دوشنبه عید فطر است؟

گروه‌های رصدی برای استهلال هلال ماه شوال در حالی از ۱۱ اردیبهشت‌ ماه به مناطق اعزام می‌شوند که با جوی ابری و غبارآلود مواجه هستند.                

به گزارش راه شلمچه، علی ابراهیمی سراجی، رصدگر هلال ماه و عضو ستاد استهلال استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: بررسی رؤیت‌پذیری ماه قمری در شامگاه روز ۲۹ هر ماه قمری صورت می‌گیرد و برای ماه شوال بر این اساس نسبت به رصد هلال ماه در پهنه کشور اقدام می‌کنیم.

وی ضمن اشاره به لحظه مقارنه ماه و خورشید، ادامه داد: این لحظه زمانی است که ماه وارد آسمان شامگاهی شده است و هلال ماه ساعاتی بعد به مرز رؤیت‌پذیری در دنیا می رسد.

رصدگر هلال ماه افزود: لحظه مقارنه ماه و خورشید برای هلال شوال ۱۴۴۳ قمری در ساعت ۵۸ دقیقه بامداد یکشنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ رخ‌ می‌دهد.

ابراهیمی با اشاره به زمان رصد هلال ماه، اظهار کرد: پس از مقارنه ماه و خورشید، ماه به مدت زمانی نیاز دارد تا از خورشید فاصله بگیرد و در منطقه رؤیت‌پذیری قرار بگیرد. بنابراین از غروب فردا، یکشنبه ۱۱ اردیبهشت هلال ماه در مرکز آسیا با ابزار اپتیکی و غرب آفریقا با چشم دیده می‌شود.

عضو ستاد استهلال استان تهران تاکید کرد: در غروب ۱۱ اردیبهشت حدود ۱۹ ساعت از لحظه مقارنه گذشته است، ولی هلال ماه بسیار باریک است و تنها ۰.۶ درصد از سطح آن روشن است. بنابراین هلال در پهنه ایران با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود و با استفاده از ابزارهای رصدی، اقدام به رصد هلال باریک ماه شوال خواهیم کرد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار