زلزله در بازار خودرو!

خبر دستگیری و اعلام حکم اعدام برای سلطان خودرو موجب ایجاد سوال در افکارعمومی شد.

به گزارش راه شلمچه، صبح دیروز غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌قضاییه در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره پرونده‌های مختلف و متعدد مفاسد اقتصادی سخن گفت. 

وی در خصوص اقدامات مباره با فساد با بیان اینکه در یک پرونده که بیش از 50‌متهم داشت کیفرخواستی برای 43‌نفر صادر و به دادگاه ارسال شد، گفت: در دادگاه 34‌نفر از اخلال‌کنندگان در نظام اقتصادی محکوم شدند؛ در این پرونده تلفیقی، بخشی اخلال در نظام ارزی و بخشی اخلال در سکه و بخشی اخلال در نظام اقتصادی خودرو بود.
اسماعیلی همچنان اضافه کرد: «وحید بهزادی» و همسرش «نجوا لاشیدایی» هر دو نفر دارای جرم مشارکت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی منجر به قاچاق ارز از طریق ثبت سفارشات صوری، اخلال در نظام توزیعی نیازمندی‌های عمومی کشور از طریق پیش خرید 6700‌خودرو از سایپا و مشارکت در عملیات پولشویی و موضوعات مربوط به سکه بودند که 24‌هزار و 700‌سکه به همراه یک صد کیلوگرم طلا کشف شد؛ حکم اعدام این دو نفر صادر شده که قابل تجدید نظرخواهی است.
اما غیر از این خبر، مورد دیگر مربوط به احکام مدیران شرکت سایپا و دو نماینده مجلس بود. سخنگوی قوه‌قضاییه در این باره نیز اظهار داشت: مهدی جمالی، مدیر‌عامل سابق سایپا به هفت سال حبس، رضا تقی‌زاده معاون سابق بازاریابی سایپا به ۱۵‌سال حبس و محمد عزیزی، نماینده مجلس به ۶۱‌ماه حبس تعزیری، فریدون احمدی به تحمل ۶۱‌ماه حبس، حسین هشترودی، رییس سابق حراست سایپا به ۶۱‌ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

محتکران بدانند
خودرو یک کالای مصرفی است که البته از نگاه بیشتر جامعه همچنان یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود. همین امر موجب می‌شود تا دلالان در بازار خودرو هم دست قوی و حضور پررنگی داشته باشند. این دلالان خودروهایی را که خریداری کرده‌اند در پارکینگ‌های مختلف شهر احتکار کرده‌اند. پارکینگ‌هایی که حالا در چند روز اخیر با جدیت پلیس و سازمان‌های بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان محل کشف این خودروها شده‌اند. حتماً شما هم این روزها خبر انواع کشفیات و پارکینگ‌های محل دپوی خودروهای صفر را شنیده باشید. اما سازمان‌های نظارتی و قوه‌قضاییه به صورت جدی درباره انبار کردن خودروها اتمام حجت کرده‌اند. در همین ارتباط نیز مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران، از تعیین جریمه نقدی از ۱۰‌تا ۷۰‌درصد ارزش کالای احتکار شده و از ۵‌تا ۲۰‌سال مجازات حبس برای احتکارکنندگان خودرو خبر داده است. آقای محمد‌علی اسفنایی تصریح کرد: اگر موضوع احتکار در قالب جرم مطرح شود، به‌طور قطع قوه‌قضاییه می‌تواند بدان رسیدگی کند، کما‌اینکه این قوه ثابت کرده است خط قرمزی به غیر از اجرای عدالت در پیش ندارد و هیچ منعی برای برخورد با مجرمان ندارد و فرقی هم نمی‌کند که این افراد وابسته به اشخاص یا دستگاه خاصی باشند. مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران، تاکید کرد: اگر قرار باشد در قالب جرم اعم از اخلال در نظام توزیع یا اخلال در نظام اقتصادی کشور برای احتکارکنندگان خودرو مجازات تعیین شود، چنانچه مشمول فساد فی‌الارض نشود، حداقل از 5 تا 20‌مجازات حبس برای احتکارکننده تعیین خواهد شد.

کشف پنج پارکینگ احتکار خودرو
رییس پلیس پایتخت نیز دیروز همزمان با انجام پنجمین مرحله طرح رعد، آمار جدیدی درباره پارکینگ‌های احتکار خودرو اعلام کرد. سردار حسین رحیمی دیروز در سی‌و‌پنجمین مرحله از طرح رعد پایتخت با تاکید بر برخورد با احتکار خودرو گفت: پلیس چند روزی است وارد این موضوع شده و در ۴۸‌ساعت گذشته با کشف پنج پارکینگ بالغ بر ۵۴۰‌دستگاه خودرو که اکثراً محصولات ایران‌خودرو و سایپا هستند کشف شده است. این طرح با جدیت دنبال خواهد شد و قطعاً با افرادی که طی این مدت این وسایل را خریداری و احتکار کردند برخورد می‌شوند.
همچنین عصر دیروز روابط عمومی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در راستای اجرای سیاست‌های نظارت و ساماندهی بازار خودرو، جلوگیری از تخلف سودجویان و با عنایت به برنامه‌ریزی‌های انجام شده با شرکت‌های خودروساز و نصب پلاک بر روی خودروهای تولیدی در محل کارخانه و مطابق هماهنگی‌های انجام شده با فرماندهی پلیس نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، پلیس راهور خودروهای بدون پلاک را توقیف و به پارکینگ منتقل خواهند کرد. 

قیمت‌های جدید شورای رقابت اعلام شد
قیمت‌های جدید خودروهای داخلی روز گذشته از سوی شورای رقابت اعلام شد. اگرچه قرار بود این فهرست در اوایل هفته اعلام شود. بر‌اساس فهرست جدید قیمت‌ها سایپا‌131 معادل 37میلیون و 400‌هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. این در حالی است که آقای رضا شیوا، رییس شورای رقابت پیش از این گفته بود، محصولات ایران خودرو به‌طور متوسط 10‌درصد و محصولات سایپا به‌طور متوسط 23‌درصد افزایش قیمت خواهند داشت. به گفته او دلیل اینکه قیمت محصولات ایران خودرو نسبت به سایپا رشد کمتری دارد این است که ایران‌خودرو در بهمن‌97 قیمت محصولات خود را افزایش داده بود. نکته اینجاست که شیوا پیشتر در مورد قیمت‌های تقریبی برخی خودروها گفته بود:‌ قیمت سایپا‌111 معادل 42‌میلیون و100‌هزار تومان و ساینا 59میلیون و 800‌هزار تومان تعیین شده است. وی همچنین گفته بود:‌ قیمت تیبای صندوق‌دار 52‌میلیون و تیبای هاچ‌بک 59‌میلیون تومان تعیین شده است.


منبع؛ صبح نو

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار