مذاکره هسته‌ای تا انتخابات را منع کنید!

دولت روحانی با قرار گرفتن در مسیر یک خطای راهبردی دیپلماتیک دیگر، دوباره در تکاپوی تحمیل هزینه‌ای گزاف به منافع ملی افتاده است؛ خطایی که می‌تواند تمام تلاش‌های ماه‌های اخیر کشور جهت رفع موثر تحریم‌های ضدایرانی را بر باد داده و خنثی کند.

به گزارش راه شلمچه، سه‌شنبه هفته جاری قرار است نشست کمیسیون مشترک برجام تحت عنوان گفت‌وگوهای کارشناسی و فنی در وین برگزار شود. اتفاق ویژه این رویداد دیپلماتیک اما حضور هیات آمریکایی در این مذاکرات است. رسانه‌های غربی طی روزهای گذشته صحبت‌هایی مبنی بر مذاکرات غیرمستقیم تهران- واشنگتن در این نشست به میان آورده‌اند اما در مقابل محمدجواد ظریف و معاون سیاسی‌اش عباس عراقچی، گفت‌وگوی ایران و آمریکا را رد کرده و غیرضروری دانستند تا اینکه علی‌اکبر صالحی جمعه‌شب در جریان حضور در شبکه اجتماعی «کلاب هاوس» خبر داد بن‌بست در حال شکسته شدن است. 

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه فعلا چند قدمی جلو رفتیم، عنوان کرد: بحث غیرقابل توجیه که آنها اول شروع کنند یا ما اول شروع کنیم و اینکه از آن عبور کردیم، نویدبخش است. صالحی افزود: ظاهرا بن‌بست اولیه شکسته شده و این همان‌طور که عرض کردم نویدبخش است. این عضو دخیل در مذاکرات پیش رو در ادامه اضافه کرد: به نظر می‌رسد این بن‌بست شکسته شده؛ ما داریم در یک مسیر هموار قرار می‌گیریم؛ امیدواریم! 

صالحی تایید کرد: وقتی وارد مرحله فنی می‌شویم، یعنی مساله دارد به گونه‌ای مدیریت می‌شود که آن بحث اول تو، اول تو، دارد دور‌ زده می‌شود. رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه مجددا تاکید کرد: در مسیر گفت‌وگو برای احیای برجام هستیم؛ رو به جلو داریم حرکت می‌کنیم؛ قبل از این با بن‌بست مواجه بودیم اما الان دارند متوجه می‌شوند که حفظ این بن‌بست هیچ عایدی‌ای برای هیچ‌کس ندارد. 

جمعه 13 فروردین جلسه رسمی کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و 1+4 و نماینده جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی درباره بازگشت آمریکا به برجام به صورت مجازی برگزار شد. این نشست در شرایطی برگزار شد که روزنامه وال‌استریت‌ژورنال قبل از آن در گزارشی از حضور آمریکا در نشست آتی یعنی روز سه‌شنبه هفته جاری خبر داد. این روزنامه آمریکایی به نقل از دیپلمات‌های غربی افزود: «مقامات ارشد از همه کشورهای شرکت‌کننده در توافق؛ ایران، فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه، چین و مقامات ارشد آمریکایی در پایتخت اتریش جمع خواهند شد اما مذاکرات مستقیمی در حال حاضر بین مقامات ایرانی و طرف آمریکایی برگزار نخواهد شد». اما عباس عراقچی درباره انتشار خبری مبنی بر حضور هیات آمریکا در نشست آتی وین به سیاق روش همیشگی‌اش در اینگونه موارد اعلام کرد: آمریکا در هیچ نشستی که ایران در آن حضور داشته باشد، از جمله نشست کمیسیون مشترک برجام حضور نخواهد داشت و این قطعی است. عراقچی گفت: اینکه سایر طرف‌های برجام بخواهند در ارتباط با اقداماتی که آمریکا باید انجام دهد، به صورت دوجانبه یا چندجانبه با آمریکا رایزنی‌هایی داشته باشند، چه در وین و چه در هر جای دیگر، به خودشان مربوط است و البته مسبوق به سابقه است. البته رمزگشایی دقیق‌تر این اظهارنظر عراقچی را رسانه آمریکایی اکسیوس آمریکا انجام داد، جایی که نوشت مقامات ایران و آمریکا از اتاق‌های جداگانه در وین برای «نزدیک شدن» مذاکره می‌کنند! و طرف ایرانی در چرخه مذاکرات جدیدی با عنوان «گروه‌های کارشناسی» فرو خواهد رفت که از قضا آمریکا نیز در آن حضور دارد. با این تفاوت که طبق گفته عراقچی، آمریکا در اتاق مذاکرات ایران حضور ندارد و جوزپ بورل وظیفه هماهنگی اتاق‌های مختلف مذاکرات را برعهده دارد. 

این نکته به وضوح در بیانیه انتهایی نشست کمیسیون برجام ذکر شده است: «طر‌ف‌ها توافق کردند این جلسه کمیسیون مشترک را هفته آینده در وین از سر بگیرند تا اقدامات اجرایی مربوط به برداشتن تحریم‌ها و [اقدامات] هسته‌ای [ایران] را از جمله با تشکیل جلسات گروه‌های کارشناسی مربوط به وضوح مشخص کنند. در این چارچوب، هماهنگ‌کننده (بورل) همچنین تماس‌های جداگانه‌ای را با طرف‌های برجام و ایالات‌متحده در وین افزایش می‌دهد».

در این باره نکات قابل تأملی وجود دارد که دولت روحانی دوباره در تلاش برای دور زدن آنهاست؛ اول اینکه سیاست قطعی نظام که تاکنون ۳ مرتبه از سوی رهبر انقلاب بیان شده، بازگشت بدون پیش‌شرط آمریکا به برجام با لغو همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن توسط جمهوری اسلامی است. این در حالی است که هم نشست جمعه و هم نشست سه‌شنبه هفته جاری بر آغاز مذاکراتی درباره برداشته شدن تحریم‌ها   و بازگشت «گام به گام» دو طرف به برجام اشاره دارد که به وضوح برخلاف سیاست قطعی نظام است. بنابراین اصل پذیرش گفت‌وگو درباره مقدمات مربوط به برداشتن تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای ایران، معنایی جز عدول از سیاست قطعی نظام درباره بازگشت بدون پیش‌شرط آمریکا با لغو همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن ندارد. 

 آیا منافع ملی قربانی رقابت‌های انتخاباتی می‌شود؟

تجربه سیاسی دولت یازدهم و دوازدهم نشان‌دهنده تلاش حداکثری برای بهره‌برداری از فضای مذاکرات خارجی جهت کامیابی در میدان رقابت‌های داخلی است؛ چه از زمانی که روحانی با شعار مذاکره وارد میدان انتخابات سال 92 شد و چه پس از آن که ظریف در جریان مذاکراتش با طرف‌های خارجی با اشاره به نقش تعیین‌کننده مذاکرات در سرنوشت جریان غربگرا، از آنها درخواست کمک و یاری کرده بود. با چنین پیشینه‌ای بیم سوءاستفاده از مذاکرات خارجی برای پیگیری اهداف داخلی بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود. 

به گزارش وطن امروز، اصلاح‌طلبان در ماه‌های گذشته بارها اعلام کرده بودند آینده سیاسی‌شان پیوند جدایی‌ناپذیری با سرنوشت مذاکرات و توافق با غرب دارد، از همین رو چندان دور از نظر نیست که برای به دست آوردن این امتیاز انتخاباتی، اندوخته‌های کشورمان در ماه‌های گذشته برای کسب موقعیت برتر در مقابل آمریکا - که بر اساس قانون مجلس به دست آمده است- با بهایی اندک به طرف مقابل ارزانی شود.

اگر خوشت اومد لایک کن
0