سرنوشت مبهم نوزدهمین دوره لیگ برتر ایران!

با گذشت یک ماه و نیم از تعطیلی لیگ برتر فوتبال، مسئولان سازمان لیگ با رد شایعه نیمه‌تمام گذاشتن لیگ، مصمم به ادامه بازی‌ها هستند و نمی‌خواهند فوتبال مغلوب کرونا شود.
به گزارش راه شلمچه، سرنوشت لیگ برتر فوتبال ایران چه می‌شود؟ رقابت‌ها بعد از مهار کرونا از سر گرفته می‌شود یا قرار است مسابقات تعطیل و نیمه‌تمام بماند؟ این‌ها سؤالاتی است که این روز‌ها ذهن هواداران فوتبال را به خود مشغول کرده، آن هم در شرایطی که نزدیک به ۴۵ روز از تعطیلی لیگ به دلیل شیوع بیماری کرونا می‌گذرد و همچنان خبری از تصمیم نهایی مسئولان سازمان لیگ درباره سرنوشت لیگ نوزدهم نیست. این در حالی است که با توجه به تعطیلی رقابت‌های ورزشی تا پایان فروردین‌ماه، نظرات متناقضی در بین اهالی فوتبال درباره آینده مسابقات لیگ برتر فوتبال وجود دارد و مهم‌تر از همه، مربیان تیم‌ها هم با انتقاد از نامشخص بودن تصمیم نهایی از بلاتکلیفی که گریبان فوتبال را گرفته انتقاد دارند.

گزینه‌های روی میز اهالی فوتبال
در حالی هشتم اسفند با برگزاری آخرین مسابقه هفته بیست و یکم، لیگ فوتبال ایران با اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی به تعطیلی رفت که کمتر مسئولی پیش‌بینی می‌کرد که این تعطیلی تا امروز ادامه پیدا کند. با این حال با توجه به شیوع کرونا و گستردگی شدید این ویروس در سراسر کشور، ستاد ملی مدیریت کرونا رأی به تعطیلی فعالیت‌های ورزشی تا پایان فروردین داد تا فوتبالیست‌ها هم مانند بقیه ورزشکاران خانه‌نشین شوند. حالا و پس از طولانی شدن تعطیلات در شرایطی که فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا در رابطه با سرنوشت قهرمان لیگ‌های ناتمام فوتبال موضع‌گیری نداشته‌اند، در هفته‌های اخیر پیشنهاد‌های زیادی در بین هواداران فوتبال برای تعیین سرنوشت لیگ مطرح شده است، مانند پرسپولیسی‌ها که با توجه به صدرنشینی و اختلاف ۱۰ امتیازی‌شان با تیم دوم در فاصله ۹ هفته به پایان لیگ معتقدند در صورت تعطیلی لیگ باید آن‌ها قهرمان شوند.

در سوی دیگر برخی هم مانند میرمعصوم سهرابی، سرپرست باشگاه تراکتور تبریز معتقد است که باید پرونده لیگ در صورت ادامه پیدا نکردن بدون معرفی قهرمان بسته شود: «زمانی که لیگ تعطیل می‌شود، جامی هم نباید به تیمی داده شود تا هیچ مشکلی پیش نیاید. وقتی هنوز ۹ هفته از بازی‌ها باقی مانده است، نتیجه قطعی لیگ نیز مشخص نیست.» هرچند که او می‌گوید لیگ نباید قهرمان داشته باشد، اما بدون توجه به ۹ هفته باقی مانده تا پایان لیگ، پیشنهاد می‌دهد که چهار تیم بالای جدول که یکی از آن‌ها تراکتور رده سومی است، به عنوان سهمیه‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا معرفی شوند!

حتی سرنوشت لیگ نوزدهم در دروغ‌های سیزده هم نقش پررنگی داشت تا جایی که حساسیت موضوع سبب شد وزارت ورزش نسبت به یکی از این دروغ‌ها که جنبه سرگرمی داشت، واکنش نشان دهد و آن را تکذیب کند!

در حالی صبح روز سیزدهم فروردین یکی از رسانه‌ها از قصد فدراسیون فوتبال برای تعیین قهرمان لیگ برتر و تیم‌های سقوط‌کننده و کسب‌کننده سهمیه لیگ قهرمانان آسیا با روش عجیب قرعه‌کشی نوشت که این خبر با واکنش وزارت ورزش روبه‌رو شد و این وزارتخانه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که خبر برخی کانال‌ها و رسانه‌ها مبنی بر بسته پیشنهادی دفتر امور مشترک فدراسیون‌های معاونت قهرمانی این وزارتخانه برای تعیین قهرمان لیگ ایران با قرعه‌کشی کذب محض است و زمان و نحوه برگزاری و ادامه مسابقات لیگ برتر و سایر رقابت‌های ورزشی تابع نظر تصمیمات ستاد عالی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا و وزارت بهداشت خواهد بود.

همچنان منتظر بمانید
حال در شرایطی که قرار بود تا ۲۰ فروردین تکلیف سرنوشت ادامه یا پایان لیگ مشخص شود، به نظر می‌رسد که باشگاه‌ها حداقل تا پایان فروردین باید همچنان برای گرفتن تصمیم نهایی از سوی سازمان لیگ منتظر بمانند. هرچند که دیروز صادق درودگر، مسئول کمیته اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال از احتمال آغاز لیگ از اواخر اردیبهشت خبر داد، اما سهیل مهدی، مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ با رد هر تاریخی برای شروع لیگ، سرنوشت این مسابقات را به مشخص شدن دو آیتم مرتبط دانست: «دو آیتم برای تصمیم در این باره برای ما مهم است؛ یکی تأییدیه ستاد مقابله با کروناست، چراکه مقام مرجع در مدیریت این اپیدمی هستند و آن‌ها باید بگویند که می‌توانیم شروع کنیم و موضوع دیگر بحث تاریخ برگزاری مسابقات در لیگ قهرمانان آسیاست که تقویم ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این دو موضوع حل شود، ما می‌توانیم مسابقات را برگزار کنیم.»

با توجه به صحبت‌های دیروز مسئول کمیته مسابقات لیگ به نظر می‌رسد تعطیلی لیگ که از سوی برخی مطرح شده، فعلاً منتفی است و سازمان لیگ به دنبال برگزاری ادامه مسابقات، حتی بدون تماشاگر است: «احتمال نیمه‌تمام ماندن لیگ خیلی کم است، چون هنوز به آن مرحله از فشردگی نرسیده‌ایم و باید خیلی شرایط از این روز‌ها بحرانی‌تر شود. همچنان امکان برگزاری مسابقات را داریم، هرچند بدون تماشاگر بازی فوتبال لطفی ندارد، ولی این هم یکی از گزینه‌های پیش‌روی ماست تا بتوانیم لیگ را تمام کنیم.»

در این شرایط یکی از مهم‌ترین خواسته‌های لیگ برتری‌ها، درخواست مربیان از سازمان لیگ برای دادن زمان کافی برای آماده‌سازی تیم‌ها و از سرگیری دوباره لیگ است، به خصوص که با توجه به منع تمرینات ورزشی، بازیکنان در خانه تمرینات انفرادی‌شان را پیگیری کرده‌اند و شروع بلافاصله لیگ می‌تواند تیم‌ها را به مشکل بیندازد. در این رابطه یحیی گل‌محمدی از سازمان لیگ خواسته که سه تا چهار هفته قبل از استارت دوباره لیگ به تیم‌ها زمان بدهند تا با از سرگیری تمرینات، بازیکنان خود را در شرایط مسابقه قرار دهند.

مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ نیز خواسته مربیان را منطقی می‌داند و در این باره به آن‌ها اطمینان خاطر می‌دهد: «مگر ما می‌توانیم بازیکنی را که دور از تمرین بوده به یک‌باره وارد مسابقات کنیم. مسلم بدانید که حتماً در برنامه‌ریزی این موضوع مهم را رعایت خواهیم کرد.»

         


                                

منبع: روزنامه جوان

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار