چرا فاطمه (س) «الگو»یی برای «همه نسلها و همه عصرها»ست ؟

راه شلمچه- محمدرضا سابقی؛ می گویند فاطمه در «۱۴۰۰ سال قبل» می زیسته ، آن زمان هنوز خبری از «علم و تکنولوژی» نبوده ، اجتماعات کوچک و «روابط اجتماعی و فرهنگی» محدود بوده ، اگر هم الگو بوده ، برای «همان نسل و همان عصر» الگو بوده !!


و در قرن ۲۰ و ۲۱ با اینهمه «پیشرفت تکنولوژی» و عصر ارتباطات و «روابط جدید فرهنگی و آزادیهای اجتماعی» ، دیگر سخن از «الگویی جدید» باید کرد که برای نسل و عصر جدید متناسب باشد .


به فضل الهی در حد بضاعت اندک خود ، پاسخی هرچند اجمالی خواهیم داد و در ادامه ...



می دانیم که فاطمه (س) در «خانواده ای با اصالت» و ریشه دار و مشهور به «نجابت» ، «امانت داری» ، «جوانمردی» ، «صداقت» ، «اخلاص» ، «سخاوت» و «خدمت به مردم» متولد و رشد یافت .


در دوران سخت بعثت و مبارزه با جهل و ظلم و فریب و «رهایی مردم ستمدیده» از چنگال غارتگران مشرک ، با وجود «سن کم اما با معرفت و درک بالا» ، همراه توده های ستمدیده مردم و «همگام با پیامبر» بود .


شخصیت حضرت فاطمه آنچنان از نظر «سجایای انسانی و اخلاقی و علم و دانش» برجسته و ممتاز است که در بین اهل بیت عصمت و طهارت (س) نقشی محوری دارد .


ببینید : اللهم صل علی فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها ... خدایا درود فرست بر فاطمه و پدرش و (فاطمه و) شوهرش و (فاطمه و) فرزندانش ...


یعنی در جائیکه پیامبر (ص) و علی (ع) و حسن و حسین (ع) هم حضور دارند ، او محور است.


لذا در روایت داریم که فاطمه «پاره تن رسول خدا»ست . هر کس «او را اذیت کند» ، خدا را آزار رسانده . هر کس «او‍ را خوشحال کند» خدا را خوشحال کرده است ...


این شخصیت ارزشمند با اینهمه «ویژگیهای منحصر بفرد» و «مورد نیاز جامعه» قطعا فراتر از زمان و مکان است ...


از کسانیکه دین را در «مسیحیت قرون وسطی» می بینند یا رفتار غلط «برخی علما و دولتمردان» را با «اصل اسلام یکی فرض نموده» یا با «پز روشنفکری» میگویند فاطمه برای «۱۴۰۰ سال پیش» الگو بوده نه اکنون !! سوال میکنم :


آیا «انسانیت و سجایای اخلاقی» ، «امانت داری و جوانمردی» ، «شجاعت و آزاداندیشی» ، «عدالتخواهی و حقگویی» ، «مبارزه با جهل و نادانی» ، «ایثار و فداکاری» ، زمان و مکان می شناسند !!؟


شما را به انصاف و «جدا کردن اشخاص از ارزشها» فرا میخوانم ...


اللهم صل علی محمد و آل محمد


... شخصیت حضرت فاطمه آنچنان از نظر «سجایای انسانی و اخلاقی و علم و دانش» برجسته و ممتاز است که در بین اهل بیت عصمت و طهارت (س) نقشی محوری دارد .


پیامبر در باره عظمت شخصیت فاطمه فرمود : او «پاره تن» و «قلب و روح» من است ... پس هر کس «او را بیازارد» مرا آزرده است . هرچه او را خشمگین کند «مرا خشمگین میکند» و هرچه او را شاد کند «مرا شاد میکند» .


و نیز فرمود : فاطمه «محبوب ترین مردم» نزد من است .


و این توصیفات نه بخاطر «علاقه پدر - فرزندی» است بلکه بدلیل «شخصیت بی بدیل» آن بانوی «عالم و پارسا» و «حقگو و عدالت‌خواه« و «مردم دار» بود .


فاطمه در سالهای سخت «شکنجه و آزار مشرکین» و در شعب ابی طالب و در دوران هجرت و «تشکیل حکومت اسلامی» در مدینه و در «جنگهای کفار و مشرکین» علیه نظام نوپای اسلامی و در «فتنه ها و پیمان شکنی های مسلمان نماها» همواره و «با معرفت و تمام توان» در کنار پیامبر بود ...


مدالهای ارزشمند الهی : «فداها ابوها» (پدرش به فدایش باد) و «ام ابیها» (مادر پدرش) و «بضعة منی» (پاره تن من) و «آیه تطهیر» و ... شخصیت منحصر بفرد فاطمه را برایمان روشن می سازد .


آری این شخصیت ارزشمند با اینهمه «ویژگیهای منحصر بفرد» و «مورد نیاز جامعه» قطعا «فراتر از زمان و مکان» است ...



از کسانیکه دین را در «مسیحیت قرون وسطی» می بینند یا رفتار غلط «برخی علما و دولتمردان» را با «اصل اسلام یکی فرض نموده» یا با «پز روشنفکری» میگویند فاطمه برای «۱۴۰۰ سال پیش» الگو بوده نه اکنون !! سوال میکنم :


آیا «انسانیت و سجایای اخلاقی» ، «امانت داری و جوانمردی» ، «شجاعت و آزاداندیشی» ، «عدالتخواهی و حقگویی» ، «مبارزه با جهل و نادانی» ، «ایثار و فداکاری» ، «خدمت عاشقانه به مردم» ، زمان و مکان می شناسند !!؟


شما را به انصاف و «جدا کردن اشخاص از ارزشها» فرا میخوانم ...

اگر خوشت اومد لایک کن
4
1
مراد حسینی ۱۴ دی ۱۴۰۰
با تشکر از یادداشت ها و مقالات موجز و بسیار آموزنده شما ؛ در پناه خداوند سلامت و سرافراز باشید. و دعای پیامبران و اهل بیت علیهم السلام بر همه وادادگان به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
پاسخ
آخرین اخبار