هشدارهایی برای پایان آقایی دلار!

وزیرخزانه‌داری آمریکا به آثار مخرب تحریم‌های واشنگتن علیه سایر کشورها ‌اشاره و تاکید کرد که اصرار وزارت خزانه‌داری به ادامه سیاست تحریم مرجعیت دلار در جهان را به چالش می‌کشاند. ترامپ هم پایان هژمونی دلار را به مثابه شکستی شبیه به شکست در یک جنگ جهانی خواند.

به گزارش راه شلمچه، حربه تحریم و استفاده از اعتبار جهانی دلار برای ایجاد فشار علیه کشورهای ناهمسو اگرچه یک استراتژی نسبتا پرتکرار از سوی مقامات آمریکا در نقاط مختلف جهان است، آثار نامطلوبی را هم برای واشنگتن و ساختار اقتصادی در این کشور داشته است. کافی است که اختلاف نظری با یکی از محورهای تحمیلی از سوی آمریکا وجود داشته باشد، آن‌گاه تحریم و تلاش برای انزوای اقتصادی از سوی وزارت خزانه‌داری آغاز خواهد شد.

 ونزوئلا، کوبا، سوریه، لبنان، زیمبابوه، چین، روسیه و کشورمان تنها بخشی از لیست بلند کشورهای تحت تحریم آمریکا هستند. حالا جانت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا در گفت‌وگوی تلویزیونی با سی‌ان‌ان تاکید کرده که آمریکا از تحریم‌های مالی مرتبط با نقش دلار استفاده می‌کند، این خطر وجود دارد که این کار به مرور زمان باعث تضعیف هژمونی جهانی دلار شود.

 وزیر خزانه‌داری آمریکا در این مصاحبه به موضوع تحریم‌ها علیه روسیه، ایران و سایر کشورها پرداخت و اظهار کرد: «تحریم‌های تحت رهبری آمریکا و کنترل‌ صادرات به روسیه، این کشور را از دسترسی به مواد لازم برای ادامه جنگ در اوکراین محروم می‌کند و سقف قیمتی ۶۰ دلاری نفت روسیه که از سوی کشورهای غربی اعمال شد، مازاد بودجه مورد انتظار مسکو را به کسری تبدیل می‌کند.

 یلن با این وجود از خطرات تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد همین کشور گفت و در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم‌ها می‌تواند نقش دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی را از بین ببرد، تاکید کرد: «هنگامی که ما از تحریم‌های مالی مرتبط با نقش دلار استفاده می‌کنیم، این خطر وجود دارد که این کار به مرور زمان باعث تضعیف هژمونی جهانی دلار شود اما این ابزار بسیار مهمی است و سعی می‌کنیم عاقلانه از آن استفاده کنیم».

 وزیر خزانه‌داری آمریکا با تاکید بر اینکه تحریم‌ها زمانی مؤثرتر هستند که با حمایت متحدان آمریکا همراه شوند، تصریح کرد: «تحریم‌ها، تمایل چین، روسیه و ایران را برای یافتن جایگزینی برای دلار برانگیخته است اما به دلیل ویژگی‌های منحصر به‌ فرد دلار که تحت حمایت امن‌ترین دارایی‌های جهان (خزانه‌داری ایالات متحده) است، دستیابی به یک ارز جایگزین آسان نیست».


سقوط دلار مثل شکست در جنگ‌جهانی
آینده دلار و خطراتی که ارز آمریکا را تهدید می‌کند، موضوعی است که حتی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق این کشور هم به آن‌اشاره کرده است. 

ترامپ در سخنانی اذعان کرده که کشورش در وضعیت فعلی جهانی در موضع ضعف قرار گرفته و اینکه چین قصد دارد تا ارز معیار را تغییر دهد. ترامپ شکست احتمالی در جنگ ارزی را مثل شکست در یک جنگ جهانی است تعبیر کرد و گفت که اگر مرجعیت دلار از بین برود، آمریکا دیگر یک کشور درجه دوم خواهد بود. 

«پیتر سنت آنج» پژوهشگر ‌اندیشکده راستگرای «بنیاد هریتج» روز گذشته در گفت‌وگویی با شبکه خبری فاکس نیوز به رقابت ارزی گروه اقتصادی بریکس شامل؛ چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی با دلار آمریکا پرداخته و اذعان کرده که در صورت عملی‌شدن چنین طرحی، سلطه بیش از ۸۰ ساله دلار از بین خواهد رفت. 

این تحلیلگر همچنین تصریح کرده که در آن صورت تورم افزایش یافته و بانک‌ها زیان می‌کنند قدرت ملی آمریکا به صورت چشمگیری کاهش خواهد یافت.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار