اختصاصی راه شلمچه؛

به جای وزیر جهاد کشاورزی باید وزیر صمت برکنار می‌شد!

در حالی که شعار امسال رهبر معظم انقلاب مهار تورم و رشد تولید است اما عامل تورم در کشور را می‌توان ناکارآمدی وزارت صمت در عدم مدیریت «خودرو» و «لوازم خانگی» دانست که این گزارش ساده و کف خیابانی نشان می‌دهد قرار است چه بلایی بر سر لوازم خانگی بیاید همانطوری که خودروی کشور دچار آن شد.

به گزارش راه شلمچه، در این گزارش سعی کردیم خیلی ساده و کف خیابانی به مشکلات روز جامعه به‌پردازیم که آنچه مردم به صورت عامیانه در برخورد با افسارگسیختگی تورم با آن مواجهه هستند، بیشترین گلایه به بازار «خودرو» و «لوازم خانگی» است. به غیر از نارضایتی بسیار مردم به کیفیت خودرهای داخلی که به یک معضل لاینحل تبدیل شده اما افزایش قیمت‌های بی ضابطه در سال‌های اخیر ضمن توجه به نسبت کیفیت پایین محصولات اما باعث گرانی‌های بازار ایران در همه زمینه‌ها نیز شده است.

تنها دلیلی که مردم نسبت به این موضوع اعتراض دارند عدم رقابت در بازار خودروهای داخلی می‌دانند که به دلیل عدم واردات خودروهای خارجی، دو شرکت «ایران خودرو» و «سایپا» به راحتی در بازار ایران موج سواری می‌کنند و هر طوری که خواستند در توزیع و قیمت گذاری عمل می‌کنند.

 با کاهش تولید یا افزایش قیمت، سال‌ها از این ابزار در بازار خودروی ایران یکه تازی می‌کنند و جالب اینکه کیفیت خوروها هم سال به سال پایین‌تر آمده و از طرفی هم نظارت درست و درمانی وجود نداشته است.

ترفندهای عجیب در قرعه‌کشی محصولات، خلق آپشن‌های عجیب، خدمات پایین پس از فروش، استفاده از قطعات بی کیفیت، قیمت گذاری بی حساب و ... از جمله مشکلات صنعت خودروی کشور است که به نظر می‌آید کاملا دستگاه‌های نظارتی را در اختیار خود دارند و از طرفی حقوق و مزایای بسیار بالا و بی حساب و کتاب مدیران در این مجموعه باعث گرانی‌های خودرو شده است. مدیرانی که بیشتر با نگاه سیاسی به شرکت‌های خودرویی کشور جذب می‌شوند و به واسطه پشتوانه قدرت سیاسی که وجود دارد باعث می‌شود تا هرچه خواستند در این سال‌ها انجام دادند. 

افزایش 30 تا 70 درصدی اخیر قیمت خودرو باز هم باعث نارضایتی مردم شده و این افزایس را غیرمنصفانه می‌دانند و این تصمیم باعث می‌شود تا گرانی‌ها به کشور تزریق شود و آنهم در ابتدای سال و در سالی که قرار است مهارم تورم باشد. 

از عدم مدیریت وزارت صمت به خودروی کشور بگذریم همین رویه به لوازم خانگی کشور هم سرایت کرده که چند برند داخلی که عمده آنها با واردات قطعات، عنوان تولید کننده داخلی را به یدک می‌کشند اما کم کم دارند به سرنوشت خودرو دچار می‌شوند و یکه تازی در مهمترین بازار کشور را در دست می‌گیرند.

بازار لوازم خانگی کشور به راحتی دست چند برند افتاد و قیمت‌ها را با ترفندهای مختلف افزایش می‌دهند که مسیر صنعت خودرویی کشور را در پیش گرفتند و پشت این برندها باز هم قدرت سیاسی وجود دارد.

یکی از ترفندهای عجیب افزایش قیمت محصولات از جمله یخچال و فریزرها تغییر مدل است که با همان کیفیت توزیع می‌شود اما به اصطلاح با مدل جدید! که این شیوه نشان از عدم رقابت در این بازار است و به دلیل عدم واردات و برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، چند برند معروف در کشور کاملا بازار لوازم خانگی را در دست گرفتند که اگر این روند ادامه یابد تردیدی نیست اتفاقات خوبی در انتظار لوازم خانگی رقم نخواهد خورد.

از اسفند ماه سال گذشته تا امروز چندین بار محصولات لوازم خانگیِ به اصطلاح تولیدی کشور با افزایش قیمت روبرو بود و این در حالی است که از ارز دولتی بهره می‌برند اما محصولات را با ارز آزاد می‌فروشند.

خرید لوازم خانگی امروزه برای زوج های جوان یک معضل شده و قیمت‌هایی که هر روز در حال افزایش است و اگر خانواده متوسط یک نو عروس بخواهد جهزیه حداقلی را تهیه کند باید حدود 500 میلیون تومان هزینه کند.

مثلا قیمت یک لباسشویی معمولی 8 کیلویی با برند داخلی حدود 17 میلیون تومان است و یک یخچال فریزر معمولی هم حدود 30 میلیون تومان است.
البته قیمت پایین‌تری هم وجود دارد که برندهایی معمولی هستند هر چند تعداد معدودی که به نام برند داخلی شیوه انحصاری را همانند خودروی کشور، بازار لوازم خانگی را هم در دست گرفتند به نسبت محصولات معمولی وارداتی باز هم کیفیت پایین‌تری دارند حتی انتخاب از مصرف کنندگان را سلب کرده و تقریبا به ناچار باید از این تعداد محصولات خریداری شود.

یکی دیگر ضعف‌های وزارت صمت در کنترل کیفیت و قیمت محصولات لوازم خانگی، عدم شناخت نسبت به بازار لوازم خانگی است که بهتر است سازمان حمایت از محصولات لوازم خانگی از انجام ابلاغیه‌های دستوری تئوری فاصله بگیرید و نظارت دقیقی بر واردات قطعات و توزیع ارزهای دولتی به برندهای فرصت طلب داشته باشد که این ارزها چگونه دریافت می‌شود و از آنطرف بر اساس کدام فرمول محصولات را قیمت گذاری می‌کنند که هر هفته این برندها به مشتریان هشدار می‌دهند منتظر لیست جدید قیمت‌ها باشند!

از طرفی هم نمایندگان مجلس قبل از هر تصمیمی در صحن علنی و یا کمیسیون‌های تخصصی که برای وزارتخانه‌ها قصد دارند خط و نشانی بکشند حتما به بازار ورود کنند و گزارش‌های میدانی بدست آورند.

از مجلس خبر می‌رسد بزودی وزیر صمت استیضاح می‌شود اما با توجه به اینکه سال آخر ماموریت نمایندگان در مجلس یازدهم است شاید این استیضاح رأی نیاورد و بهتر است همانند سال گذشته با توجه به ابزارهایی که وزارتخانه صنعت معدن و تجارت دارد در دقیقه نودی همه محاسبات به هم نزند تا وزیر با اطمینان بیشتر بر روند گذشته ادامه دهد که در اینصورت نه بازار خودرو سر و سامان می‌گیرید و نه لوازم خانگی مسیری که راه خودرو را در پیش گرفته است به سمت درست هدایت می‌شود.

نمایندگان مجلس مطمئن باشند اگر وزیری را به درستی و کارشناسی استیضاح کنند قطعا بر عملکردشان تاٍثیر به سزایی دارد.


علی هدایتی/

اگر خوشت اومد لایک کن
0
0
ناشناس ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
رئیسی بابرکناری وزیرجهاد اقدام به خودزنی کرد.
پاسخ
0
ناشناس ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
برکناری وزیرجهاد خواسته اصلاح طلبان بود
پاسخ
0
ناشناس ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
احیای جهاد سازندگی تنها راه حل فرار ازمشکلات اقتصادی می باشد
پاسخ
آخرین اخبار