چرا دلار از 40 هزارتومان عبور کرد و به کجا خواهد رفت؟

نرخ ارز در معاملات پشت‌خطی آخر هفته برای نخستین بار به بیش از ۴۰ هزار تومان یعنی به ابر کانال جدید رسید.                                

به گزارش راه شلمچه، قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی آخر هفته از مرز روانی ۴۰ هزار تومان عبور کرد. دلار که پنجشنبه در معاملات نقدی تا سطح ۳۹۸۰۰ تومان پیش رفته بود، از عصر روز گذشته در معاملات فردایی به بیش از ۴۰ هزار تومان رسید. در همین حال، قیمت سکه هم پس از عقب‌نشینی به کانال ۱۸ میلیون در هفته گذشته، پنجشنبه دوباره به کانال ۱۹ میلیون تومان بازگشت.

 

علت رشد نرخ ارز چیست؟

 برخی فعالان بازار ارز معتقدند برجام مدت‌هاست که مرده است و طرف‌ها تمایلی به اعلام این مرگ ندارند. در همین راستا، ویدیویی مربوط به دو ماه پیش از جو بایدن اخیرا دست به دست می‌شود که رئیس جمهور آمریکا در آن مدعی شده توافق هسته‌ای مرده است. اما گروه دیگری عقیده دارند با توجه به تاکید آمریکا بر تفکیک مسأله توافق هسته‌ای و اعتراضات اخیر داخل ایران، امکان احیای برجام وجود دارد و این مسأله حتما اثر کاهشی بر بازار ارز خواهد گذاشت. آن‌ها می‌گویند تحریم‌های جدید علیه کشور که عمدتا ماهیت حقوق بشری دارند، مانع توافق هسته‌ای نیستند. اما در عین حال معتقدند هنوز تحولی در مذاکرات تهران و واشنگتن رخ نداده است. به نظر می‌رسد انعکاس پیش‌بینی‌های این دو گروه در بازار ارز است که نرخ ارز را به ابرکانال جدید رسانده است. ضمن آنکه نگرانی‌ها از کسری بودجه سنگین دولت در ۱۴۰۱، احتمال کاهش درآمدهای ارزی در صورت قطعی گاز صنایع در زمستان و ادامه رشد بالای متغیرهای پولی هم دیگر محرک‌های این روند افزایشی هستند.

 

پیش بینی آینده دلار پس از عبور از ۴۰ هزار تومان

 گرچه اخباری از تلاش ایران برای احیای برجام در پی ملاقات وزیر خارجه با مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا منتشر شد و افت هزار تومانی دلار در چهارشنبه گذشته را رقم زد اما به نظر می‌رسد فعالان بازار ارز پس از مشاهده رویه بی‌نتیجه مذاکرات احیای برجام در دو سال گذشته این بار قصد ندارند به نتیجه مذاکرات خوش‌بین باشد. شاید تنها شروع و حتی خبر نهایی از احیای برجام بتواند کاهش تب انتظارات تورمی را در اقتصاد کشور به دنبال داشته باشد. نکته جالب توجه آن که هر گونه خبر از عدم تمایل غرب به احیای برجام بر سرعت رشد دلار می‌افزاید.

 

به گزارش فردای اقتصاد، سکه و دلار در آذر با رشدهای به ترتیب ۱۴.۳ و ۱۱.۷ درصدی، پس از بازار خودرو پربازده‌ترین بازارهای ماه آذر بودند. در مقیاس ۹ ماهه نیز سکه و دلار هر دو با حدود ۵۱ درصد رشد، در صدر بازدهی بازارها قرار دارند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار