فضای کشور مذاکره نیست فضای مقاومت است

گردهمایی فعالان حوزه امر به معروف و نهی از منکر با حضور آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه برگزار شد.

به گزارش راه شلمچه، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در گردهمایی فعالان حوزه امر به معروف و نهی از منکر گفت: نامگذاری هفته اول ماه محرم به برکت قیام امام حسین (ع) و فلسفه قیام امام حسینی به نام هفته امر به معروف و نهی از منکر بسیار به جا و مناسب است.

وی افزود: فضای عاشورایی جامعه ما اقتضاء می کند که با فلسفه قیام حسینی آشنا شویم و اینکه امروز کسی در کسوت آمر به معروف قرار گیرد تأثی از امام حسین (ع) است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه موعظه کردن و موعظه شدن امر بسیار  خوبی است، تصریح کرد: حجت از امر است و امر شرایط خود را دارد و در کلمات فقهای بزرگ هم به آن اشارات ویژه ای شده است. همچنین در نهی هم استعلایی وجود دارد و فقها هم در این باب بحث کرده اند. به طوری که برخی فقها، آمر به معروف را مجاهد در راه خدا مطرح کردند و برخی فقها در کتاب جهاد در این رابطه مباحثی را مطرح کردند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر از جلوه های الهی است، خاطرنشان کرد: در این رابطه آمر به معروف و ناهی از منکر، مجاهد در راه خدا بودن و وظیفه جهادی بودن انجام دادن است. آمر به معروف و ناهی از منکر در جایگاه جانشینی خدا و رسول خداست به همین منظور از رسانه آمر باید سخن خدا شنیده شود. در روایات آمده که آمر به معروف و ناهی از منکر، جایگاه جانشینی خدا و پیغمبر خدا را دارند.

وی با اشاره به اینکه خلافت مراتبی دارد، گفت: موضوع امر به معروف و نهی از منکر مرتبه ای از خلافت است.

رئیسی یادآور شد: جلوه ای از کار خلافت، قاضی است چون قضاوت شأن خدا و رسول خدا و امیر المومنین است. کسی که در جایگاه قضاوت قرارمی گیرد غیر از آنچه خدا حکم کرده حق ندارد حکم دیگری اعلام کند و باید حکم الله را بگوید. در هر دانشگاهی تحصیل کرده و دارای هر مدرکی که باشد باز هم باید حکم الله را صادر کند و به این منظور در قضاوت شناخت حکم و موضوع لازم است و دخالت نکردن هیچ گونه حب و بغضی در قضاوت ضروری است. آمر به معروف و ناهی از منکر باید فقط امور خدا را معروف کرده و از برخی جهات نهی کند. به قول معروف اگر این موضوع برای حال گیری باشد، اسمش امر به معروف نیست و اگر امر به معروف شد باید برای خدا باشد.

به گفته وی، در امر و نهی کردن آنچه در قضاوت است، حقیقت امر و نهی است. آمر در جایگاهی قرار دارد که خالق و رب آن را گفته است که آن جایگاه، جایگاه برتری محسوب می شود. در این جا خدا قدرتی به آمر به معروف و ناهی از منکر می دهد که امر کننده و نهی کننده با قدرت در جایگاه برترقرار گیرد. در اینجا خود شخص درجایگاه برتر نیست بلکه این به واسطه آمر به معروف بودن است که در جایگاه برتر قرار می گیرد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: به این جهت باید قدرتمندانه این موضوع را پیگیری کرد تا موضوع امر به معروف و نهی از منکر محقق شود. در برخی از اوقات به یک بار گفتن ها نباید اکتفا کرد و اگر لازم شد چندین بار باید گفت تا تلاش برای تحقق امر به معروف صورت گیرد. چرا که معروف به اندازه تمام زیبایی های عالم و منکر به اندازه تمام پلشتی ها در عالم است.

وی با بیان اینکه اخلاق کریمه، باورهای الهی از بهترین معروف ها محسوب می شوند، خاطرنشان کرد: برای تحقق معروف های اداری، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی در کسب و کار و بازار و در حوزه های مختلف اخلاقی و اقتصادی باید تلاش های زیادی شود و همه آنچه نبایدها در حوزه کسب و کار و حوزه های مختلف است، باید لحاظ شود.

آیت الله رئیسی با تأکید بر اینکه در تحقق امر به معروف و نهی از منکر همه باید حس داشته باشند، گفت: کسی که امر به معروف نکند و حس این کار را نداشته باشد، طبق روایات یک فرد مرده است و بنابراین شاخص زنده بودن، امر به معروف ونهی از منکر و همچنین احساس مسئولیت است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: این امر به اندازه ای مهم است که در روایات آمده که تمام فرایض بند به این فریضه است. اگر در جامعه ای حس مسئولیت کمتر شد باید شاهد گسترش فساد و انواع ظلم ها باشیم. تا جایی که وجود مقدس امیرالمومنین فرموده اند، اگر امر به معروف و تسلط اشرار در جامعه را در کفه ترازو قرار دهند، اگر امر به معروف در کفه سنگین تر قرار گیرد، اشرار در آن جامعه وجود نخواهند داشت.


منبع؛ مهر

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار