پشت پرده ارتباط عبدالناصر همتی با ابربدهکار بانکی فراری

رقم تخلفات شبکه مالامیری و همتی چند برابر میزان اختلاس خاوری است و به نظر می‌رسد نهاد امنیتی در دولت روحانی از در دستور کار قرار نگرفتن پرونده این دو فرد به واسطه نزدیکی این اشخاص به خانواده رئیس‌جمهور وقت نقش مؤثری داشته‌ است.

 به گزارش راه شلمچه، شبدوست مالامیری در دولت گذشته به کمک توصیه برخی افراد حاضر در قدرت همچون حسین فریدون و عبدالناصر همتی توانست تسهیلات کلانی را از بانک‌های ملی و ملت در دولت روحانی دریافت و از کشور فرار کند.

 

شبدوست مالامیری، یکی از ابربدهکاران بزرگ شبکه بانکی است که به واسطه نزدیکی با برادر رئیس‌جمهور سابق حسین فریدون و رئیس کل سابق بانک مرکزی عبدالناصر همتی توانست در دولت روحانی تسهیلات کلان دریافت کند و با عدم بازپرداخت این تسهیلات، معوقات وی به اندازه تسهیلات دریافتی وی شد. شبدوست مالامیری فردی است که توانست به پشتوانه همتی که در آن زمان مدیرعامل بانک ملی بود تسهیلات کلان و امتیازات ویژه‌ای از سیستم بانکی دریافت کند.

 

شبدوست مالامیری بیش از ۳۰ شرکت همچون شرکت والفجر مازندران و هما صنعت بیستون را از مسیر فرزندان و اقوام خویش به طور غیرمستقیم اداره می‌کرد و وی تقریباً از تمام این شرکت‌ها به عنوان پوششی برای دریافت تسهیلات کلان بانکی و رانت ارزی استفاده می‌کرد.

 

مالامیری در زمانی که چند هزار میلیارد تومان بدهی به شبکه بانکی داشته به واسطه نزدیکی به همتی و برادر رئیس‌جمهور توانست بیش از هزار میلیارد تومان دیگر از منابع بانک‌های ملت و ملی به طور ویژه و با بهره‌های صفر درصد به طور ارزی دریافت کند. این تسهیلات فارغ از ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بانک مسکن، ۳۰۰ میلیارد تومان معوقه وی در بانک ملت و ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانک تجارت است. از هزار میلیارد تومان تسهیلات ویژه، ۳۱۳ میلیارد تومان آن به صورت ارزی و از طریق شبکه نزدیکان دولت روحانی در بانک ملت اعطا شد و مابقی از کانال نزدیکی وی با عبدالناصر همتی مدیرعامل وقت بانک ملی اعطا شد.

 

نکته جالب توجه دیگر درباره ارتباط این مفسد اقتصادی با عبدالناصر همتی این است که علاوه بر تخصیص اعتبارات ویژه برای شخص مالامیری، وی از طریق رفاقت ویژه‌ خود با همتی و فریدون مستقیماً در معرفی، انتصابات و چینش مدیران عامل بانک‌های دولتی به خصوص بانک‌های ملی، ملت، صادرات، تجارت و قرض‌الحسنه مهر در دولت یازدهم دخالت و نقش مؤثری در شکل‌گیری شبکه فساد در سیستم بانکی داشت.

 

یکی دیگر از اعضای حلقه مالامیری، همتی و فریدون، علی رستگار سرخه‌ای بود. وی که به‌عنوان مدیر عامل بانک ملت فعالیت می‌کرد در جریان رسانه‌ای شدن فیش‌های حقوقی مدیران در تیرماه ۹۵ از سمتش استعفا داد و پس از مدتی با دستور مراجع قضایی و توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شد.

 

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به‌دستور مرجع قضایی رستگار سرخه‌ای را به‌دلیل فعالیت گسترده در یک باند سازمان یافته فساد بانکی بازداشت کرد و همراه وی معاون بین‌الملل مدیرعامل معزول بانک ملت نیز بازداشت شد. سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آن سال موفق شد یک باند سازمان یافته فساد بانکی را در کشور کشف کند که رستگار سرخه‌ای و معاونش از اعضای اصلی این باند بودند.

 

به موازات برخورد با عوامل این شبکه فساد در نظام بانکی، افراد دیگری نیز در بانک‌های ملی و ملت دستگیر شدند اما شخص شبدوست مالامیری و عبدالناصر همتی به عنوان سرحلقه‌های چینش این افراد هیچ‌گاه در برابر قانون پاسخگو نبودند.

 

رفاقت همتی با ابربدهکاران بانکی

شاید عموم جامعه و کارشناسان اقتصادی، عملکرد فاجعه‌بار همتی در دوره ریاستش بر بانک مرکزی را با رکوردزنی وی در میزان رشد نقدینگی و عدم توانایی وی در مدیریت بازار ارز به یاد بیاورند اما یکی از ترک فعل‌های وی در دوره مسئولیتش در بانک مرکزی، عدم انتشار لیست ابربدهکاران بانکی و عدم ورود بانک مرکزی در برخورد با تسهیلات‌گیرندگان کلان بانکی بوده است که موجب از بین رفتن شأن نظارتی بانک مرکزی در دوره وی شده بود. به نظر می‌رسد عدم اهتمام همتی در برخورد با ابربدهکاران بانکی، ناشی از اعطای امتیازات ویژه توسط شخص خود همتی در سال‌های گذشته به ابربدهکاران بانکی همچون شبدوست مالامیری است و رفاقت دیرینه وی با حلقه ابربدهکاران بانکی در دوره مسئولیتش در بانک ملی و سینا، چینش مدیران همسو با خود و ایفای نقش مؤثر در اعطای اعتبارات و تسهیلات به شبکه جریان خودی و نزدیکان موجب شد همتی با ابربدهکاران بانکی هیچ‌گونه برخوردی انجام ندهد.

 

حلقه شبدوست، همتی و فریدون فقط یک بانک را درگیر خود نکرد و این شبکه در یک زنجیره به هم پیوسته، به واسطه چینش افراد مرتبط با خود موجب شدند بانک‌ها با همکاری یکدیگر بستر را برای اعطای تسهیلات کلان آماده کنند. به عبارت دیگر فرد بدهکار تنها به یک بانک بدهکاری ندارد، بلکه به شبکه بانکی که مجموعه‌ای از بانک‌های تخصصی دولتی، دولتی، نیمه دولتی و عمومی را شامل می‌شود بدهکار است. به عنوان نمونه شب‌دوست مالامیری همان فردی است که رقم قابل ملاحظه‌ای به بانک ملت بدهکار است و این بانک با نادیده گرفتن موضوع ذ‌ینفع واحد به ۹ شرکت این فرد میلیارد‌ها تومان وام اعطا کرد و همزمان بدهی‌های ارزی قابل ملاحظه‌ای هم به این بانک دارد. از سوی دیگر می‌تواند با وجود بدهی کلان بانکی، از بانک ملی تنها به واسطه سفارش همتی تسهیلات کلان دریافت کند.

 

شایان به ذکر است که رقم تخلفات شبکه مالامیری و همتی چند برابر میزان اختلاس خاوری است و به نظر می‌رسد نهاد امنیتی در دولت روحانی از در دستور کار قرار نگرفتن پرونده این دو فرد به واسطه نزدیکی این اشخاص به جریان اصلاح‌طلب و خانواده رئیس‌جمهور وقت نقش مؤثری داشته‌ است. همتی که بعد از این ماجرا مسئولیت ریاست کلی بانک مرکزی را بر عهده گرفت و در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نیز به عنوان نامزد در انتخابات شرکت کرد، باید پاسخگوی ارتباطاتش با این شبکه فساد باشد و درباره تعامل و همکاری‌اش با شخص شبدوست مالامیری به عنوان یک ابربدهکار نظام بانکی توضیح دهد یا مراجع قانونی به این موضوع ورود کرده و به پرونده وی رسیدگی کنند.

 

منبع: ایران اقتصادی

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار