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار