سیدمحمد حسینی:

شعر شهریار قابلیت جهانی شدن دارد

معاون رئیس جمهور انس، الفت و آشنایی با قرآن را رمز ماندگاری و جاودانگی استاد شهریار دانست و گفت: در اشعار شهریار حفظ اصالت و هویت دینی و ملی و توجه به مبانی اعتقادی و عشق و علاقه به اهل بیت عصمت و طهارت موج می‌زند و از مضامین بالایی برخوردار است به نحوی که قابلیت جهانی شدن دارد.

به گزارش راه شلمچه، سید محمد حسینی در ویژه برنامه «دُر دری» به مناسبت گرامیداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی از رادیو فرهنگ، با گرامیداشت یاد و نام استاد شهریار اظهار داشت: شهریار از شخصیت های نام آور و برجسته‌ است  که در بین نسل جوان به اندازه کافی  شناخته شده نیست از این رو وظیفه داریم  ابعاد شخصیت و اندیشه ایشان را به نسل جوان بیشتر معرفی کنیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به زوایا و ویژگیهای مختلف ستاد شهریار گفت: صفا، صمیمیت، سادگی، اخلاص، آشنایی با آداب و رسوم و آیین‌های ایران زمین و نیز آشنایی با مسائل اجتماعی و سیاسی معاصر از خصلتهای بارز استاد شهریار است.

  ایشان وقایع مشروطه در دوره قاجار تا کودتای اسفند ۱۲۹۹ رضا پهلوی، کودتای ۲۸ مرداد، دوران انقلاب و جمهوری اسلامی و جنگ تحمیلی را درک کرده  و در اشعار خود بخشی از این قضایا را بیان کرده است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: شهریار با قرآن انس، الفت و آشنایی عمیقی داشت و در مقطعی به کتابت قرآن می‌پردازد و درباره علت انجام این کار می‌گوید می‌خواهم به طور مداوم و عمیق با مفاهیم قرآن ارتباط برقرار کنم و در راستای تفکر و تدبر عمیق در قرآن به نگارش آن روی می‌آورد و با توجه به این شناخت ، در اشعارش از عظمت و اعجاز قرآن سخن می‌گوید لذا از رموز ماندگاری اشعار او این است که با کلام وحی و آموزه‌های قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت آشنایی دارد و بی‌تردید هر اثری صبغه و رنگ الهی داشته و در جهت رضایت الهی باشد حتی اگر صدها سال از آن بگذرد ماندگار و جاودانه خواهد بود.

 حسینی خاطرنشان کرد: شهریار فردی مومن، حساس، فروتن و درویش مسلک بود و علاوه بر زبان ترکی و فارسی با ادبیات عرب هم آشنایی و تسلط داشت لذا در اشعارش از مضامین والای قرآن و نهج البلاغه استفاده فراوانی به عمل آورده است.

معاون رئیس جمهور گفت: شهریار در ۲۵ سالگی اولین دفتر شعر خود را با مقدمه ملک الشعرای بهار منتشر می‌کند و ملک الشعرا در دیباچه آن تعبیر زیبایی دارد با این مضمون که شهریار نه تنها افتخار ایران بلکه افتخار شرق است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: شهریار علاوه بر شعر کلاسیک در شعر نیمایی نیز تبحر داشت و همانطور که به حافظ و سعدی علاقه مند بود به نیما نیز علاقه داشت و بیش از ۵۰ سال بر شعر فارسی متمرکز بود و در این مدت خالق آثار دلنشینی گشت.

معاون رئیس جمهور گفت: در اشعار شهریار توجه به اسلامیت و ایرانیت موج می‌زند و هرگز گرفتار برخی دوگانه های کاذب نشد و نشان داد که انسان هم می‌تواند مسلمان و شیفته اهل بیت باشد و هم یک ایرانی که از افتخارات و فرهنگ ایرانی حمایت می کند و شهریار در زمانه‌ای که برخی دلداده شرق و غرب بودند دلبسته قرآن و اهل بیت علیهم السلام بود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه رهبر فرزانه انقلاب از شهریار به عنوان یک حکیم یاد کردند اظهار داشت: اشعار شهریار در کنار برخورداری از ذوق ادبی برجسته از مضمون و محتوای عالی نیز  برخوردار بود و این دو در کنار یکدیگر باعث ماندگاری و تاثیرگذاری اشعار شهریار شده است.

حسینی افزود رهبر معظم انقلاب  در دیدار اعضای کنگره بزرگداشت استاد شهریار در سال 1371 در مورد شخصیت  شهریار می فرمایند که «شهریار شاعر متواضعی بود. دنبال نام و نشان نبود و برای خدا و وظیفه کار می‌کرد و حالا خدای متعال، پاداش او را می‌دهد. امروز شهریار در داخل کشور ما یک چهره‌ بسیار نورانی است و محبوبیت عجیبی که شهریار پیدا کرده بخاطر خدمات و کار برای خدا بود که او انجام داد. شهریار قطعاً ماندنی است؛ از آن شعرایی است که مثل سعدی و حافظ، در دوران‌های بعد از دوران خودش، معروف‌تر و بزرگ‌تر خواهد شد». 

مقام معظم رهبری همچنین در این دیدار از وی به عنوان یک شاعر اسلامی و انقلابی یاد می‌کنند و می افزایند :«من خبر داشتم در همان اوقاتی که شهریار برای انقلاب می‌سرود، یک عده از روشنفکران وابسته به رژیم گذشته که با او سابقه‌ دوستی داشتند، مرتب فشار می‌آوردند، نامه برایش می‌نوشتند و شعر در هجوش می‌گفتند، حتی اطلاع داشتم که رفته بودند و او را ملامت کرده بودند که تو چرا برای انقلاب اسلامی، این‌طور دل می سوزانی!؟ و او مثل کوه ایستاده بود».

رهبر معظم انقلاب در خصوص خدمات شهریار برای انقلاب می‌گویند: شهریار در دوران مهمی از زندگی‌اش - در حدود شاید سی‌سال آخر زندگی‌اش - دوران عرفانی و معنوی بسیار زیبایی را گذراند و به انس با قرآن و انس با معنویات و خودسازی پرداخت؛ یعنی به خودش رسید و سعی کرد باطن و معنویت خودش را صفایی ببخشد.« در همه‌ مواقع حساس انقلاب، او نقش مؤثری ایفا کرد. تعداد شعرهایی که شهریار برای جنگ گفته؛ حضوری که او در مراکز مربوط به جنگ، مثل کنگره‌های مربوط به جنگ و شعر جنگ پیدا کرده و مدحی که او از بسیج عمومی مردم یا از سپاه یا ارتش کرده، به قدری زیاد است که اگر انسان نمی‌دید و نمی‌شنید و خودش لمس نمی‌کرد، به دشواری می‌توانست آن را باور کند. مردی در حدود هشتاد سال سن - بلکه بیش از هشتاد سال - در مجامع شعری حضور پیدا کند و برای هر مراسمی، شعر یا شعرهایی بگوید! این در حالی بود که از مثل او، چنین توقعی هم نبود.

ویژه برنامه در دری به همت گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ برای گرامیداشت سالگرد درگذشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی برگزار شد و در آن شخصیت های سیاسی و فرهنگی  از جمله سیدمحمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور، علی بخشی زاده معاون صدا، مرادجان بوری بایف، رئیس موسسه فرهنگی اکو، رایزن فرهنگی سفارت هندوستان بلرام شکلا و جمعی از شاعران و‌ پژوهشگران زبان و ادبیات فارسی، حضور داشتند.

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار