دولت سیزدهم می‌خواهد «دولت صادق الوعد» باشد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه محصول سفر و دیدار با مقامات کشورها باید تأمین منافع کشور و توسعه در همه زمینه‌ها باشد و لبخند زدن بدون دستاورد برای ملت سودی ندارد، گفت که اگر در مذاکرات جاری طرف‌های مقابل آماده باشند تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را بردارند، زمینه توافق وجود دارد.            

به گزارش راه شلمچه، آیت‌الله سید ابراهیم رییسی شامگاه سه‌شنبه در برنامه زنده تلویزیونی درباره سفر خود به روسیه و اظهارات افرادی که این سفر که را ناقض شعار قدیمی «نه شرقی، نه غربی» می دانند، گفت: در سیاست بین المللی در جمهوری اسلامی فعالیت وتلاش بسیار داشتیم و داریم. اما در همه حوزه‌ها این سیاست به صورت متوازن عمل نشده بود.

وی افزود در سیاست تجاری اقتصادی هم همینطور است؛ به میزانی که در دیپلماسی سیاسی پیش رفتیم، در حوزه تجاری و اقتصادی فعالیت نداشتیم و نوعی عقب ماندگی داریم. کسانی که این نکته را بعضاً زمزمه می‌کنند و برخی نگاه به شرق و روسیه و چین را می گویند، درحالی که تاکنون باید سیاست متوازن داشته باشیم و نوعی توازن در نوع روابط سیاسی برقرار کنیم،  چرا به همسایگان توجه نکردیم.  ما ۱۵ همسایه داریم که می توانیم با آنها روابط داشته باشیم.

رئیس جمهور افزود: به تاجیکستان رفتم روابط تجاری اقتصادی سه برابر شد یا در ترکمنستان غیر ازسواپ گازی جند برابر شد.

رئیسی میزان مراودات تجاری با روسیه را ۳ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این ظرفیت تجاری می تواند به ۱۰ میلیارد دلار تبدیل شود. ما می توانیم کالاهای استراتژیک که در روسیه وجود دارد را از این کشور وارد کنیم و محصولات کشاورزی ایران می‌تواند بازار روسیه را فرا بگیرد. علاوه بر این حوزه های نفتی و گازی می‌تواند میدان فعالیت دو کشور باشد و رشد اقتصادی داشته باشد.

وی افزود: در بخش کشاورزی، ترانزیت، حمل و نقل، هوا فضا زمینه کاملا موجود است و ظرفیت‌ها وجود دارد و تبادل ظرفیت‌ها باید انجام شود. مزیت هایی وجود دارد که می تواند مورد استفاده قراربگیرد.

رئیس دولت سیزدهم در پاسخ به این سوال که سفر  اخیر نگاه به شرق را در سیاست دولت تقویت می کند، گفت: بحث مذاکرات را که آغاز کردیم در حوزه‌های مختلف فعال هستیم.  ما همه مسائل را نمی توانیم به مذاکرات وصل کنیم و همه چیز  ما مذاکرات نیست بلکه از جمله کارهای ما است.

رئیسی با تاکید براینکه ما در مذاکرات در دو حوزه خنثی کردن تحریم‌ها و رفع تحریم کار می کنیم، یکی از راه‌های خنثی کردن تحریم ها را ارتباط با همسایگان دانست و گفت: ما نمی توانیم به عنوان کشور مستقل کشوری را کنار خود نداشته باشیم بنای ما تعامل با همه دنیا است این را در تبلیغات انتخاباتی هم اعلام کردم اما کشورهایی که می‌خواهند با ما تقابل داشته باشند ما هم متقابلاً عمل خواهیم کرد.

رئیس جمهور درباره سفر به روسیه و استقبال پوتین و اقامه نماز در کرملین، گفت: با لبخند در سفر اتفاقی برای مردم نمی‌افتد نتیجه آن باید توسعه در حوزه‌های انرژی و صنعت و زندگی مردم باشد. آنچه در روسیه در نشست سه ساعته با آقای پوتین صحبت کردیم، از ابتدا تا انتها مسائل دوجانبه و منطقه با محوریت منافع دو کشور بود.

رئیس جمهوری با بیان اینکه نتیجه سفر رییس جمهوری به روسیه باید توسعه حوزه‌های انرژی و کشاوزی و صنعت باشد، خاطرنشان کرد: مساله ما منافع مردم است. مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی با محوریت منافع مردم ایران در جلسه سه ساعته با پوتین بررسی شد.

رئیسی گفت: آنجا که مواضع مشترکی در مسائل بین المللی داشتیم برنامه‌ریزی شد که چگونه کار کنیم. در مورد مسائل داخلی، هم بعد از دیدار من، آقای لاوروف به آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه گفته بود که آقای پوتین به وزرا ماموریت دادند که سریع تصمیماتی که با رئیس جمهور ایران گرفته شده اجرایی شود.

وی افزود: من هم به وزیر خارجه و وزیر نفت و دیگر وزیران مربوطه ماموریت دادم که سریع، بحث هایی که داشتیم را اجرایی کنند تا آثار آن در اقتصاد و دیگر حوزه ها به زودی روشن شود.
سلطه دلار در مسائل مالی و پولی شکسته شود.

رئیس جمهوری با بیان اینکه در مسائل مالی و پولی، هم ما و هم روسیه اتفاق نظر داریم که سلطه دلار در مسائل مالی و پولی ما باید شکسته شود، گفت: ما باید بتوانیم با ارز ملی خودمان مبادلات تجاری را انجام دهیم.

آیت الله رئیسی افزود: در حوزه‌های مختلف دفاعی، امنیتی و هوافضا در حوزه‌های مختلف با مقامات ارشد روسیه گفت‌و شد. تکمیل سریع تر فازهای دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر از مسائلی بود که بر آن تاکید شد. صادرات محصولات کشاورزی از ایران به روسیه و واردات کالاهای استراتژیک مورد نیاز کشور از روسیه می تواند در تامین کالاهای اساسی موثر باشد.

وی با بیان اینکه حذف تعرفه صادرات بین تهران و مسکو می تواند قیمت ها را خیلی متفاوت کند، افزود: نگاه مثبت روسیه در حوزه حذف تعرفه می تواند باعث شود که در حوزه کالاهای اساسی تجارت داشته باشیم.

رئیس جمهوری گفت: درباره پروژه‌های مختلفی که در حوزه ترانزیت وجود دارد مثل ایجاد دالان شمال به جنوب که می‌تواند ارتباطات تجاری دو کشور را تسهیل کند، تصمیم گرفتیم. همه تصمیمات در جهت منافع مردم و در جهت توسعه اقتصادی و ارتقای سیاست همسایگی بود.

رئیسی با اشاره به این که درخواست برای گفت‌وگوی مستقیم آمریکا با ایران مدتهاست که مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: خیلی از کشورهایی که با ما مذاکره می کنند، حامل چنین پیامی بوده اند و موضوع جدیدی نیست و از دولت های قبل مطرح بوده است.

وی گفت: تاکنون مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها صورت نگرفته است. در صورتی که طرف‌های مقابل آماده باشند که تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را بردارند جا برای هرگونه توافق وجود دارد.
نقدینگی بانک ها وارد تولید شود.

رئیس جمهوری با بیان اینکه بانک‌ها باید سه کار را دنبال می‌کردند یکی مساله رشد اقتصاد کشور است و می توانند سهم مهمی در این حوزه داشته باشند، تصریح کرد: موضوع دیگر خدمت به مردم است که بانک ها می توانند در این حوزه هم ایفای نقش کنند.

رئیسی خاطرنشان کرد: مساله اداره خود بانک ها و کسب سود هم موضوع دیگری است که باید دنبال می کردند. موضوع رشد اقتصاد کشور و خدمت به مردم از مسائلی است که مورد غفلت قرار گرفته است و بانک ها بیشتر به سود خود توجه کرده اند.

وی گفت: تعطیل شدن کارخانه ها ممکن است در جهت سود بانک‌ها باشد اما در جهت خدمت به مردم و رشد کشور نیست. ساختمان هایی که خریده و فریز کرده‌اند نباید ثروت بانک تلقی شود. اگر نقدینگی بانک ها وارد تولید شود جای نگرانی ندارد ولی اگر بدون توجه به تولید، در جامعه توزیع شود به هر طرفی از جمله بازار طلا یا ارز یا زمین برود مثل سیل بنیان کن، آنجا را تخریب می کند.

رئیس جمهوری افزود: اخیرا جلسه ای با مدیران بانک ها داشتیم و تاکید کردیم که باید تسهیلات بدهند نه تضییقات. کسانی که می خواهند ازدواج کنند یا کسب و کار کوچکی راه بیاندازند باید بتوانند به آسانی این تسهیلات را دریافت کنند.

رئیس دولت سبزدهم گفت: وزیر اقتصاد مسئول پیگیری ارائه تسهیلات آسان به مردم شد. من هم تاکید کردم که مدیران بانکی آنرا باید اجرایی کنند و اگر انجام ندهند با آنها برخورد می شود. هر شرکت دولتی یا بانکی که با تصمیمات گرفته شده در جهت کمک به مردم مخالفت و به میل خود عمل کند مدیر بانک یا شرکت برکنار خواهد شد.

رئیس دولت سیزدهم در ادامه درباره اقدامات و برنامه‌های دولت در بحث اجاره بها و مسکن مردم گفت: در جلسه ستاد اقتصادی قرار شد کارگروهی از بخش‌های مختلف مامور شوند تا بتوانیم برای مساله اجاره بها فکری داشته باشیم.

وی درباره عوامل افزایش اجاره بها اظهار کرد: اجاره بها از نگرانیهای جدی مردم و خانواده ها است که دولت باید حتما در این ارتباط مساعدت داشته باشد و همان کارگروه به زودی برنامه های خود را اعلام می‌کند و ما هم اطلاع رسانی می‌کنیم تا تسهیلاتی نسبت به اجاره بها باشد.

رییسی با اشاره به اینکه این کار ریشه‌ای نیست و موقت است، افزود: اساس قضیه این است مسکن سازی در کشور انجام شود. یکی از موارد پیشران صنعت مسکن سازی است ومی تواند حتما صنایع بسیاری را دنبال خود بکشاند.

وی اضافه کرد: در حاشیه بسیاری از شهرها دولت زمین دارد و مشکل زمین نداریم. بحث دیگر اعتبارات است که باید تامین شود. خودم حساس هستم و به مردم وعده و پیشرفت کار را به آنان گزارش دادیم اساس کار این است تا مسکن سازی کنیم تا قیمت مسکن و اجاره بهای مسکن تعدیل شود.

رئیس دولت سیزدهم همچنین درباره بحث تامین مالی، مسکن و تسهیلات بانکی در این زمینه و اینکه برخی مسئولان زمینها را به راحتی در اختیار برای ساخت مسکن قرار نمی‌دهند، گفت: ما به راحتی زمین‌ها را از آنها خواهیم گرفت.

وی افزود: در دولت قرار نیست هر کس برای خود تصمیم بگیرد. بسیاری از دستگاه‌ها به فروش اموال مازادهم تن نداده و اموال مازاد را به سهولت نمی‌دهند اما اینطور نیست هرکسی که برای خود تصمیم بگیرد نمی شود نداریم و اگر مشخص شود تصمیم متقنی است، عده‌ای نمی‌توانند براساس خواست خود عمل کنند.

رئیس دولت مردمی تاکید کرد: در دولت یا تصمیمی گرفته نخواهد شد یا اگر تصمیمی گرفته می شود هم صبغه کارشناسی باید داشته شود و هم اجرایی شود. در زمینه اموال مازاد هم در سال‌های گذشته ببینید دولت چقدر توانست تامین کند اما این کار الان شروع شد. فرار مالیاتی در بودجه می‌آمد اما مودیان جدید در لایحه مطرح است بحثی گذاشتیم نه برای اینکه افزایش مالیات باشد، بلکه مودیان جدید در چند شهر در فلان حوزه اقتصادی به تعداد مودیان اضافه شدند.

طبق آمار بانک مرکزی و مرکز آمار دولت در کنترل تورم موفق شده است

رییسی با بیان اینکه بنای دولت بر کنترل تورم است، گفت: در این سال‌های گذشته شاهد تورمی بی نظیر بودیم اما بنای ما کنترل تورم است نشانه‌هایی از بانک مرکزی و مرکز آمار می‌آید این است دولت در کنترل تورم موفق شده است. 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۱ ناظر به افزایش درآمدهای مالیاتی بود که بیش از ۵۰درصد در بودحه درآمد مالیاتی پیش بینی شده است، اظهار کرد: برخی تصور می‌کنند افزایش مالیاتی از کارمند است چنین نیست. سازمان بازرسی و بخش های دیگر آماری درباره فرار مالیاتی دارند که متفاوت است اما همه بر این امر اتفاق نظر دارند که مبلغ بسیار سنگینی در فرار مالیاتی وجود دارد.

رئیس دولت سیزدهم ادامه داد: افرادی هستند که درآمدهای بسیار کلان و نجومی دارند بدون پرداخت مالیات؛ از یک طرف کارمند حقوق کارمند قبل از پرداخت به دلیل مالیات کسر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در جامعه افرادی که درآمدی دارند باید حقوق دولت را پرداخت کنند و اگر حاضر نیستند پرداخت کنند، دولت باید در مقابل اقداماتی انجام دهد و یکی از این سازوکارها راه اندازی سازمانه‌هایی است که درکشور فعال می‌کنیم تا نظام بانکی را به بنادر، گمرکات وبخش‌های مالیاتی متصل کند و وقتی اینها را به هم مرتبط کند طبیعتا رصد کردن کار سختی برای دستگاه های مسئول نیست درصد بسیاری از کارها در این چند ماه پیش رفته است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه پرداخت وام ازدواج حتماً متناسب با تورم ادامه می‌یابد، در پاسخ به سوالی درخصوص پرداخت وام ازدواج اطهار کرد: تشویق جوانان به ازدواج فقط با حرف زدن نمی شود و دولت برای این کار تمهیداتی اندیشیده است. 

وی همچنین گفت: یکی از تصمیمات جدی دولت ساخت ۴ میلیون‌ مسکن است که برای بعضی‌ها باورپذیر نبود اما در عمل‌ به وعده‌هایمان صادق بوده و خواهیم بود. دولت سیزدهم می‌خواهد "دولت صادق الوعد" باشد 

رئیس جمهور اضافه کرد: بنای ما بر کنترل تورم است‌ و گزارش مرکز آمار و بانک مرکزی و مراجع اقتصادی هم نشان‌دهنده موفقیت دولت در این زمینه است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۱ بر اساس پیش‌بینی‌ رشد اقتصادی تنظیم شده است، گفت: کنترل قیمت‌ها مساله‌ای‌ مهم و خواسته‌ به‌حق مردم‌ است که دولت خود را موظف به آن می‌داند.

رئیس جمهور همچنین درباره آخرین تصمیمات درباره ارز ۴۲۰۰تومانی گفت:  ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در یک مقطع بر اساس شرایطی ایجاد شد اما موجب رانت، فساد، ارتباطات ناسالم‌ شد. این ارز باید دو سه سال قبل حذف می‌شد اما به دولت سیزدهم کشیده شد.

وی اضافه کرد: در حذف ارز ترجیحی به سه نکته توجه داریم: اجماع نسبی مجلس و دولت، اقناع نخبگان و افکارعمومی‌ و حفظ قدرت خرید مردم در کالاهایی که قیمت‌شان تغییر می‌یابد.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: بهتر است درآمد ناشی از حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به‌صورت کارت اعتباری به مردم داده شود. 

رئیس دولت سیزدهم افزود: خط قرمز ما در حذف ارز ترجیحی معیشت مردم است و به هیچ عنوان در اصلاحات اقتصادی راضی به آسیب‌دیدن سفره مردم نمی‌شویم‌. 

رییس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی درباره وصعیت بورس گفت: وضعیت بورس از میراث‌های به‌جا مانده دولت قبل است‌. بورس به هیچ عنوان نباید قلک تأمین مالی دولت باشد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های جدی سازمان برنامه و بودجه‌ کمک به ارتقاء ناوگان حمل و نقل شهری است‌،  اطهار کرد: هوای پاک از حقوق مردم است و از استانداران و دستگاه‌ها خواسته‌ایم وظایف‌ قانونی خود را با جدیت انجام دهند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعاها درخصوص تغییرات در دولت گفت: دولت از انتقاد استقبال می‌کند اما برخی از اظهارنظرها گاهی با واقعیت همخوانی ندارد؛ اگر نگویم غیر منصفانه است.

وی تصریح کرد:  در این دولت کسی را اتوبوسی نیاوردیم و ملاک انتصابات شایسته‌سالاری بوده، نه ارتباطات حزبی و گروهی‌ و نسبت‌های فامیلی. 

رئیس دولت سیزدهم یادآور شد: بعد از طرح موضوع انتصابات فامیلی درخواست کردم ۵ نفر را اسم بیاورند که به عنوان مسئول دولت پیگیری کنم اما گفتند رسانه‌ها گفتند، ما هم گفتیم!

وی گفت: انتصابات در دولت سیزدهم بر اساس روابط فامیلی و دوستی نبوده و این از نقاط قوت دولت است‌.

رئیس دولت سیزدهم در ادامه سفرهای استانی را یکی دیگر از نقاط قوت دولت عنوان کرد و گفت: من وقتی بین مردم می روم، از این ارتباط و حضور در دل مردم و شنیدن حرف‌های آنها لذت می‌برم‌ و این که به محض برگشت از مسکو به کرمان رفتم هیچ زحمتی برای من نبود بلکه دیدار مردم برایم لذت‌بخش بود.

آیت الله رئیسی ادامه داد: یکی دیگر از نقاط قوت دولت هماهنگی تیم اقتصادی است ولی متأسفانه بعضاً با طرح برخی مسائل تلاش می‌شود به عنوان‌ نقطه ضعف جلوه دهند. 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار