رأی الیوم: عزیمت نفتکش‌های ایران به ونزوئلا سیلی محکمی به آمریکا بود

تهران - ایرنا - روزنامه «رأی الیوم» چاپ لندن در شماره امروز (چهارشنبه ) خود تاکید کرد: عزیمت و لنگر انداختن نفتکش‌های ایران در سواحل ونزوئلا، «سیلی محکمی» به «دونالد ترامپ» و استکبار آمریکایی بود.

بر اساس این گزارش، عزیمت اولین نفتکش ایرانی تهدیدهای رئیس جمهوری آمریکا را به شدت به چالش کشید و محاصره ظالمانه و تحمیل شده از سوی واشنگتن علیه ونزوئلا را درهم شکست.

این روزنامه چاپ لندن، ترامپ اکنون احساس فردی شکست خورده، خوار و ذلیلی دارد که تهدیدهایش در خصوص به گروگان گرفتن این نفتکش‌ها و ترساندن ایران و پیشگیری از اعلام همبستگی تهران با ملت ونزوئلا، با شکست مواجه شده است.

رأی الیوم افزود: ایران با این اقدام در کنار دولت و ملت و رئیس جمهوری شجاع منتخب ونزوئلا قرار گرفت و محاصره آمریکا را درهم شکست و نیاز ونزوئلا به بنزین و گازوئیل را برطرف کرد.

روزنامه مزبور با اشاره به «تفاوت بنیادین موجود میان ایران و آمریکا » خاطر نشان کرد: ایران با «نه» گفتن به زورگویی‌های آمریکا برای ملت محاصره شده ونزوئلا فرآورده‌های نفتی ارسال کرد، اما آمریکا با فرستادن عناصر مزدور خود در یک تلاش مذبوحانه در صدد سرنگون کردن « نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا برآمد و سعی کرد تا یکی از مزدوران خویش را در راس قدرت در این کشور قرار دهد.

این روزنامه اضافه کرد: ترامپ رئیس جمهوری زورگو و مغرور آمریکا به خوبی می‌داند که «حسن روحانی» حساب شده حرف می‌زند . روحانی به دولت آمریکا هشدار داد تا مانع از ادامه حرکت نفتکش‌های ایرانی نشود، زیرا در آن صورت با واکنش ویرانگر و پاسخ درهم کوبنده مواجه خواهد شد، البته نه در ونزوئلا و دریای کارائیب، بلکه در خلیج فارس که صدها کشتی آمریکایی در آن حضور دارند.

بر  پایه همین گزارش، وقتی نیروی دریایی انگلیس یک سال پیش به خود جرات داد و نفتکش ایرانی را در تنگه « جبل طارق » به گروگان گرفت که به منظور درهم شکستن محاصره آمریکا رهسپار سوریه بود، قایق‌های تندرو ایرانی ظرف کمتر از یک هفته نفتکش انگلیسی را در آب‌های خلیج فارس که وارد آبهای ایران شده بود، توقیف کرد و یکی دیگر از نفتکش‌های انگلیس را مورد بازرسی و تفتیش قرار داد، آن هم در حالی که کشتی‌های نظامی آمریکا در آن منطقه حضور داشتند، اما جرات نکردند برای پیشگیری از این اقدام وارد عمل شوند و ترامپ به دنبال آن «نمک روی زخم انگلیس پاشیده» و گفت که ناوگان کشورش فقط از کشتی‌های آمریکایی حمایت می‌کند و بدین ترتیب سیلی محکمی به همپیمانان انگلیسی خود زد . این در حالی است که انگلیسی‌ها بنابر رهنمودهای دولت ترامپ نفتکش ایرانی را توقیف کردند.

رأی الیوم تاکید کرد: سیاست اعمال تحریم‌های آمریکایی در ونزوئلا، ایران و سوریه و به‌زودی در چین و روسیه با شکست و ناکامی مواجه شده است، زیرا این سیاست نمایانگر زورگویی‌های آمریکا است، اما این سیاست هم اکنون در حال از دست دادن کارآیی و تاثیرگذاری خود است و کشورهای جهان را متحد و یکپارچه می‌کند و ضربات محکم و دردناکی بر جایگاه و اقتدار آمریکا وارد کرده است و باعث شده تا ملت‌های جهان بیش از پیش از رژیم آمریکا متنفر شوند، زیرا تحریم‌های یاد شده غیرقانونی و ناقض قوانین بین‌المللی است.

روزنامه مزبور اضافه کرد: موضع شجاعانه ایران در اعلام همبستگی با ونزوئلا، ثابت کرد که برخی از کشورها از تهدیدهای آمریکا نمی‌ترسند و در دفاع از دوستان و همپیمانان خود و کرامت‌شان آماده مقابله نظامی هستند که در واقع بخش اساسی از کرامت و شرافت آنها را تشکیل می‌دهد، زیرا برخوردار بودن از زندگی شرافتمندانه جزو حقوق اولیه هر ملتی است.

این روزنامه، از عزیمت نفتکش‌های ایران به بنادر ونزوئلا به عنوان « بزرگ‌ترین شکست استکبار آمریکایی و مقدمه شکست‌های بعدی این کشور به ویژه در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان » نام برد.

رأی الیوم از عزیمت و لنگر انداختن نفتکش‌های ایران در سواحل ونزوئلا به عنوان « یک لحظه تاریخی از همبستگی » نام برده و تاکید کرد: تهران با این اقدام خود «بینی ترامپ و دولت متبوعش را به خاک مالید» و به ملت‌های تحت محاصره آمریکا ثابت کرد که برخی از کشورها با شجاعت و مردانگی همچنان به تحریم‌های آمریکا نه گفته و در مقابل آن ایستادگی می‌کنند. واشنگتن تصور می‌کرد، ونزوئلا تسلیم سیاست‌های زورگویانه‌اش خواهد شد، اما ونزوئلا و کشورهای تشکیل دهنده محور مقاومت با سایر کشورها فرق دارند که تسلیم خواسته‌های توهین‌آمیز و خفت‌بار  ترامپ می‌شوند و صدها میلیارد دلار را با خفت و خواری به واشنگتن تقدیم می‌کنند.

۱۴۸۷

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار