سفر روحانی به ژاپن برگ برنده ترامپ و کمک به اصلاح طلبان ایران!

روحانی پایگاه اجتماعی خود را از دست داده به طوریکه حامیانش خواستار استعفای وی و منتقدانش خواهان استیضاح او هستند، ترامپ هم پرونده استیضاح خود در کنگره را نظاره می‌کند. هر دو هم برای تنفس مصنوعی نیاز به بهانه دارند، رئیس جمهور آمریکا به عکس یادگاری با رئیس جمهور ایران نیاز دارد و حسن روحانی به بهبود وضعیت اقتصادی آن هم با روش امتحان شده و شکست خورده مذاکره و توافق با آمریکا و اروپا دلخوش است!

به گزارش راه شلمچه،  19 ماه از خروج یک طرفه آمریکا از برجام می‌گذرد و برجام عملا به عنوان سندی شکست‌خورده، ناکارآمد و منقضی شناخته می‌شود. دولت حسن روحانی پس از یک سال تعلل، یعنی در اردیبهشت امسال اعلام کرد که گام به گام خروج از تعهدات یک طرفه ایران را پایان می‌دهد. تاکنون چهارگام ضعیف که اساسا منجر به جلب توجه طرف مقابل نیز نشده، از سوی ایران جهت کاهش تعهدات انجام شده است. 

 

همزمان با اعلام این گام‌ها که به نظر می‌رسد بیشتر مصرف داخلی دارد تا خارجی، دولت حسن روحانی همه‎ی راه‌های دیگر را برای حفظ برجام آزمایش می‌کند. ورود نمایندگان کشورهای مختلف برای اقناع ایران به ماندن در برجام بدون انجام تعهدات کشورهای غربی در همین چاچوب قابل ارزیابی است.

 

از مهمترین این رفت و آمدهای دیپلماتیک می‎‌توان به سفر چند باره نمایندگان ایران و فرانسه و اصرارهای آنها برای دیدار روحانی و ترامپ و عدم خروج ایران از برجام بدون دریافت دستاورد اشاره کرد. این دیدارها هر چند به نتیجه نرسید اما باعث شد بارها به عنوان نزدیک بودن یک توافق معرفی شود

 

 

 

حالا یک روزنامه ژاپنی از نهایی شدن زمان دیدار نخست وزیر این کشور و رییس جمهورایران در توکیو خبر داده است. روزنامه ژاپنی "جِپَن تایمز" روز پنج شنبه به نقل از برخی منابع نزدیک به دولت ژاپن اعلام کرد، دیدار «آبه شینزو»، نخست وزیر این کشور با «حسن روحانی» رئیس جمهورایران در توکیو برای روز ۲۰ دسامبر (۲۹ آذر) نهایی شده است.

 

براساس این گزارش ، رییس جمهور بعد از شرکت در کنفرانسی در کوالالامپور پایتخت مالزی غروب ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) وارد توکیو می شود تا در نخستین سفر خود به ژاپن با توقفی سه روزه در این شهر با نخست وزیر این کشور در باره مسائل امنیت منطقه ای و بین المللی و نیز موضوعات دوجانبه گفتگو کند.

 

گفته می‌شود در جریان سفر روحانی به توکیو هم، احتمالا ژاپن از سوی آمریکا مامور دادن وعده به ایران است تا مانع از خروج ایران از برجام شده و محدودیت های دیگری را هم به کشور تحمیل کند. رسانه‌های اصلاح طلب نیز با بزرگ نمایی این سفر شرطی کردن اقتصاد کشور را آن هم بعد از پاتک شبانه دولت به مردم در ماجرای گران کردن بنزین ادامه می‌دهند. به عنوان نمونه روزنامه همشهری وابسته به شهرداری تهران تیتر «توکیو؛ دریچه مذاکره وگشایش اقتصاد» را انتخاب کرد.

 

آبه که چندماه قبل به ایران سفر کرده بود و دست خالی از کشور رفت حالا بار دیگر شانس پیام رسانی خود از طرف آمریکا را بازی خواهد کرد. برخی گمانه زنی‌ها و اخبار حکایت از یک توافق کوتاه مدت در خصوص حجم محدودی فروش نفت برای چندماه در قبال عقب نشینی‌های بیشتر حکایت دارد. در صورت وقوع چنین اتفاقی بار دیگر شاهد شرطی کردن اقتصاد کشور و همچین وارد کردن شوک اقتصادی مجدد به جامعه و اقتصاد خواهیم بود.

 

هر توافقی غیر از بازگشت بدون شرط آمریکا به برجام نه تنها به معنای تسلیم شدن در برابر زیاده خواهی دشمن است که پالس موفقیت فشار حداکثری را به ترامپ خواهد داد و این مساله اتفاقا باعث مادام العمر شدن فشارها خواهد بود، امری که البته تا حدودی با سفر حسن روحانی به توکیو به دشمن گفته شده است. 

 

کارشناسان هر گونه مذاکره ای قبل از بازگشت طرف مقابل به تعهدات برجامی را منجر به خسارت فراوان به کشور می دانند. همچنین با توجه به نیاز آمریکا به مذاکره و عکس یادگاری با ایران، این رخداد را به مثابه برگ برنده ترامپ و کمک اصلاح طلبان ایران برای پیروزی مجدد ترامپ ارزیابی می‌کنند.



منبع؛ رجانیوز

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار