ساخت دستگاه الکتروریسی جهت تولید ماسک N95 در دانشگاه صنعتی اصفهان

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان، با طراحی، ساخت و تجاری سازی دستگاه صنعتی الکتروریسی نانو الیاف، ضمن راه اندازی خط تولید کامل ماسک های استاندارد N95، روزانه بیش از 15 هزار عدد از این نوع ماسک را تولید می نمایند.

به گزارش راه شلمچه، عضو هیئت علمی پژوهشکده نانوفناوری و مواد پیشرفته دانشگاه صنعتی اصفهان با اعلام این خبر گفت: مراحل طراحی و ساخت این دستگاه پیش از شیوع ویروس کرونا در کشور، در دانشگاه صنعتی اصفهان به انجام رسیده بود که با وقوع این بحران، با تمام ظرفیت در اختیار تولید پارچه های نانو برای ماسک های N95 قرار گرفت.

دکتر علیرضا علافچیان افزود: نانوالیاف به وسیله اختلاف پتانسیل 70 کیلو ولتی میان دو قطب مثبت و منفی ایجاد می شود که در دستگاه صنعتی الکتروریسی نانو الیاف با شاخصه تمام اتوماتیک بودن و دقت بسیار بالا، برهمکنش بین میدان الکتریکی و بار الکترواستاتیکی پلیمر سبب اعمال کشش به آن ها و تولید الیاف نانو می گردد.
وی با اشاره به اهمیت تولید این دستگاه مهم و کاربردی، بیان کرد: دست یابی به دانش فنی تولید این نوع دستگاه در دانشگاه صنعتی اصفهان، مرغوبیت، تمام اتوماتیک بودن و اختلاف قیمت قابل توجه نمونه ساخته شده با دستگاه های مشابه خارجی، امکان ارزآوری چشمگیر با تولید انبوه این دستگاه را فراهم نموده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، به دیگر کاربری های دستگاه صنعتی الکتروریسی نانو الیاف اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به اهمیت راهبردی و افزایش روزافزون استفاده از محصولات نانو، از این دستگاه ارزشمند می توان در تولید محصولات پزشکی همچون باند و گازاستریل، صنایع سلولوزی همچون کاغذهای ضد آب و دستمال کاغذی های آ نتی با کتریال و نیز دیگر صنایع کاربردی همچون فیلترهای خودرو، فیلترهای آب و هوا و غیره بهره گرفت.
علافچیان، تولید ماسک های استاندارد N95 و دیگر ماسک های مرغوب نانو را از جمله نیازهای امروز کشور دانست و تصریح کرد: با ایجاد اتاق تمیز و استقرار و راه اندازی دستگاه صنعتی الکتروریسی نانو الیاف، از روزهای نخست سال جاری تاکنون، روزانه پارچه نانو جهت تولید 15 هزار ماسک N95 تولید و هم اینک با ایجاد خط کامل تولید در دانشگاه صنعتی اصفهان و اخذ تائیدیه سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، روزانه بیش از 15 هزار عدد از این نوع ماسک در این دانشگاه تولید می شود.
وی با تأکید بر اهمیت دستیابی به دانش فنی تولید این نوع دستگاه، بیان کرد: به منظور افزایش حجم تولیدات و در راستای کمک به دیگر واحدهای تولید ماسک در دانشگاه صنعتی اصفهان که از ابتدای شیوع کرونا فعال شده اند، مراحل پایانی ساخت و راه اندازی سه دستگاه دیگر الکتروریسی نانو الیاف در حال انجام است که طی روز های آینده به بهره برداری خواهند رسید.
گفتنی است: دستگاه صنعتی الکتروریسی نانو الیاف توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در شرکت نانوزیست صنعت اهورا (از شرکت های رویشی این دانشگاه) و با همکاری پژوهشکده نانوفناوری و مواد پیشرفته دانشگاه صنعتی اصفهان به انجام رسیده است.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار