باورمان نمی‌شد؛

محرم کرونایی...!

شاید باورمان نمی شد که ماه محرم امسالمان هم درگیر کرونا باشد، اما شد و می تواند بهانه ای باشد تا قدری عزاداری ها و شور و شعور حسینی مان را خانه تکانی کنیم.

راه شلمچه- محمدرضا سابقی: سال‌هاست که عادت کرده‌ایم که با شروع ماه محرم در و دیوار شهرمان سیاه پوش ماتم باشد، و امسال که ترس از ویروس، اجتماعاتمان را تهدید می کند، ماتم گرفته ایم که محرم را چگونه برگزار کنیم؟! ..


ولی گذری به حقیقت واقعه عاشورا و فلسفه عزاداری، هم می تواند ما را از عادات کلیشه ای و قالبی هرساله برهاند و هم آیین هرساله مان را از خرافات و سنتهای بی پایه رهایی بخشد

▪️به راستی قیام امام حسین(ع) برای چه انجام شد؟

▪️فلسفه زنده نگه داشتن قیام امام چیست؟

شاید بعضی ها مان همه جزئیات کشته شدن یاران را از تیر سه شعبه گلوی علی اصغر تا نشستن شمر روی سینه مبارک امام(علیه السلام) از بر شده ایم اما هیچ وقت نشنیده ایم امام چرا خارج شد.. چرا قیام کرد.. چرا حج واجب را ناتمام گذاشت!.. و چرا با ظلم و بی عدالتی همچون پدرشان حضرت محمد(ص) و علی(ع) و مادرش(س) و برادرشان(ع) جنگید و ویژگی دفاع مقدس، حسین(ع) چیست؟ و چرا به همراه فرزندانش و اصحاب پاکش به شهادت رسید ..!


و اصلاً چرا ما باید هر ساله یادآور قیام او باشیم و برایشان عزا به پا کنیم؟.. و قیام امام(ع) چه درسها و آموزه های برایمان دارد؟ ...


و مهم تر از همه اینکه آیا وظیفه امسالمان با سالهای دیگر متفاوت است؟..


آیا ادا کردن وظیفه در باب این واقعه جانگداز و زنده نگاه داشتن حقیقت زیبای عاشورا نیازمند اجتماع و سینه زنی و اشک و اِطعام است؟..؟


و مسأله دیگر اینکه آیا زمانی که در حال عزاداری و سینه زنی هستیم جناب ویروس کووید19 برای ورود به دستگاه تنفسی ما اذن دخول می گیرد و وارد نمی شود؟ ..؟!


و آیا چون باور داریم که امام حسین(ع) مظهر شفاست پس محفلی که به نام امام حسین(ع) برگزار می شود قادر نخواهد بود کسی را به بیماری مبتلا کند؟..(افلا_یعقلون)..

و ..

اینها سؤالاتی است که می تواند ذهن همه ما را درگیر کند و شاید امسال به بهانه عزاداری کرونایی قدری عمیق تر به این سوالات؛ اساسی و هدف سیدالشهدا(ع) بیندیشیم! ..


السلام علیک یا اباعبدالله 

افلایتفکرون...


اگر خوشت اومد لایک کن
6
0
قنبریان استاد دانشگاه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
کاش سخن شما و دیدگاه زیبای شما و نطرات کارشناسان دانشگاهی و حوزوی اثری بر مسئولان داشته باشد.
پاسخ
آخرین اخبار