عطوان: مکرون، عامل اصلی تشدید خشونت‌ها در فرانسه است

تهران - ایرنا - «عبدالباری عطوان» در سرمقاله روز جمعه روزنامه «رأی الیوم» چاپ لندن به حمله به کلیسایی در جنوب فرانسه پرداخت و نوشت: : عامل اصلی شعله ورشدن این خشونت، امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه است که تمام قد و بصورت تحریک‌آمیز ار کاریکاتورهای موهن به پیامبر (ص) حمایت کرد.

به گزارش راه شلمچه به نقل از ایرنا از تارنمای روزنامه فرامنطقه‌ای "رای الیوم"، در ادامه یادداشت عطوان آمده است: حمله تروریستی به کلیسا و به عبادت‌کنندگان در شهر نیس در جنوب فرانسه ، محکوم، مردود و موجب خدشه‌دار شدن اسلام، عقیده اسلامی و توهین به پیامبر اکرم (ص) و بیش از ۲ میلیارد مسلمان در سراسر جهان شد، این را بدون هیچ ملاحظه‌ای و بدون اما و اگر اعلام می‌کنیم، چرا که نمی‌توان به خاطر این مسأله معذرتخواهی یا این اقدام را توجیه کرد.

این تحلیلگر برجسته عرب افزود:دفاع از پیامبر و رسالت محمدی با حمله به کلیساها و سربریدن عبادت‌کنندگان انجام نمی‌شود، چرا که این مسأله از اخلاق پیامبر و صحابه کرام به دور است و در احادیث زیادی، از ما خواسته شده است که نه تنها در دوران صلح، بلکه در دوران جنگ [میان مسلمانان و کفار] مسلمانان به افرادی که در کلیساها و عبادت‌گاه‌ها پناه گرفته‌اند، هیچ تعرضی صورت نگیرد.

وی ادامه داد: البته باید اعتراف کنیم در سایه اقدامات تحریک‌آمیز که این روزها به ویژه در شبکه‌های اجتماعی برای اختلاف انداختن میان مسلمانان و مسیحیان و برای اهداف سیاسی و بدون توجه به خطرات آن شدت گرفته است، انتظار چنین حمله‌ای را داشتیم و این حمله ما را اصلا غافلگیر نکرد.

عطوان افزود: عامل اصلی شعله ورشدن این خشونت، امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه است که تمام قد و بصورت تحریک‌آمیز ار کاریکاتورهای موهن به پیامبر (ص) حمایت کرد. این درحالی است که او پیش از این، از خطراتی آگاه بود که می‌تواند امنیت اجتماعی فرانسه را تهدید کند و موجب واکنش‌های خونین از طرف حامیان تروریسم و هواداران خود مکرون شود.

سردبیر رأی الیوم اضافه کرد: افزایش ضریب امنیتی فرانسه و افزایش هزاران نظامی و تشدید مراقبت از کلیساها و عبادتگاه‌ها شاید بتواند یک راه‌حل پیشگیرانه باشد که البته دیرهنگام صورت گرفت، اما راه‌حل این نخواهد بود، چرا که بحرانی که مکرون شعله آن را برافروخت، تنها با راه‌حل‌های امنیتی و نظامی برطرف نخواهد شد، بلکه نیازمند بازنگری جامع در تمام سیاست‌ها و اقداماتی است که این حوادث را رقم زده است به ویژه استفاده‌ [رهبران فرانسوی] از تعابیری مثل "فاشیست اسلامی" و "تروریسم اسلام‌گرا".

عطوان افزود: دولت فرانسه نیز در زمینه تروریسم پاکدست نیست و تاریخ گسترده‌ای در این زمینه دارد، اگر نوجوان چچنی سر معلم تاریخ که کاریکاتورهای مشمئز کننده و موهن به پیامبر اسلام را برید یا آن تونسی با چاقو دست به کشتن سه تن در کلیسا زد، اما خود کشور فرانسه نیز در ادوار تاریخ صدها هزار بی‌گناه را قتل عام کرده است، اگر کسانی به دنبال آن هستند که پرونده سال‌های گذشته فرانسه بار دیگر باز نشود، [اشکالی ندارد]، از حمایت‌های مالی و تسلیحاتی سالهای اخیر پاریس از تندروهای اسلامی سخن می‌گوییم که طی آن هزاران تن از مردم سوریه کشته شدند، با این وجود دولت پاریس با بازگشت تروریست‌ها و خانواده‌ آنان به کشورشان مخالفت می‌کند.

سردبیر رأی الیوم نوشت: هرگونه اقدام تروریستی محکوم و مردود است، اما فرانسه چه رفتاری با "معمر القذافی" رهبر سابق لیبی داشت، مردی که متحد و دوست پاریس بود و ۵۰ میلیون یورو هزینه انتخابات یکی از رؤسای جمهوری آن را پرداخت، اما پاریس، القذافی را به جوانان خشمگین لیبیایی سپرد و به آنان اجازه داد به صورت میدانی اعدامش کنند، پس از آن جسد وی به شیوه وقیحانه مورد بی‌احترامی قرار گرفت، به طوری که در سردخانه‌ سبزیجات نگهداری و پس از بروز آثار تعفن و متلاشی شدن، در مکانی نامعلوم دفن شد.

عطوان اظهار کرد: مکرون دست از لجاجت و قلدری‌اش برنمی‌دارد، به طوری که امروز اعلام کرد از ارزش‌های کشور فرانسه به ویژه آزادی دین و ناباوری دست نمی‌کشد، اما چه کسی از ما مسلمانان از مکرون خواسته این کار را انجام دهد، آیا مکرونِ ناآگاه و بی‌اطلاع از عقیده اسلامی و قران کریم می‌داند بیش از یکهزار و ۴۰۰ سال پیش، قرآن آزادی دین و عقیده را بیان کرده است.

عطوان نوشت: موضوع خشونت در فرانسه ارتباطی به ایمان یا کفر ندارد، بلکه مشکل رهبران فرانسوی هستند که به بهانه آزادی دست به توهین و زبان‌درازی به پیامبر و ۲ میلیارد مسلمانان می‌زنند، آن هم به شیوه‌ای تحریک‌آمیز و در کشوری که ادعای مرکزیت تمدن و زندگی مسالمت‌آمیز دارد.

سردبیر رأی الیوم خاطر نشان کرد: اشتباه، جاده‌ای یکطرفه نیست، اگر به دنبال یافتن راه‌ حل پایان دادن به خشونت‌ها در فرانسه و تکرار نشدن اشتباهات هستیم، همگان باید اشتباهات خود را بپذیرند و برای یافتن راه‌حل‌ دائمی و جلوگیری از تکرار اینگونه اقدامات تروریستی و نجات جان انسان‌های بی‌گناه، با یکدیگر گفت وگو کنند و پیوندهای زندگی مسالمت‌امیز در چارچوب قانون، آزادی‌های واقعی، مسؤولیت‌پذیری و احترام متقابل را تقویت کنند.

عطوان در پایان نوشت: بی‌ترید باید گفتمان اسلامی خود را تصحیح کنیم و از تمامی تندروی‌ها، رادیکالیسم و اقدامات تحریک‌آمیز فاصله بگیریم و معطوف ارزش‌های دین اسلام شویم که به تسامح و احترام دیگری دعوت و از دین برای اهداف سیاسی و منفعت‌طلبی استفاده نکنیم، از طرف دیگر فرانسه نیز باید همین رویکرد را در پیش گیرد و به عنوان نخستین گام در راستای تصحیح اشتباه، باید به صورت فوری دولت پاریس جمجمه مجاهدان شریف الجزایری را از قفسه‌های موزه‌هایش بردارد، اماکنی که تاریخ تروریسم فرانسه را در زشت‌ترین شکل نشان می‌دهد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار