مجلس خانه ملت و روز مجلس روز مردم است

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امشب (دوشنبه، 13 آذر ماه 1402) به مناسبت روز مجلس در برنامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که از شبکه یک صداوسیما پخش شد، شرکت کرد و با مردم ایران سخن گفت.

 به گزارش راه شلمچه، رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان این برنامه به تشریح مصوبات لایحه برنامه هفتم توسعه کشور پرداخت تا ملت ایران با جزئیات مهم این برنامه بیشتر آشنا شوند.

 قالیباف در ابتدای این برنامه با بیان اینکه فرصت این گفت و گو با مردم به مناسبت گرامیداشت مقام شهید مدرس(ره) دست داده است، گفت: انصافاً این شهید عزیز، نماینده ای در تراز انقلاب اسلامی و اسلام سیاسی پایه گذاری شده از سوی امام(ره) بوده است. همانطور که مجلس خانه ملت است، روز مجلس هم روز مردم است و از اینکه این فرصت فراهم شده تا درباره برنامه هفتم، نمای کلی را به مردم نشان دهیم، خرسندیم. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خروجی برنامه هفتم را نتیجه زحمات دولت و مجلس دانست و افزود: شاهد بودم از روزهای ابتدای تشکیل دولت و حتی قبل از شکل گیری هیأت دولت بحث برنامه هفتم در آن پیگیری می شد و رفت و برگشت های بسیاری میان دو قوه صورت گرفت که خروجی نهایی آن لایحه برنامه فعلی شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه اداره کشور به تنهایی منجر به پیشرفت کشور نمی شود بلکه برای آن نگاه تحولی با قانون برنامه ای نیاز است که در حین اینکه آرمانگرا است، واقع بین نیز باشد تا به سرنوشت برنامه های گذشته گرفتار نشود، عنوان کرد: یکی از ویژگی های خوب این مجلس این بود که نمایندگانی از ادوار گذشته و با تجربه در آن بود، هم نیروهای جوان، باسواد و به روزی داشتیم که به دانش این کار مسلط بودند و هم بخشی از مجلس را نمایندگانی با سابقه مدیریت اجرایی مثل وزیر، شهردار، استاندار، معاون رئیس جمهور و معاون وزیر تشکیل می دادند که ترکیب خوبی است و رهبری نیز از آن یاد کردند. 


قالیباف ادامه داد: امیدواریم برنامه هفتم برای مردم لذتبخش باشد، زندگی آنها را بهشتی تر کند و افق روشنی را در چهار بخشی که به صورت جمع بندی کلی از مجموعه آن توضیح می دهم، برای مردم ایجاد کند.

  

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به قابلیت اجرای برنامه هفتم، اظهار داشت: اگر بخواهیم به افق فردای ایران نگاه کنیم امروز ضرورت تحول در برنامه وجود دارد که اولین موضوع، بحث خود دولت است. دولت است که بار اصلی را بر دوش می کشد و زحمت اصلی آن را بر عهده دارد البته منظور از دولت صرفا هیأت دولت نیست. در حقیقت منظور همه دستگاه های اجرایی، شرکت های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و هر ظرفیت کشور است که شامل آن می شود. همچنین مجلس و قوه قضائیه را نیز شامل می شود لذا برنامه برای همه تعیین تکلیف کرده و وظایف آنها را مشخص کرده است.

 

وی در ادامه با تأکید بر اینکه در نهایت فشار، مأموریت و رسالت اصلی بر عهده دولت است، بیان داشت: کارآمدی و روحیه تحولی در دولت بسیار کلیدی است که امیدواریم دولت که در حال حاضر نیز این آمادگی را دارد در آینده با آمادگی بیشتر گام بردارد و ما نیز به آنها در اجرای آن کمک می کنیم. 

 قالیباف در ادامه سخنان خود با مردم با اشاره به اقدامات مجلس یازدهم و توجه ویژه آن به بودجه اشاره و بیان کرد: تمام تلاش خود را داشته ایم تا بودجه منضبط شده و کسری تراز نداشته باشد. وقتی حرف از رشد اقتصادی می زنیم، منظور بهره وری نیز است از این رو در حوزه بهره وری و مدیریت توجه ویژه داشتیم و در جریان بررسی احکام برنامه، 2.8 محل رشد از 8 درصد در بهره وری است از این رو یک دولت هوشمند و چابک با بهره وری درست می تواند موثر باشد.

 

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با اشاره به دارایی های سودآوری که دولت می تواند از آن استفاده کرده و مولدسازی صورت دهد، اذعان داشت: روش تأمین منابع و جلوگیری از بنگاه داری بخش های مختلف دولتی نیز مهم است. بحث رابطه دولت و نفت نیز در این بین، بسیار حائز اهمیت است. 

وی در ادامه با بیان اینکه نفت از انفال و از سرمایه های ما محسوب شده که باید به ثروت تبدیل شود، یادآور شد: بعد از اینکه این موضوعات به ثروت تبدیل شد باید به گونه ای در آن سرمایه گذاری کنیم که روز به روز برای ما ارزش افزوده ایجاد کند که این موضوع بسیار مهم و اساسی است. برای این کار، در احکام بودجه و سیاست های کلان برای قطع وابستگی به نفت هر سال درصدی از بودجه نفت را پیش از دادن به دولت به صندوق سرمایه گذاری ملی می دهیم که در حال حاضر 42 درصد دارایی های حاصل از فروش نفت و میعانات گازی به صندوق می رود.

 قالیباف ادامه داد: اعتبارات موجود در صندوق از طرق مختلف حدود 150 میلیارد دلار بوده که به این صندوق واریز شده و بیش از حدود 100 میلیارد دلار و کمی بیشتر از آن باز به دلایل نیازهای متعددی به دولت بازگشته است، بخشی نیز به بخش خصوصی داده شده و بخشی در صندوق وجود دارد از این رو در این خصوص در برنامه تصمیم جدی و اساسی گرفتیم. 

رئیس مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه یکی از احکام لایحه برنامه را به تعیین تکلیف صندوق توسعه اختصاص دادیم، عنوان کرد: منابع نفتی گازی مشترکی با کشورهای همسایه داریم و با اولویت منابع مشترک، بابت طلب 100 میلیارد دلاری صندوق، این اجازه داده شده تا از درآمد حاصل از این میادین در سقف مورد نیاز خود استفاده کند که در کنار آن فرصت های موجود در سرمایه های ارزی و ریالی نیز دارد.

وی افزود: به ده ها دلیل منطقی و غیرمنطقی مردم بخشی از این ارز را به صورت شخصی ذخیره و بایگانی کرده و راکد گذاشته اند از این رو خود صندوق توسعه ملی باید از این سرمایه ها استفاده کند اما یک شرط جدی و قطعی گذاشته ایم که صندوق توسعه ملی به تنهایی نمی تواند تصدی گری و بنگاه داری کند و در پایان و بعد از راه اندازی این مسیر باید سرمایه ها را تبدیل به ثروت کند. 

 قالیباف ادامه داد: علاوه بر دارایی های شرکت نفت؛ سایر شرکت ها، بخش خصوصی، مردم و سرمایه هایی که در گاوصندوق های مردم و یا صندوق های امانات در بانک ها گذاشته شده است باید به چرخه اقتصاد در سرمایه گذاری بازگردد که یکی از نکات مهم و جدی مطرح شده در احکام برنامه است.


اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار