مناظره پخش زنده تلویزیونی شریعتمداری و محسن هاشمی چه گذشت؟ +فیلم

محسن هاشمی: خواهر من مگر می‌تواند عدم احراز صلاحیت بخورد؟. شریعتمداری: مگر هرکس خواهر شما بود باید حتما صلاحیتش تایید شود؟

به گزارش راه شلمچه، حسین شریعتمداری و محسن هاشمی مهمانان امشب(یکشنبه 3 دی‌ماه 1402) گفت‌و‌گوی ویژه خبری بودند که این برنامه درباره موضوع الزامات رقابت واقعی در انتخابات برگزار شد.

شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در ابتدای این گفت‌و‌گو گفت: کار شورای نگهبان کمک به مردم است. فردی در شمال کشور تایید صلاحیت شد ولی رای نیاورد بعد از مدتی به جرم قتل دستگیر شد زیرا از فردی پول زیادی برای تبلیغات انتخاباتی قرض کرده بود و چون فرد راضی نشده بود به تهدیداتش تن دهد وی را کشته بود. اگر این جرثومه وارد مجلس می‌شد چه اتفاقی رخ می‌داد؟ مردم عادی چگونه می‌خواستند وی را بشناسند؟ شورای نگهبان افراد را به مردم میشناساند.

وی ادامه داد: وقتی کسی صلاحیتش تایید نمی‌شود به این معنی نیست که برای هیچ کاری مناسب نیست؛ آقای هاشمی بعد‌ها هم در مراکز حساس نظام حضور داشتند. امام خمینی می‌فرمایند که ملاک حال فعلی افراد است. اینکه می‌گویید شورای نگهبان فرا قانونی عمل کرده است باید سند بیاورید.

محسن هاشمی در پاسخ به صحبت‌های شریعتمداری گفت: از آیت الله هاشمی، لاریجانی و جهانگیری سند بهتری وجود دارد؟

شریعتمداری گفت: آیا می‌خواهید این افراد را ملاک صلاحیت بدانید؟ ممکن است اینگونه نباشد. در مقابل نظارت استصوابی نظارت استطلاعی است، به این معنا که شورای نگهبان فقط اطلاع داشته باشد. این اطلاع داشتن به چه درد می‌خورد؟  باید جایی برای ارزیابی وجود داشته باشد. در همه جای دنیا این موضوع وجود دارد.

محسن هاشمی ادامه داد:در بررسی صلاحیت‌ها وقتی کسی وقتی صلاحیتش احراز نمی‌شود، موضوع باید به مردم سپرده شود.

شریعتمداری گفت: در کجای دنیا چنین کاری می‌کنند؟ همه جای دنیا صلاحیت نامزد‌ها را بررسی می‌کنند. در آمریکا سوپریم کورت همین کار شورای نگهبان را انجام می‌دهد .

شریعتمداری ادامه داد: در دولت قبل هم بیانیه‌ای توسط لاوروف امضا شده بود، اما صدایش را در نیاوردند. در نبود سفیر کاردار احضار شد، اما دیگران این کار را نکردند آقای ظریف یازدهم آذرماه ۱۳۹۲ در کویت مصاحبه کرد و گفت جزیره ابوموسی قابل مذاکره است.

شریعتمداری ادامه داد: شورای نگهبان عده‌ای را در نقاط مختلف کشور میفرستد تا درباره شخصیت افرادی که در انتخابات ثبت نام کرده اند تحقیق کند. شورای نگهبان کف بین نیست بلکه باید بر اساس تحقیقات قضاوت کند شورای نگهبان از پنج مرکز استعلام می‌گیرد، اما به اینهم اکتفا نمی‌کند.

هاشمی گفت: فاطمه خواهر من مگر می‌تواند عدم احراز صلاحیت بخورد که ۳۰ سال است رئیس بنیاد بیماری‌های خاص است و دختر مرحوم هاشمی است؟

شریعتمداری ادامه داد: مگر هرکس خواهر شما بود باید حتما صلاحیتش تایید شود؟ اون موضوعی هم که گفتید رهبر انقلاب فرمودند عدم احراز صلاحیت‌ها را به مردم بسپارید همچین چیزی وجود ندارد.

 

 

 

 

 

 


اگر خوشت اومد لایک کن
2