مذاکرات آمریکا و فرانسه در باره بسته پیشنهادی به ایران

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفته که اجرایی شدن بسته پیشنهادی این کشور به ایران مستلزم حل و فصل «مسائل زیادی» با آمریکا است.

به گزارش راه شلمچه، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه امروز چهارشنبه درباره مذاکرات این کشور با آمریکا درباره بسته پیشنهادی پاریس اظهارنظر کرد. 

  

به نوشته رویترز، یک سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در پاسخ به اینکه جواب آمریکا به طرح فرانسه برای پایبند نگاه داشتن ایران به برجام چه بوده گفت: «هنوز مسائل زیادی هستند که باید حل شوند.»

  

رویترز به نقل از مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا نوشته دولت این کشور  به طرح فرانسه برای اعطای یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به ایران بدگمان است.  

  

یک مقام ارشد دولت ترامپ در یک کنفرانس تلفنی به خبرنگاران گفت: «ما نسبت به این طرح بسیار بدگمان هستیم.»

  

این خبر در حالی منتشر شده که شامگاه سه شنبه (دیشب) منابع غربی و ایرانی به «رویترز» گفتند، پیشنهاد فرانسه برای اعطای خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به ایران منوط به اجازه آمریکا است. 

  

مقام آمریکایی گفت: «ما هنوز شاهد طرح ملموسی که با تحریم‌ها و سایر اقدامات ما هماهنگ باشد نبوده‌ایم بنابراین قضاوت بسیار دشوار است.»

  

وی اضافه کرد: «ترامپ در حال همکاری نزدیک با شریکان و متحدانمان است و به ایده‌های آنها گوش می‌کند اما ما شاهد چیزی نبوده‌ایم که احتمال واقعی‌شدن آن بیشتر از طرح‌های دیگری باشد که ظرف سال گذشته پیشنهاد شده‌اند.»

  

دیدار مقام فرانسوی با منوشین

  

پیش از این رسانه‌ها از رایزنی‌های فرانسه با آمریکا درباره بسته پیشنهادی به ایران خبر داده‌اند. خبرگزاری بلومبرگ روز سه‌شنبه نوشت «برونو لا مئیر»، وزیر دارایی فرانسه سه‌شنبه در واشنگتن با «استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.

  

یک مقام فرانسوی به بلومبرگ گفت وزیر دارایی فرانسه با منوشین درباره صدور معافیت‌های تحریمی برای شرکت‌هایی شده که به ایران اجازه خواهد داد به چین، هند و ژاپن نفت بفروشد. 

  

بلومبرگ می‌گوید سفر لا مئیر به واشنگتن در راستای پیشبرد طرحی است که فرانسه برای نجات برجام قصد دارد به ایران پیشنهاد دهد. 

  

خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری 

  

بخش دیگری از بسته پیشنهادی فرانسه به ایران راه‌اندازی یک خط اعتباری به ارزش ۱۵ میلیارد دلار را شامل می‌شود. ساعتی قبل‌تر منابع غربی و ایرانی به «رویترز» گفته‌اند پیشنهاد فرانسه برای اعطای خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به ایران منوط به اجازه آمریکا است.

  

  «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه هم سه‌شنبه در جمع‌خبرنگاران گفت که رایزنی‌ها بر سر راه‌اندازی این خط اعتباری، که نفت ایران تضمینی برای اعتبار آن به شمار می‌رود، ادامه دارند. 

  

وزیر امور خارجه فرانسه در جمع خبرنگارن گفت: «این طرح عبارت است از راه‌اندازی یک خط اعتباری با ضمانت پول نفت ایران در ازای بازگشت ایران به برجام، انجام مذاکراتی در خصوص امنیت خلیج فارس و منطقه و وضعیت توافق هسته‌ای پس از سال ۲۰۲۵.»

  

 لودریان در بخشی از سخنانش گفت که پیش‌فرض اجرایی شدن این طرح موافقت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای صدور معافیت از تحریم‌های نفت برای برخی از مشتری‌های نفت ایران است.

  

هیئتی متشکل از مقام‌های صنعت نفت و امور مالی ایران روز دوشنبه وارد پاریس پایتخت فرانسه شده است. رویترز نوشته این هیئت برای گفت‌وگو درباره جزئیات این خط اعتباری به فرانسه سفر کرده‌اند. 

  

یک منبع آگاه به این گفت‌وگوها به رویترز گفت: «مسئله دانستن این است که می‌توانیم به سطح این ۱۵ میلیارد دلار برسیم یا خیر و دوم اینکه چه کسی تأمین مالی آن را به عهده خواهد داشت؛ سوم اینکه ما لازم است دست‌کم موافقت ضمنی ایالات متحده را بگیریم. هنوز نمی‌دانیم موضع آمریکا چیست.»

  

یک مقام ارشد ایرانی هم گفت: «فرانسه پیشنهاد این خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری را داده است اما هنوز داریم درباره آن صحبت می‌کنیم. باید تضمین شود که ما به این رقم آزادانه دسترسی داریم؛ ضمن آنکه ایران باید قادر باشد نفت بفروشد و به پول خودش هم دسترسی داشته باشد.»

  

گام برجامی سوم ایران

  

فرصت ۶۰ روزه ایران به طرف‌های حاضر در برجام برای عمل به تعهدات خودشان ذیل توافق هسته‌ای برجام ۱۵ شهریورماه به پایان می‌رسد. 

  

شورای عالی امنیت ملی ایران، ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری  از قصد تهران برای کاستن از برخی تعهدات برجامی به دلیل خروج یکجانبه آمریکا از این توافق هسته‌ای و ناتوانی یا بی‌میلی کشورهای اروپایی برای عمل به وعده‌های خود جهش جبران خروج واشنگتن، خبر داد. 

  

شورای عالی امنیت ملی ایران در آن بیانیه اعلام کرد در گام نخست خود را متعهد به رعایت محدودیت‌های مربوط به نگهدازی ذخایر اورانیوم غنی‌شده و ذخایر آب سنگین نمی‌داند.  ایران در همان تاریخ به کشورهای باقی‌مانده در برجام ۶۰ روز فرصت داد تا به تعهدات خود در حوزه‌های بانکی و نفتی عمل کنند. 

  

ایران در دومین گام ۱۶ تیرماه اعلام کرد که به سقف غنی‌سازی ۳.۴۷ درصدی مشخص‌شده در برجام پایبند نخواهد بود. یک روز بعد بهروز کمالوندی در گفتگو با فارس خبر داد که سقف غنی‌سازی اورانیوم ایران به سقف ۴.۵ درصد رسیده است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این موضوع را تأیید کرد.

  

  جمهوری اسلامی ایران می‌گوید اقدام برای کاستن از تعهدات برجامی با استناد به بندهای این توافق صورت گرفته و به معنای خروج از این توافق نیست.

  

کشورهای طرف برجام در بند ۲۶ متعهد شده‌اند «از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌هایی که اجرای آنها را وفق این برجام لغو کرده است» خودداری نمایند. در این بند همچنین آمده است: «ایالات متحده، با حسن نیت، نهایت تلاش خود را برای دوام این برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ایران از لغو تحریم‌های مشخص شده در پیوست دو به عمل خواهد آورد.»

  

در بند ۳۷ هم آمده است: «ایران بیان داشته است که چنانچه تحریم‌ها جزئا یا کلا مجددا اعمال شوند، ایران این امر را به منزله زمینه‌ای برای توقف کلی یا جزئی تعهدات خود وفق این برجام قلمداد خواهد نمود.»

  

جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند. 

  

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا مدعی شدند با به کارگیری برخی سیاست‌ها تلاش خواهند کرد اثرات خروج آمریکا از توافق را جبران و کانال تجارت با ایران را حفظ کنند. اقدامات «نمادینی» که کشورهای اروپایی تا کنون انجام داده‌اند کمکی به تحقق این وعده‌ها نکرده است. 

 


منبع؛ فارس

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار