واردات خودرو با سیاست یک بام و دو هوای مسئولین!

 در صورت عملی نشدن واردات، شاهد اوج‌گیری دوباره قیمت‌ها در بازار خودرو خواهیم بود. اتفاقی که در روز‌های اخیر با فعال‌تر شدن دلالان در بازار آزاد کلید خورده و پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه عرضه قطره چکانی خودرو از سوی خودروسازان در ماه‌های آغازین تابستان قیمت‌ها بیش از این افزایش یابد.

به گزارش راه شلمچه، افزایش قیمت‌های خودرو در بازار آزاد روز گذشته رکورد‌های جدیدی ثبت کرد. به طوری که قیمت محصولات ایران خودرو نوسانی ۴ تا ۴۰ میلیون تومانی را تجربه کرد. این افزایش قیمت‌ها حاکی از آن است که بازار به شدت از کمبود عرضه رنج می‌برد و دیگر وعده‌های افزایش تیراژ تولید و گفتار درمانی‌های مسئولان مربوطه جواب نمی‌دهد.

این روز‌ها در حالی شاهد سیاست یک بام و دو هوای مسئولان در قضیه واردات خودرو بعد از یک سال ونیم بحث و بررسی مجلس هستیم که وعده وزیر صنعت برای افزایش تیراژ تولید خودرو عملی نشده و اساساً اولاً خودروسازان داخلی زیرساخت رشد تیراژ بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو را ندارند. ثانیاً تولید گران‌قیمت خودروی بی‌کیفیت به کار بازار نمی‌آید.

 به این ترتیب در صورت عملی نشدن واردات، شاهد اوج‌گیری دوباره قیمت‌ها در بازار خودرو خواهیم بود. اتفاقی که در روز‌های اخیر با فعال‌تر شدن دلالان در بازار آزاد کلید خورده و پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه عرضه قطره چکانی خودرو از سوی خودروسازان در ماه‌های آغازین تابستان قیمت‌ها بیش از این افزایش یابد.


جدیدترین اتفاقی که این روز‌ها مشتریان بازار خودرو و اکثر مردم را با سردرگمی مواجه کرده، ابهام در واردات خودرو است. موضوعی که ماه‌ها وقت مجلس را به خود اختصاص داد و بازار خودرو را منتظر نگه‌داشت، اما در نهایت مشخص نیست که بالاخره اجرایی می‌شود یا خیر. اما از بازار آزاد خبر می‌رسد که دلالان تحرکات خود را برای صعود قیمت خودرو ولو به صورت غیر واقعی آغاز کرده‌اند.

 از چهارشنبه هفته گذشته تا امروز افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو شدت بیشتری گرفته است و خودرو‌های پراید، پژو، سمند و ساینا و به طور کلی خودرو‌های گروه خودروسازی ایران خودرو در این مدت گران شده‌اند. دنا تیپ یک با ۴ میلیون تومان افزایش به ۳۷۳ میلیون تومان رسید. پژو ۲۰۶ تیپ دو ۲۰ میلیون تومان گران‌تر شد و با قیمت ۲۸۲ میلیون تومان به فروش رسید. سمند EF۷ با ۴۰ میلیون تومان افزایش قیمت، ۳۰۰ میلیون تومان معامله شد. سمند EF۷ دو گانه‌سوز با ۳۳ میلیون تومان افزایش قیمت به ۳۵۵ میلیون تومان رسید.

همچنین بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو از گران شدن خودرو‌های پراید نیز حکایت دارد. به طوری که پراید ۱۳۱ از ۱۷۱ میلیون تومان در چهارشنبه هفته گذشته امروز به ۱۷۲ میلیون تومان رسیده است و پراید ۱۵۱ نیز در این مدت ۲ میلیون تومان گران شده است و این خودرو در حال حاضر ۱۵۹ میلیون تومان قیمت خورده است.

در بین خودرو‌های پژو نیز این افزایش قیمت‌ها مشهود است به طوری که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۳۹۹ از ۲۶۰ میلیون تومان در چهارشنبه گذشته به ۲۶۲ میلیون تومان رسیده است. پژو پارس مدل ۱۳۹۹ از ۲۶۵ میلیون تومان در چهارشنبه گذشته به ۲۶۷ میلیون تومان رسیده است. این افزایش قیمت‌ها در بین خودرو‌های سمند نیز رخ داده است به طوری که سمند lx مدل ۱۴۰۰ از ۲۶۴ میلیون تومان در چهارشنبه هفته گذشته به ۲۶۶ میلیون تومان رسیده است.

به نظر می‌رسد احتمال افت نرخ ارز پس از توافق هسته‌ای و گرفته شدن بهانه ارزی از خودروسازان و دلالان برای گران ماندن قیمت خودرو، آن‌ها را از همین حالا مشغول ایجاد نرخ بالای کاذب کرده است تا درصورت سقوط نرخ دلار، به قیمت دلخواه برسند!

زاوه: افزایش تیراژ خودرو رویابافی است
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به افزایش نجومی قیمت خودرو در بازار آزاد به‌رغم رکود در معاملات می‌گوید: «هنوز پیش فروش‌های سال ۱۳۹۹ که قرار بود سال گذشته به خریداران تحویل داده شود، تولید و عرضه نشده است. طبیعی است که بازار با کمبود عرضه مواجه شده و قیمت‌ها افزایش یابد.»

وی با بیان این‌که رویکرد بخشی وزارت صمت هم ایذایی و عجیب است، می‌افزاید: «از ایجاد معاونت خودرویی در وزارت صمت تا وعده‌های مثل تولید ۶/۱ میلیون خودرو در سال آینده تماماً شبیه تکرار روند مدیریتی صنعت خودرو در دهه ۸۰ است که نهایتاً خروجی بهتر از احداث خط سنگال نداشته و تصدی همان آدم‌ها بر امور در شرایط وخیم فعلی به نوعی خطرناک هم هست.»

وی می‌گوید: «وزیر صمت نیاز است واقع‌بین شود و با اصرار بر تحقق رویا‌ها و آرزو‌ها تولید ناقص ۱۷۰ هزار دستگاه سال قبل را تکرار نکند. افزایش تیراژ با توجه به کسری قطعات الکترونیک در جهان به نظر رویابافی است و ایران چاره‌ای جز واردات خودرو با سرمایه‌های بخش خصوصی ندارد.»

زاوه تأکید می‌کند: «در عین حال ریشه تورم ایران پولی است. حل مشکل تورم پولی با افزایش تیراژ هم نشدنی است؛ جدای این‌که روند فعلی اقتصاد ایران با افزایش تیراژ به وخامت بیشتر قیمتی هم ممکن است منجر شود.»

وی می‌گوید: «واردات خودرو هم با محدودیت عجیب ۲۵ هزار یورویی کم‌تأثیر خواهد بود؛ هر چند با محدودیت‌های خدمات پس از فروش و دیدگاه به شدت انحصاری تیم حاضر در وزارت صمت بازار خودروی وارداتی امسال شاهد رونق و رقابت درستی نمی‌شود و صرفاً محصولات کم ارزش چینی و نهایتاً چند محصول کوچک ژاپنی کره‌ای به بازار خواهد آمد.»
این کارشناس صنعت خودرو یادآور می‌شود: «تا زمانی که نگاه قیم مابانه و توهم نابالغی مردم در دید مسئولان حذف نشود، منتظر اصلاح نباشید. قیمت‌ها حتماً در سال ۱۴۰۱ افزایش خواهد یافت، ولی میزان این افزایش به نحوه اداره کشور و ادامه یا اصلاح سیاست‌ها شاید بین ۲۰ تا ۴۵ درصد متفاوت شود.»

تغییر تمرکز وزارت صنعت از تولید خودرو به هواپیما
در حال حاضر بازار خودرو دچار آشفتگی شده، وعده افزایش تولید در سال گذشته محقق نشده و دلالان خودرو با سوءاستفاده از تیراژ پایین خودرو و جذب تقاضای سرمایه‌ای و نه مصرفی بازار را به دست گرفته‌اند. در چنین شرایطی از وزارت صمت خبر می‌رسد که این وزارتخانه برای تولید هواپیما در حال برنامه‌ریزی است.

وزیر صنعت سال گذشته وعده تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو را داده بود که این مسئله محقق نشد و خودروسازان فقط توانستند حدود ۸۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنند. حالا وزارت صنعت ظاهراً از تولید وسیله نقلیه برای کاربرد زمینی خسته شده و به سراغ تقویت تولیدات هوایی رفته است. حضور منوچهر منطقی با سابقه فعالیت در تولید هواپیما در معاونت حمل ونقل وزارت صنعت نیز در این موضوع بی‌تأثیر نیست. هرچند وی سال‌ها در صنعت خودروسازی فعال بوده است.

حجت‌اله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد در گفتگو با نبض صنعت می‌گوید: «معاونت صنایع حمل ونقل وزارت صمت در نشست هفته گذشته کمیسیون صنایع و معادن مجلس برنامه‌های خود در حوزه‌های مختلف از جمله تولید خودرو هواپیمای خصوصی، بالگرد، واگن و… را ارئه کرد که براساس گزارش ارائه شده این وزارتخانه درصدد تولید هواپیما‌های ۱۰ تا ۷۰ نفره است.»

وی با اشاره به اینکه تولید و استفاده از هواپیما‌های خصوصی در دنیا متداول است، می‌افزاید: «تولید هواپیما‌هایی با ظرفیت محدود مانند ۶، ۱۰، ۱۹ و ۷۰ نفره یکی از برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است.»

به گزارش روزنامه جوان، فیروزی با اشاره به برنامه‌های وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و دفاع برای تولید هواپیما از سال‌ها پیش، می‌گوید: «معاونت صنایع حمل ونقل وزارت صمت در حال ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز از طریق مشارکت با سایر کشور‌ها برای تولید هواپیما است.»

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار